تحول یا پاکسازی؟

شاهد آن بودیم تغییراتی عدیده در امتیازبندی کمیسیون‌ها صورت گرفت که این مساله منجر به اعتراض برخی نمایندگان شد؛ چنانکه ظاهرا جمعی حدود ۶۰ تا ۷۰ نفره از نمایندگان فعلی مجلس از حضورشان در کمیسیون‌های مختلف و همچنین نحوه انتخاب روسا و اعضای هیات رییسه این کمیسیون‌ها ناراضی هستند.

کد خبر : ۸۱۷۲۱
بازدید : ۴۸۰۳
جلال میرزایی | در حالی که در روز‌های گذشته شاهد اتخاذ برخی رویکرد‌ها و اظهارنظر‌های عجیب از سوی نمایندگان جدید مجلس هستیم، روز گذشته خبر از دخالت هیات رییسه در نحوه برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس و پیش از آن، خبر ابطال مجوز فعالیت دبیران این کمیسیون‌ها، شائبه‌هایی را نزد افکار عمومی ایجاد کرده است. هرچند باید توجه داشته باشیم که منظور از دخالت رییس و هیات رییسه مجلس در چینش اعضا، هیات رییسه و همچنین روسای کمیسیون‌های تخصصی به چه معناست.
آنچه درپی بررسی‌هایی انجام شده، قابل بیان است، این است که ظاهرا نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی که همواره نسبت به نحوه عملکرد رییس و هیات رییسه مجالس ادوار گذشته منتقد بوده و معتقد بودند که رویکردی سلیقه‌ای در پیشبرد امور مجلس، آن هم از جانب رییس پیشین قوه مقننه و نزدیکان ایشان دنبال می‌شود، پس از ورود به پارلمان دست به کار شدند تا با طراحی و تدوین معیار‌هایی تازه، چینش و ترکیب کمیسیون‌های تخصصی ۱۳ گانه را از طریق تمرکز اصولی بر ۲ مولفه «تخصص» و «تجربه» رقم بزنند.
این در حالی است که از قضا مجلس دهم مدت‌ها به دلیل افزایش کارایی و توانمندی تخصصی کمیسیون‌هایی تخصصی در این مورد کار کرده و سازوکاری دقیق و مبتنی بر صلاحیت افراد را جایگزین روند ادوار پیش کند که به هر حال، حضور نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف با استفاده از نوعی رایزنی و لابی‌گری رقم می‌خورد.
به هر روی، نمایندگان عمدتا اصولگرای مجلس یازدهم در حالی که ظاهرا به دنبال این بودند که «تخصص» و «تجربه» را ملاک حضور در کمیسیون‌ها قرار دهند، آنچه این اواخر -ظاهرا در هیات رییسه مجلس- رخ داد، با هدفی که ادعا می‌شد، متفاوت بود و در نتیجه مشاهده شد در برخی کمیسیون‌ها، فردی که روز‌های نخست با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌ها در رده‌های پایین و مثلا در رتبه‌های ۳۰ تا ۴۰ قرار داشت، در نهایت، روز سرنوشت به عضویت کمیسیونی درآمد که نهایتا ۲۱ عضو داشت.
همچنین شاهد آن بودیم تغییراتی عدیده در امتیازبندی کمیسیون‌ها صورت گرفت که این مساله منجر به اعتراض برخی نمایندگان شد؛ چنانکه ظاهرا جمعی حدود ۶۰ تا ۷۰ نفره از نمایندگان فعلی مجلس از حضورشان در کمیسیون‌های مختلف و همچنین نحوه انتخاب روسا و اعضای هیات رییسه این کمیسیون‌ها ناراضی هستند.

آنچه در این میان، اما باید مدنظر نمایندگان مجلس باشد، این است که به شعار‌ها و گفته‌های خود پیش از ورود به پارلمان پایبند باشند. فراموش نکنیم که منتخبان امروز تا پیش از انتخابات همواره تاکید داشتند که باید تحول را از مجلس شروع کرد. چنانکه همین دیروز هم آقای محسن رضایی اعلام کرد تحولی که از قوه قضاییه شروع شده و به مجلس رسیده، باید در دولت تکمیل شود.
با این حساب، به‌واقع اگر اتفاقی که در حال حاضر می‌افتد، ادامه یابد و چنانکه می‌بینیم دخالت در تصمیماتی که باید با نظر یکایک نمایندگان انجام شود، ادامه یابد، احتمالا چندان نمی‌توان منتظر «تحول» بود.
همین چندی پیش نیز نایب‌رییس نخست مجلس یازدهم در توییتی صراحتا از «پاکسازی قوه مجریه» پس از به دست گرفتن دولت سخن گفته و این نشانه دیگری است از اینکه ظاهرا کسانی که به دنبال «تحول» در نظام و ساختار اداری و اجرایی کشور بوده یا دست‌کم شعار‌هایی با این مضامین ارایه کرده و می‌کنند، در اصل به دنبال «حذف» و «پاکسازی» هستند؛ حال آنکه بعید است مردم خواهان چنین رویکردی باشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید