روند افزایشی قیمت دلار

روند افزایشی قیمت دلار

همسو با قیمت دلار، بهای سکه بهار آزادی نیز افزایش یافت. قیمت سکه که در پایان هفته قبل در سطح ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده بود، با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی در روز گذشته به رقم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۸۱۸۸۵
بازدید : ۵۹۰۵
روند افزایشی قیمت دلار
در ابتدای روز شنبه یک تردید در فضای بازار ارز وجود داشت. اگرچه که قیمت دلار در آخرین معاملات پنج‌شنبه گذشته به سطح ۱۸ هزار تومان نیز رسید و پس از آن در سطح ۱۹ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت، اما در روز گذشته، یک دوراهی ذهنی در میان معامله‌گران قرار گرفته بود.
برخی معتقد بودند که با توجه به روند نزولی بهای دلار در دو روز پایانی انتهای هفته گذشته، احتمال تداوم روند کاهشی و ریزش قیمت دلار وجود دارد، بنابراین این گمان وجود داشت که کانال ۱۹ هزار تومانی برای دلار، شکننده شود.

تردید قیمتی در بازار ارز
این موضوع باعث شد که در ابتدای معاملات، قیمت دلار در سطوح نزدیک به پنج‌شنبه معامله شود. در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار معتقد بودند که روند دلار در شرایط کنونی پتانسیل افزایشی را دارد. در میان این فضای تردید، برخی تحلیل‌های تکنیکال در بازار وجود داشت، مبنی بر اینکه اگر قیمت دلار در سطح بالای ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان تثبیت شود، دلار در مسیر افزایش قیمت قرار خواهد گرفت.
در واقع این سیگنال افزایشی، باعث شد که تا حدودی برخی از فعالان، موقعیت خرید به خود بگیرند و از فضای تردید خارج شوند. در نتیجه در فضای تردید ایجاد شده، بهای دلار تا بعد از ظهر تا سطح ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان نیز افزایش یافت، تا نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش ۵۵۰ تومانی را به خود بگیرد.
همسو با قیمت دلار، بهای سکه بهار آزادی نیز افزایش یافت. قیمت سکه که در پایان هفته قبل در سطح ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده بود، با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی در روز گذشته به رقم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. روز گذشته قیمت هر گرم طلا ۸۳۰ هزار تومان عنوان شد که افزایش ۲۰ هزار تومانی را نسبت به پنج‌شنبه ثبت کرد.

شکاف دلار حواله و نقدی
روز گذشته حواله درهم نیز کار خود را در سطح ۵ هزار و ۴۰۰ تومان شروع کرد و تا بعد از ظهر به سطح ۵ هزار و ۵۴۰ تومان افزایش یافت، این موضوع باعث شد که قیمت معادل، دلار حواله درهم به سطح بالای ۲۰ هزار تومان نیز برسد، اما پایین بودن قیمت نقدی دلار نسبت به حواله درهم به دو دلیل بوده است.
موضوع نخست درخصوص اقدامات بازارساز و علامت‌هایی است که از کنترل نقدینگی در سال جاری خبر می‌دهد. روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تاکید کرد که نقدینگی تا نیمه خرداد در سطح ۲/ ۶ درصد رشد کرده، و حتی در سناریوی بدبینانه نیز رشد نقدینگی کمتر از سال قبل خواهد بود. همچنین همتی تاکید کرد که بانک مرکزی به «ارزپاشی» روی نیاورده است و قطعا با نوسانات سفته‌بازی مقابله می‌کند.

موضوع دوم، انتشار خبر‌هایی مبنی بر عرضه سنگین دلاری در بازار است، که با تقاضای کمی روبه‌رو می‌شود.

روز گذشته خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که عرضه سنگین حدود ۷۱ میلیون دلاری با نرخ ۱۸ هزار و ۴۵۰ تومان صورت گرفته، که تنها برای ۵/ ۱ میلیون دلار از این عرضه، تقاضا وجود داشته است. علاوه بر این در روز جمعه، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی از رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست کرد که این نهاد علاوه بر تامین ارزی واردکنندگان در سامانه نیما، مداخلات هدفمند و علمی خود را در بازار با قدرت ادامه دهد و از سوی دیگر، تلاش‌ها برای آزادسازی و بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده را با جدیت پیگیری کند.
این دو موضوع نشان می‌دهد که موضع سیاست‌گذار در روز‌های اخیر، پیگیری تقویت سمت عرضه است. در نتیجه معامله‌گران دلار نیز این رفتار سیاست‌گذار را برای ورود به بازار مورد توجه قرار دادند.

هدف‌گذاری سیاست‌گذار ارزی
میزان نوسانات روزانه قیمت دلار در روز گذشته به رقم ۵۵۰ تومان رسید، این میزان نوسان در روز پنج‌شنبه کمتر از این سطح قرار داشت و نسبت به روز قبل از آن نوسان روزانه بهای دلار به ۳۵۰ تومان می‌رسید. در حالی که برخی معتقدند باید در شرایط کنونی، برای ثبات اقتصادی بر کاهش نرخ قیمت دلار تاکید شود، اما از نظر کارشناسان، موضوعی که باید مورد هدف‌گذاری سیاست‌گذار قرار گیرد، کنترل نوسانات قیمت دلار به جای کنترل قیمت است.
در حقیقت، بازارساز باید نوسان دلار را در یک بازه مشخص حبس کند و به‌دنبال تثبیت نرخ در قیمت مشخصی نباشد. این نگاه برای تثبیت نرخ باعث عجله برای اصلاح قیمت خواهد شد و ممکن است حتی نتیجه عکس دهد. البته رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که سیاست‌گذار به‌دنبال ارزپاشی نیست و در نظر دارد مداخلات را برای کنترل نوسانات ارزی پیگیری کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید