"ابر عظیم گرد و غبار" در راه آمریکا

"ابر عظیم گرد و غبار"  در راه آمریکا

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، همزمان، این ستون متراکم حالا درامتداد مساحتی پنج هزار کیلومتری گسترده شده است و به این ترتیب، ابری بزرگتر از ایالات متحده و اروپا را تشکیل می‌دهد.

کد خبر : ۸۱۸۶۸
بازدید : ۶۰۶۸

ناسا با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از طوفان گرد و غبار بر فراز اقیانوس اطلس، گفت که ستون گرد و غبار «عظیم» است

ابری عظیم از گرد و غبار برخاسته از صحرای آفریقا، پس از عبور از دریای کارائیب در هفته جاری، به زودی بخش‌هایی از آمریکا را فرا می‌گیرد. اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) که بر روند نزدیک شدن ستون گرد و غبار برخاسته از صحرای آفریقا نظارت می‌کند، گفته است که این ابر احتمالا اواخر هفته جاری به جنوب آمریکا می‌رسد.

به گفته این نهاد، ابری از گرد و غبار و هوای خشک همه ساله در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز، بر فراز صحرای بزرگ آفریقا شکل می‌گیرد و سپس به طرف مناطق استوایی اقیانوس اطلس حرکت می‌کند. ماهواره‌های ناسا و نوآ (NOAA) روز پنجشنبه تصاویری را از سفر ستون عظیم گرد و غبار بر فراز اقیانوس اطلس شمالی در آستانه ورود آن به دریای کارائیب در روز یکشنبه، منتشر کردند.

این طوفان گرد و غبار که به عنوان «Saharan Air Layer» نیز شناخته می‌شود، وقتی هفته جاری به آسمان آمریکا برسد، در واقع بیش از هشت هزار کیلومتر در امتداد اقیانوس اطلس سفر کرده است. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، همزمان، این ستون متراکم حالا درامتداد مساحتی پنج هزار کیلومتری گسترده شده است و به این ترتیب، ابری بزرگتر از ایالات متحده و اروپا را تشکیل می‌دهد.

واحد هواشناسی و تحلیل‌های استوایی مرکز ملی گردباد (NHC) نیز روز یکشنبه در توییتر گفت که ابر گرد و غبار از شرق دریای کارائیب به طرف غرب در حال حرکت است. تصاویر منتشر شده در اینترنت نشان می‌دهد که روز یکشنبه آسمان در جزیره سنت بارتلملی در شرق کارائیب، ابری است، در حالی که ۲۴ ساعت قبل از آن آسمان صاف بوده است.

ناسا با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از طوفان گرد و غبار بر فراز اقیانوس اطلس، گفت که ستون گرد و غبار «عظیم» است. ناسا هفته پیش گفته بود: «معمولا همه ساله صد‌ها میلیون تُن گرد و غبار از صحرای بزرگ آفریقا برمی‌خیزد و به سمت اقیانوس اطلس می‌وزد. این گرد و غبار‌ها به ساختن سواحل کارائیب و حاصلخیزی خاک در جنگل‌های امازون کمک می‌کنند. در عین حال، بر کیفیت هوای شمال و جنوب آمریکا نیز تاثیر می‌گذارند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید