بدترین وضعیت "کرونا" در انتظار است؟

بدترین وضعیت "کرونا" در  انتظار است؟

عضی از کشور‌ها شاهد ظهور مجدد موارد ابتلا بعد از بازگشایی اقتصاد خود بوده‌اند و افزود سرعت شیوع این بیماری عالم‌گیر در حال افزایش است.

کد خبر : ۸۱۹۹۶
بازدید : ۶۰۳۱
بدترین وضعیت
با افزایش سریع موارد ابتلا در سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی اخطار داد: «هنوز باید بدترین وضعیت شیوع کووید-۱۹ را به انتظار بنشینیم.»

دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: بعضی از کشور‌ها شاهد ظهور مجدد موارد ابتلا بعد از بازگشایی اقتصاد خود بوده‌اند و افزود سرعت شیوع این بیماری عالم‌گیر در حال افزایش است. او از رهبران دنیا خواست همکاری نزدیک‌تری با هم داشته باشند تا با بازگشایی مرز‌ها بعد از ماه‌ها قرنطینه، نرخ سرایت و انتقال بیماری را محدود کنند.

دکتر ادهانوم در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: «هنوز باید بدترین وضعیت این بیماری را به انتظار بنشینیم. متاسفم که این را می‌گویم، اما با وضعیت و شرایط فعلی، ما از وقوع بدترین سناریوی ممکن می‌ترسیم و به خاطر همین باید اقدامات خود را دوشادوش یکدیگر انجام داده و با هم به جنگ این ویروس خطرناک برویم. بعضی از کشور‌ها با بازگشایی اقتصاد خود شاهد ظهور مجدد موارد ابتلا به بیماری بوده‌اند ...»

اظهارات دکتر ادهانوم بعد از آن ابراز شد که تعداد موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا، شش ماه بعد از شناسایی اولین مورد این بیماری در ووهان چین، به حدود ۱۰.۵ میلیون نفر رسید. براساس آمار رسمی، بیش از ۵۰۰ هزار نفر تاکنون در اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند و موارد جدید در حال حاضر در قاره‌های امریکای شمالی و جنوبی و کشور‌های روسیه و هند روندی صعودی دارد.

پرو و شیلی نیز شاهد افزایش موارد ابتلا در هفته‌های اخیر بوده‌اند. برزیل اکنون بیش از ۱.۳ میلیون مبتلا را گزارش کرده است و آمار رسمی مبتلایان ایالات متحده اکنون نزدیک ۲.۶ میلیون نفر است. موارد ابتلا تقریبا در بیش‌تر آفریقا، و آسیا غیر از چین، پایین مانده است گرچه متخصصان ترس آن را دارند که این دو قاره هنوز به نقطه اوج موارد ابتلای خود نرسیده‌اند.

دکتر ادهانوم افزود: «ویروس هنوز فضای زیادی برای انتقال و سرایت دارد. همه ما می‌خواهیم این وضعیت تمام شود و به زندگی‌های خود برگردیم، اما واقعیت تلخ این است که حتی نزدیک پایان یافتن این وضعیت هم نیستیم.»

او ادامه داد: «با ده میلیون مورد مبتلا و نیم میلیون مرگ مبتلایان، اگر نتوانیم مشکلاتی که هم اینک در سازمان جهانی بهداشت مشخص شده‌اند را به خاطر فقدان اتحاد ملی و هم‌بستگی جهانی رفع کنیم، باید بدانیم که این دنیای به تفرقه افتاده در واقع بهترین بستر برای شیوع ویروس خواهد بود و هنوز باید بدترین وضعیت آن را به انتظار بنشینیم.»

او هم‌چنین گفت: این «بهانه‌ای بچه‌گانه» برای کشور‌ها است که ادعا کنند ردیابی افراد در تماس با موارد مبتلا خیلی سخت است در حالی که سازمان جهانی بهداشت از اوایل ماه مارس اخطار داده بود این مورد و آزمایش‌گیری ابزار کلیدی جلوگیری از شیوع این بیماری عالم‌گیر است.

پیام دکتر ادهانوم هم همان پیام سابق بود: «آزمایش‌گیری، ردیابی، جداسازی، قرنطینه». ظهور مجدد موارد ابتلا در ایالات تگزاس و فلوریدا باعث شد پیش‌تر در هفته جاری مقامات دوباره چندی از تمهیدات قرنطینه را بر شهروندان و تجارات برقرار سازند.

مقامات برازیلیا، پایتخت برزیل، با افزایش تصاعدی موارد ابتلا در روز دوشنبه در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کردند، درست چند هفته بعد از آن که کل کشور فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گرفت. در همین حال، در بریتانیا، مت هنکاک، وزیر بهداشت نیز در شامگاه دوشنبه مجبور شد دوباره شهر لستر را قرنطینه کند چرا که طی هفته‌های اخیر صد‌ها مورد جدید ابتلا در این منطقه گزارش شده است.

سر پیتر سولزبی، شهردار لستر اظهار داشت قرنطینه جدید این شهر باید خیلی پیش‌تر اعمال می‌شد. مغازه‌های این شهر از سه‌شنبه بسته خواهند شد و مدارس نیز باید از روز پنج‌شنبه تعطیل کنند.

او در مصاحبه با برنامه «امروز» بی‌بی‌سی گفت: «وزیر کشور دو هفته پیش اعلام کرد به اعتقاد او لستر شاهد شیوع گسترده این ویروس است. از آن زمان ما به هر دری زدیم تا اطلاعات موجود را از دولت بگیریم تا بفهمیم چرا آن‌ها فکر می‌کنند به طور خاص، مشکلی در این منطقه وجود دارد و خیلی سعی کردیم آن‌ها را مجبور کنیم آزمایش‌گیری را در لستر در سطوح بالا نگه دارند.».

اما هنکاک تاکید کرد دولت در اقدامات خود در لستر آهسته نبوده است، ولی اقدامات هدف‌مند هم در این منطقه راه‌گشا نبوده و نیاز به قرنطینه گسترده‌تر ساکنان است.

او گفت: «مردم از ۱۱ روز پیش از این ماجرا خبر دارند، چون من اظهار داشتم که شاهد شیوعی گسترده در لستر هستیم و از قبل از آن هم مشغول کار بر روی آن بودیم. من با شورای بهداشت و کارشناسان بهداشت عمومی و سازمان بهداشت عمومی انگلستان از نزدیک کار کردم و وضعیت این منطقه را زیر نظر داشتیم و از اقداماتی هدف‌مند برای مقابله با ویروس بهره جستیم که در موارد دیگر موثر بودند. اما در این مورد و در طول این زمان آن اقدامات کارآمد نبوده و به همین خاطر نیاز به اتخاذ تمهیدات بیش‌تری بود که از دیشب برقرار شد.»
منبع: ایندیپندت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید