آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟

آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟

آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟ عصاره اسفناج یکی از مکمل‌هایی است که برای کاهش وزن توصیه می‌شود. اما، آیا این مکمل، تأثیری در کاهش وزن دارد؟ چه عاملی باعث می‌شود که مکمل عصاره اسفناج، بر کاهش وزن مؤثر باشد؟ عصاره اسفناج، پودر سبزرنگی است که می‌توان آن را با آب یا انواع اسموتی ترکیب و مصرف کرد. عصاره اسفناج به شکل‌های مختلفی از جمله کپسول هم عرضه می‌شود.

کد خبر : ۸۱۷۸۷
بازدید : ۳۹۸۳
آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟
فرادید | بسياري از مردم مي خواهند وزن از دست بدهند. آنها اغلب به اميد يک راه حل آسان به مکمل روي مي آورند. با اين حال، اثرات واقعي بيشتر قرص ها و مکمل هاي کاهش وزن معمولاً نااميد کننده است. يکي از مکمل هاي کاهش وزن که به تازگي وارد بازار شده است عصاره اسفناج ناميده مي شود. ادعا مي شود که اين مکمل با کاهش اشتها و هوس سبب از دست دادن وزن مي شود. اين مقاله بررسي دقيقي بر روي عصاره اسفناج و اثرات آن بر کاهش وزن دارد.
افرادی که قصد کاهش وزن دارند، معمولا به مکمل‌ها روی می‌آورند و به‌دنبال راه‌حل ساده برای کاهش وزن هستند. با وجود این، نتیجه مصرف بیشتر این مکمل‌ها، معمولا ناامیدکننده است.

یکی از مکمل‌های کاهش وزن که اخیرا وارد بازار شده، عصاره اسفناج است. تولیدکنندگان عصاره اسفناج ادعا می‌کنند که این مکمل می‌تواند با کاهش اشتها و میل انسان به غذا خوردن، به کاهش وزن کمک کند.

در ادامه، این مکمل جدید را با جزئیات بررسی می‌کنیم تا دریابیم آیا این ادعا صحت دارد یا خیر.

عصاره اسفناج چیست؟

عصاره اسفناج مکملی خوراکی برای کاهش وزن است که از برگ‌های اسفناج تهیه می‌شود.

عصاره اسفناج، پودر سبزرنگی است که می‌توان آن را با آب یا انواع اسموتی ترکیب و مصرف کرد. عصاره اسفناج به شکل‌های مختلفی از جمله کپسول هم عرضه می‌شود.

این پودر حاوی کنسانتره تیلاکوئید‌های برگ اسفناج است. تیلاکوئید، ساختار‌های میکروسکوپی موجود در کلروپلاست سلول‌های گیاهان سبز است.

نقش اصلی تیلاکوئید در ساختار گیاهان، جذب نور خورشید است؛ فرایندی که به آن فتوسنتر می‌گویند. این فرایند، برای گیاهان، انرژی لازم برای تولید کربوهیدرات را فراهم می‌کند.

تیلاکوئید از ۷۰ درصد پروتئین، آنتی اکسیدان و کلروفیل تشکیل شده و ۳۰ درصد بقیه آن غالبا شامل چربی است. تیلاکوئید فقط مختص برگ‌های اسفناج نیست. در واقع در برگ همه گیاهانِ سبز وجود دارد. مشابه این مکمل را می‌توان از سایر گیاهان نیز تهیه کرد.
آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟

عملکرد مکمل عصاره اسفناج

تیلاکوئید موجود در عصاره اسفناج، فعالیت لیپاز را مختل می‌کند. لیپاز، آنزیمی است که چربی را هضم می‌کند. این فرایند، باعث به تأخیر افتادن هضم چربی می‌شود. در نتیجه، هورمون‌های کاهش اشتها افزایش پیدا می‌کنند. همچنین سطح هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی را کاهش می‌دهد.

برخلاف دارو‌های شیمیایی کاهش وزن، تیلاکوئید، باعث تأخیر موقتی هضم چربی می‌شود و به طور کلی، از آن جلوگیری نمی‌کند. در نتیجه، عصاره اسفناج، عوارض جانبی ناخوشایند دارو‌های مهارکنندهٔ لیپاز را ندارد. از جمله این عوارض می‌توان به دفع چربی در مدفوع و درد‌های شکمی اشاره کرد.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کدام بخش از تیلاکوئید مسئول ایجاد این تأثیر است. ولی ممکن است به خاطر وجود برخی پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در آن، موسوم به گالاکتولیپید باشد.

خواص عصاره اسفناج

۱. کمک به کاهش وزن با عصاره اسفناج

تحقیقات انجام‌شده روی نمونه‌های جانوری نشان می‌دهد که مصرف عصاره اسفناج غنی از تیلاکوئید می‌تواند چربی بدن و در نتیجه، وزن را کاهش دهد.

تحقیقات انجام‌شده روی بزرگسالان دارای اضافه‌وزن نشان داده است که اضافه کردن ۳/۷ تا ۵ گرم عصاره اسفناج به وعده‌های غذایی، اشتها را برای چند ساعت کاهش می‌دهد.

با کاهش اشتها، عصاره اسفناج منجر به کاهش وزن می‌شود؛ در صورتی که چند ماه، مرتب استفاده شود.

تحقیقی که روی زنان دارای اضافه‌وزن انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ۵ گرم از عصاره اسفناج به عنوان بخشی از یک برنامهٔ سه ماههٔ کاهش وزن، ۴۳ درصد نتایج بهتری نسبت به مصرف دارونما دارد.

شاخص توده بدنی (BMI) نیز در این آزمایش کاهش پیدا کرد؛ ولی تفاوت بین گروه‌های مختلف چشمگیر بود. همچنین، بعضی از این گروه‌های تحقیقاتی، با شرکت‌های سازنده‌ٔ مکمل‌ها، ارتباط مالی داشتند. در نتیجه نمی‌توان تأیید کرد که نتایج آن‌ها کاملا درست است. گروه‌های تحقیقات مستقل نیز باید این نتایج را بررسی کنند.

آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟
۲. کاهش میل به غذا با عصاره اسفناج

عصاره اسفناج ممکن است بر سیستم پاداش مغز تأثیر بگذارد و میل به غذا خوردن را کاهش دهد.

وقتی زنان دارای اضافه‌وزن، روزانه ۵ گرم عصاره اسفناج مصرف می‌کردند، تمایل آن‌ها برای مصرف شیرینی و شکلات به ترتیب ۹۵ درصد و ۸۷ درصد، کاهش یافته بود.

تحقیق دیگری روی زنان انجام گرفت و نشان داد که مصرف ۵ گرم عصاره اسفناج، میل به خوردن انواع اسنک را کاهش می‌دهد؛ از جمله انواع اسنک‌های شور، شیرین و چرب.

کاهش میل به غذا خوردن ممکن است به خاطر این باشد که عصاره اسفناج، انتشار پپتید شبه گلوکاگون ۱ (GLP-۱) را افزایش می‌دهد. این هورمون، بر سیستم پاداش مغز مرتبط با دریافت مواد غذایی تأثیر می‌گذارد.

عوارض جانبی عصاره اسفناج
مصرف عصاره اسفناج، عوارض جانبی شدیدی را نشان نداده است. در افراد سالم، مصرف عصاره اسفناج ممکن است موقتا سطح انسولین را کاهش دهد و قند خون را بالا ببرد. با وجود این، به نظر می‌رسد که تأثیرات بلندمدتی بر کنترل سطح قند خون ندارد.

با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است تا ثابت کند که مصرف عصاره اسفناج برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم عوارض خطرناکی ندارد.

مقدار و نحوهٔ مصرف عصاره اسفناج

مقدار مؤثر مصرف برای عصاره اسفناج، روزانه ۴ تا ۵ گرم همراه با وعده‌های غذایی است. البته برای اینکه نتایج مصرف آن را روی کاهش وزن خود متوجه شوید، باید چند ماه مصرف کنید.

ازآنجاکه عصاره اسفناج، هضم چربی و اشتها را برای چند ساعت کاهش می‌دهد، اگر قبل از وعده غذایی چرب مصرف شود، نتیجه بهتری دارد.

البته نباید توقع داشته باشید که نتایج چشمگیری فقط با مصرف مکمل ببینید. این مکمل هم درست مثل هر مکمل کاهش وزن، باید با تغییرات سبک زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم همراه باشد.
آیا عصاره اسفناج به لاغری کمک می کند؟

نتیجه‌گیری

مشاهدات نشان می‌دهد که عصاره اسفناج، مکملی است که می‌تواند بر کاهش وزن، تأثیرگذار باشد.

این مکمل، با به تأخیر انداختن هضم چربی، اشتها و میل به غذا را کاهش می‌دهد. این مکمل اگر با تغییرات سبک زندگی همراه باشد، می‌تواند نتایج چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد.

با وجود این، صنعت و شرکت‌های تولیدکننده این محصولات بسیاری از تحقیقات انجام‌شده روی عصاره اسفناج را انجام داده‌اند. در نتیجه، به تحقیقات بیشتری نیاز است که گروه‌های تحقیقاتی مستقل برای اثبات این شواهد آن را انجام بدهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید