کشف واکسن ویروس کرونا برای حیوانات؟!

کشف واکسن ویروس کرونا برای حیوانات؟!

پژوهشگران گفته‌اند که نتایج این یافته در مورد خوک‌ها مهم است، چون نشان می‌دهد که استفاده از دو چنده از این واکسن جدید به جای یک چنده، ممکن است بتواند ایمنی بسیار بیشتری در انسان ایجاد کند. اما این پژوهشگران اعلام کرده‌اند که در مورد انسان باید بیشتر تحقیق کنند.

کد خبر : ۸۱۸۶۴
بازدید : ۹۲۲۵
کشف واکسن ویروس کرونا برای حیوانات؟!
کارشناسان می‌گویند دو واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته‌اند که در تزریق آزمایشی به حیوانات کارساز بوده است. پژوهشگران آزمایشگاه واکسین گروپ که با دانشگاه پلی‌ماوث همکاری می‌کنند، گفته‌اند که این کشف گامی بزرگ در نابودی ویروس سارس-کوو- ۲ در حیواناتی است که اکنون به آن مبتلایند.

فایده دیگر کشف چنین واکسن‌هایی این است که می‌توان مطمئن شد که ویروس در بدن گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی نمی‌ماند و موجب وقوع همه‌گیری‌های بعدی نمی‌شود.

این شرکت امکان ساخت واکسن برای انسان را هم در دست بررسی دارد و می‌گوید که مرحله بعدی این کشف، بررسی اثرات این واکسن بر انسان است.

دکتر مایکل جارویس، دانشیار ویروس‌شناسی و ایمنی‌شناسی دانشگاه پلی‌ماوث و بنیان‌گذار واکسین گروپ، گفت: «تا به حال چندین مورد انتقال این ویروس از انسان به حیوان گزارش شده و اخیراً هم اولین مورد انتقال از حیوان به انسان از یک راسو بوده است.»

«پیدایش دوباره ویروس سارس-کوو۲ که اخیراً در پکن رخ داد، با آن که از منشأ حیوانی نبود، اما نشان می‌دهد که مهار این ویروس در درازمدت چقدر مهم است.»

«شاید یکی از ابزار‌های مهم در مبارزه با این همه‌گیری این باشد که بتوانیم سارس-کوو۲ را مهار کنیم و از شیوع دوباره کووید ۱۹ از طریق حیوانات جلوگیری کنیم. به نظر می‌رسد که شرکت واکسن‌سازی ما توانایی دارد جا‌هایی را که سارس-کوو۲ در آن‌ها تکثیر می‌شود، ایمن‌سازی کند.»

«هم‌اکنون درمرحله اول، اثر واکسن‌ها را بر حیوانات می‌سنجیم، و اگر خوب جواب بگیریم، احتمال دارد بلافاصله راه برای تولید واکسن انسانی نیز باز شود.» این شرکت در حال ساختن طیفی از واکسن‌ها است تا پادگن‌ها و روش‌های مختلف تحریک دستگاه ایمنی را آزمایش کند.

هنوز مشخص نیست کدام روش‌ها در ایجاد ایمنی بلندمدت هم در حیوان و هم در انسان مؤثر است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پادگن‌های سارس-کوو ۲ در بخش واکسن‌سازی این شرکت با موفقیت تولید شده است و این واکسن‌ها وقتی به بدن حیوان مورد نظر تزریق شود، می‌تواند در بدن واکنش ایمنی برانگیزاند.

دکتر جارویس افزود: «هم‌اکنون در تلاشیم از این دو نوع واکسنی که فعلاً ساخته‌ایم تا روی حیوانات آزمایش کنیم مقادیر بیشتری بسازیم.» این شرکت هم‌چنین می‌کوشد تا دو نوع واکسن دیگری را هم که احتمال موفقیتشان وجود دارد، بسازد. متیو وایت، رئیس شرکت بازاریابی فرانتیر آی‌پی که همکار واکسین گروپ در امور بازرگانی است، گفت: «سرعت این گروه در ساخت این چند نوع واکسنی که احتمال دارد مؤثر از کار دربیایند، تحسین‌برانگیز است.»

«بر اساس کار‌هایی که قبلاً با همین گروه واکسن‌سازی انجام داده‌ایم، امیدواریم آزمایش این واکسن‌ها روی حیوانات به نتایج خوبی برسد.» پژوهش دیگری که روی خوک انجام شده است، نشان می‌دهد که تزریق دو چنده (دوز) از واکسن آزمایشی کرونا نسبت به تزریق یک چنده از آن منجر به تولید مقدار بیشتری پادتن در بدن می‌شود.

واکسن چ‌آداوکس ۱ ان‌کوو-۱۹ (ای‌زد‌دی۱۲۲۲) که در دانشگاه آکسفورد تولید شده است، هم‌اکنون روی انسان آزمایش می‌شود و پژوهشگران امیدوارند تا پایان امسال بتوانند واکسن مؤثری کشف و آماده مصرف کنند. پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که بوزینه دم‌کوتاه (نوعی میمون شبیه انسان) پس از یک بار ایمن شدن دیگر به بیماری‌های تنفسی دچار نمی‌شود.

پژوهشگران گفته‌اند که نتایج این یافته در مورد خوک‌ها مهم است، چون نشان می‌دهد که استفاده از دو چنده از این واکسن جدید به جای یک چنده، ممکن است بتواند ایمنی بسیار بیشتری در انسان ایجاد کند. اما این پژوهشگران اعلام کرده‌اند که در مورد انسان باید بیشتر تحقیق کنند.

استاد برایان چارلستون، مدیر مؤسسه پربرایت، گفت: «این نتایج که دو بار تزریق همان واکسن باعث تولید پادتن بیشتر و خنثی شدن ویروس می‌شود، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اما اثر آن بر انسان است که از اهمیت اصلی برخوردار است.»

«یافته‌ها نشان می‌دهد که این خوک نمونه ارزشمندی است که می‌توان واکسن انسانی سایر بیماری‌ها را روی آن آزمایش کرد و نوع واکنش ایمنی ایجاد شده در بدن با چنده‌های مختلف را امتحان کرد.»

«کالبد خوک نسبت به برخی حیوانات آزمایشگاهی بیشترین شباهت را به انسان دارد؛ مثلاً وزن و آهنگ سوخت‌وساز بدن خوک شبیه انسان است. به علاوه این حیوان بیشتر از سایر پستانداران نخستین‌پایه غیرانسان در دسترس است.»
منبع:ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید