سمورهای آبی در معرض انقراض

سمورهای آبی در معرض انقراض

سمور‌های آبی پستاندار هستند. آن‌ها اکثر وقت‌شان را یا در آب می‌گذرانند یا درحال شکار کردن در آب هستند. سمور‌های دریایی می‌توانند بیش از ٥ دقیقه نفس‌شان را زیر آب حبس کنند و سمور‌های رودخانه‌ای بیش از ٨ دقیقه!

کد خبر : ۸۱۷۲۹
بازدید : ۲۶۰۷۰
سمورهای آبی در معرض انقراض
برخی زیست‌شناسان راسو‌ها را ازجمله اجداد سمور‌های آبی به شمار آورده‌اند، اما جالب اینجاست که این گونه جانوری حتی با پسرعمو‌های تنی خود یعنی انواع دیگر سمور‌ها نیز افتراقات و تفاوت‌های بسیار دارد.
این جانور نیمه‌آبزی به دلیل خز گران‌قیمت خود که همچنان طمع شکارچیان را برمی‌انگیزد و همچنین استفاده بی‌رویه انسان‌ها از آفت‌کش‌ها، در ردیف گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌رود و عن‌قریب است که دیگر فقط در کتاب‌های زیست‌شناسی و موزه‌های حیات‌وحش بتوان از آن سر و سراغی گرفت. در مطلب پیش‌رو با حقایق جالبی درباره زندگی این جانور کوچک و خاص آشنا می‌شوید.

١- جانور آبی پُرمو: سمور‌های آبی زمان زیادی را در آب می‌گذرانند. آن‌ها همچنین برای خشک و تمیزکردن خزهایشان بخش قابل توجهی از روز را صرف نظافت و آراستن می‌کنند! سمور‌ها با بزاق دهان، خز‌های بدن‌شان را برق می‌اندازند.

٢- اینجا، آنجا، همه جا: سمور‌های آبی هر جا که آب باشد، پیدامی‌شوند. در مرداب ها، رودخانه‌هایی که آب شیرین و تمیز دارند، دریاچه‌ها و ساحل اقیانوس‌ها. ١٣ گونه شناخته‌شده از سمور آبی وجود دارد که طول شان از ٩٠ سانتی‌متر تا ٨/١ متر متغیر است.

٣- شکارچیان خبره: به ظاهرشان نمی‌آید، اما سمور‌های آبی شکارچی‌های فوق‌العاده‌ای هستند! در رژیم غذایی آن‌ها مقادیر زیادی غذای دریایی گنجانده شده است. سمور‌هایی که در رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، عمدتا از انواع ماهی‌ها و خرچنگ تغذیه می‌کنند. سمور‌های دریایی از سنگ برای شکستن صدف‌ها و خوردن محتویات داخل‌شان استفاده می‌کنند که در نوع خودش ابتکار جالبی ا‌ست!

٤- گذراندن اوقات در خشکی: بعضی از گونه‌های سمور آبی زمانی که شکار نمی‌کنند و در آب نیستند، وقت‌شان را روی سنگ‌های کنار رودخانه می‌گذرانند و درواقع استراحت می‌کنند. اما سمور‌های دریایی برعکس عمل می‌کنند، آن‌ها بیشتر وقت‌شان را در آب می‌گذرانند و گاهی هم به ساحل می‌آیند.

٥- تنوع عجیب ذائقه: در جزایر شتلند اسکاتلند گونه‌ای سمور آبی وجود دارد که به جای ماهی، خرگوش شکار می‌کند.
٦- یک مدفوع استثنایی: مدفوع سمور‌های آبی بوی عجیبی دارد! برخی معتقدند این بو -نسبت به دیگر حیوانات- اصلا آزاردهنده نیست، درحالی‌که برخی دیگر ادعا می‌کنند این بو افتضاح است! دانشمندان می‌گویند بوی مدفوع سمور‌ها تقریبا مانند رایحه گل بنفشه است!

٧- حیوانات بسیار اجتماعی: سمور‌های آبی تا زمانی که کوچک‌اند، با مادرشان همه‌جا می‌روند. در طول فصل جفت‌گیری یا زمانی که غذا به وفور پیدا می‌شود -عموما فصل بهار- دسته‌ها و گروه‌های بزرگی از سمور‌ها در کنار هم دیده می‌شوند. در اطراف ساحل، همیشه گروهی از سمور‌ها درحال بازی‌کردن، کشتی‌گرفتن و خوشگذرانی هستند!
سمورهای آبی در معرض انقراض

٨- سمور مادر، بهترین مربی‌: سمور‌های آبی با چشمان بسته به دنیا می‌آیند و همین که چشم‌شان به جهان باز می‌شود، شناگری و شکارکردن را یاد می‌گیرند. سمور‌های پدر بعد از به دنیا آمدن نوزاد می‌روند، ولی مادر‌ها تا یک سالگی از بچه‌ها مراقبت می‌کنند و آن‌ها را تعلیم می‌دهند.

٩- همکاری با انسان‌ها: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، متوجه می‌شویم که سمور‌های آبی در شکار کردن، کمک زیادی به انسان‌ها کرده‌اند. در بنگلادش هنوز هم آن‌ها به انسان‌ها در ماهیگیری کمک می‌کنند.

١٠- گرفتن دست‌ها هنگام خواب: بین سمور‌های آبی این کار خیلی معمول است. مادر‌ها دست فرزندشان را می‌گیرند تا هنگام خواب از هم دور نشوند.

١١- خوش‌نشینی در رودخانه‌ها: سمور‌های آبی رودخانه‌ای معمولا به جای اینکه برای خودشان خانه بسازند، از خانه‌های متروکه دیگر حیوانات استفاده می‌کنند! گاهی هم پیش می‌آید که ساکنان قبلی همچنان درحال زندگی کردن در خانه‌هایشان هستند، اما سمور‌ها می‌روند و خانه‌شان را تصرف می‌کنند.

١٢- یک شناگر حرفه‌ای: سمور‌های آبی پستاندار هستند. آن‌ها اکثر وقت‌شان را یا در آب می‌گذرانند یا درحال شکار کردن در آب هستند. سمور‌های دریایی می‌توانند بیش از ٥ دقیقه نفس‌شان را زیر آب حبس کنند و سمور‌های رودخانه‌ای بیش از ٨ دقیقه!

١٣- خوش اشتها و پرخور: سمور‌های آبی مجبورند غذا زیاد بخورند و قسمت اعظم وقت‌شان در روز به این کار اختصاص پیدامی‌کند. آن‌ها برای پیدا کردن خوراک انرژی زیادی صرف‌می‌کنند. علاوه بر تمام اینها، سمور‌ها برای گرم نگه‌داشتن بدن‌شان از چربی‌های ذخیره‌شان استفاده می‌کنند.

١٤- انقراض در کمین: بعضی از گونه‌های سمور آبی در خطر انقراض هستند، آن هم به علت خز نرم و زیبای بدن‌شان. با اینکه اخیرا شکارشان کاهش پیدا کرده، اما آن‌ها همچنان در خطر انقراض‌اند که دلیل عمده‌اش نیز آلوده‌شدن آب‌هاست. سمور‌ها مجبورند در آب آلوده زندگی کنند و همین حیات‌شان را به خطر انداخته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید