این‌ خوراکی‌ها معجزه می‌کنند!

این‌ خوراکی‌ها معجزه می‌کنند!

هرگاه صحبت از مواد غذایی می‌شود، به اولین چیزی که فکر می‌کنیم چاقی است. اما یک رژیم غذایی سالم هم می‌تواند سلامت جسمی ما را تامین کند و هم جلوی زوال قدرت ذهنی ما در مقابل پیری را بگیرد.

کد خبر : ۸۱۸
بازدید : ۶۱۰۰۰
فرادید | هرگاه صحبت از مواد غذایی می‌شود، به اولین چیزی که فکر می‌کنیم چاقی است. اما یک رژیم غذایی سالم هم می‌تواند سلامت جسمی ما را تامین کند و هم جلوی زوال قدرت ذهنی ما در مقابل پیری را بگیرد.

به گزارش فرادید، پیری با خود هزاران مشکل را برای بدن به همراه می‌آورد و مشکلات مربوط به حافظه تنها یکی از آن موارد است. برای مقابله با این موضوع باید در قدم اول یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کرد.

ویتامین‌ها، اسیدها و تمام گروه‌های دیگر برای بدن ویژگی‌های دارند که وجود هر یک را ضروری می‌کند. اما برای اینکه یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم تا بتوانیم قدرت مغز را افزایش دهیم، بهتر است این سه دسته مواد غذایی را در رژیم خود بگنجانید: اسیدهای چرب امگا 3، زردینه‌ها و ویتامین ای.

گروه اول: اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت حجم مغز
اگر قرار باشد که حافظه به بهترین شکل عمل کند، باید سلول‌های مغزی بتوانند با سرعت و به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همراه با پیری، سلول‌های عصبی کمتر شده، خون غنی از مواد غذایی کمتر به مغز می‌رسد و آماس نیز اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین پیام‌رسان‌های شیمیایی اصلی به نام «پیام‌رسان‌های عصبی» در مغز کمتر تولید می‌شود. در برخی موارد، ارتباطات بین سلول‌ها کمتر شده و مشکلات حافظه‌ای پدید می‌آید.

کار «اسیدهای چرب امگا 3» بهبود پیام‌رسانی الکتریکی بین سلول‌های عصبی، کاهش آماس و التهاب ایجاد شده و همچنین تقویت تمرکز حواس و مبارزه با از بین رفتن حافظه است. به نظر می‌رسد هر چه حجم مغز کوچکتر باشد احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد بیشتر است.

از آنجایی که بدن قادر به تولید اسیدهای چرب امگا 3 نیست، بنابراین باید آن‌ها را از طریق غذا جذب کرد. ماهی یکی از بهترین منابع جذب امگا 3 است. هرچند بهتر است از مصرف ماهیانی که میزان جیوه یا دیگر فلزهای سنگین آن زیاد است اجتناب کنید، مانند شمشیر ماهی یا ماهی آب‌فام. اما اگر علاقه‌ای به غذاهای دریای ندارید، چاره کار کجاست؟ این دسته از افراد می‌تواند از منابع دیگر تغذیه کنند.

مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت مغز

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3
ماهی‌های چرب سرد آبی: شاه‌ماهی، ساردین، ماهی خال‌خالی، ماهی آزاد، لوزی ماهی و ماهی قزل‌آلا
سبزی‌ها: کلم بروکسل، اسفناج، منداب، نعناع، کلم کالی و آب‌تره
روغن‌ها: روغن خردل، روغن کبد ماهی، روغن کانولا، روغن بزرک (کتان) و روغن سویا
تخم‌مرغ
گردو

آنتی‌اکسیدان‌ها و سلامت مغز
پیری کار را برای سلول‌های مهم مغز برای محافظت از خود در برابر «رادیکال‌های آزاد» دشوار می‌کند. رادیکال‌ آزاد به اتم، مولکول یا یونی گفته می‌شود که دارای الکترون جفت نشده یا به عبارتی دیگر پوسته الکترونی ناقص باشد که در همه جا، حتی هوایی که تنفس می‌کنیم، وجود دارند. هر سلول در بدن هزاران رادیکال آزاد تولید می‌کند که مهم‌ترین آن اکسیژن است. علاوه بر آن، بدن ما از طریق دود تنباکو، آلودگی و حتی تشعشعات فرابنفش می‌تواند در معرض این رادیکال‌ها قرار گیرد. اما مشکل رادیکال‌های آزاد در این است که طی فرآیندی به نام «استرس اکسیداتیو» سلول‌های عصبی را نابود می‌کند.

جای بسی خوشحالی است که بدن با سیستم دفاعی طبیعی خود توان مقابله با رادیکال‌های آزاد دارد که همان «آنتی‌اکسیدان‌ها» است. آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی مانند ویتامین سی، بتاکاروتن و سلنیوم وجود دارد.

گروه دوم: زردینه‌ها و کمک به حافظه بهتر
اگر کسی به شما گفت که غذاهای رنگی بخورید، دلیل آن وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در این نوع مواد غذایی است. تقریبا تمام مواد غذایی، سبزی‌ها و گیاهان شامل زردینه هستند که برای سلامتی کاملا مفید هستند. کاهش التهاب، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و علائم اگزما از حمله فواید مصرف زردینه‌ها است. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که زردینه‌ها برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با پیری در مغز کارآمد بوده و تعداد ارتباطات بین نورون‌های مغزی را افزایش می‌دهد. همچنین برای مقابله با آلزایمر نیز نقشی اساسی دارد. استفاده از زردینه‌ها در رژیم غذایی کار سختی نیست؛ کافی است تا می‌توانید مواد غذایی رنگارنگ استفاده کنید.

مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت مغز

مواد غذایی سرشار از زردینه‌ها
میوه‌های سته: بلوبری، توت‌فرنگی و توت سیاه
سبزی‌ها: اسفناج، کلم کالی و آب‌تره
میوه‌های رنگی: کدو تنبل، آووکادو، انواع آلو و انگور قرمز
قهوه
شکلات تلخ

گروه سوم: ویتامین ای برای کمک به محافظت از مغز
دلیل کارایی ویتامین ای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. یادمان نرود که رادیکال آزاد به سلول‌های مغز آسیب جدی وارد می‌کند. نتایج چند پژوهش نشان می‌دهد ویتامین ای سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می‌کند. البته به شواهد و پژوهش‌های بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است. همچنین در مطالعه‌ای دیگر در نشان داده شد که نوعی ویتامین ای به نام «توکوتریِنول» از آسیب به ماده سفید مغز جلوگیری می‌کند که خود با سکته، آلزایمر و بیماری پارکینسون در ارتباط است.

مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت مغز

البته هنوز کارایی صددرصدی ویتامین ای محل مناقشه محققان است، اما شکی نیست که غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامتی کاملا مفید هستند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین ای
آجیل و تخمه: بادام، گردو پی‌کان، کره بادام زمینی، بادام زمینی، فندق، جوز کاج و تخمه آفتاب‌گردان
روغن‌ها: روغن جوانه گندم، روغن آفتاب‌گردان، روغن گل‌رنگ، روغن ذرت و روغن سویا
سبزی‌ها: اسفناج، برگ قاصدک، برگ چغندر و برگ شلغم

هرگز نمی‌توان جوانی را بازگرداند، اما می‌توان با مصرف مواد غذایی مناسب در بهترین وضعیت دوران پیری ماند و این حقیقت تنها با انتخاب‌های هوشمندانه میسر می‌شود.

منبع: هافینگتن پست
۰
نظرات بینندگان
  • Hossian Fayazi ارسالی در

    سلام خسته نباشید من 14 سال است استرس دارم دست پاهام سوزن سوزن میزنه دریک چشمم تار میبینم مشکل قلبی عروقی هم دارم دارو مصرف میکنم خواب ندارم آخه چکارکنم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید