کشف سیاره فراخورشیدی

سیاره جدید به وسیله «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» (TESS) کشف شده است. این تلسکوپ فضایی که محصول ناسا است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و وظیفه دارد به جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی بپردازد.

کشف سیاره فراخورشیدی
دانشمندان ناسا یک سیاره فراخورشیدی جدید را کشف کرده‌اند که حدود ۴۰ برابر کره زمین حجم دارد. این سیاره که TOI-۸۴۹b نام گرفته است حجمی دو تا سه برابر سیاره نپتون دارد و به دور ستاره‌ای واقع در ۷۳۰ سال نوری از کره زمین می‌چرخد. دمای سطح این سیاره به ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

سیاره TOI-۸۴۹b چنان به ستاره خود نزدیک است که هر سال آن ۱۸ ساعت طول می‌کشد. به این معنی که در هر ۱۸ ساعت زمینی می‌تواند یک دور کامل دور ستاره خود بزند، این در حالی است که این میزان برای کره زمین ۳۶۵ روز به درازا می‌کشد.

دیوید آرمسترانگ، محققی که تیم رصد را هدایت کرده است، می‌گوید: «کشف این سیاره نشان می‌دهد که نحوه شکل گیری و تحول این سیاره متفاوت با آن چیزی است که تا کنون در منظومه شمسی دیده ایم. چیزی است که می‌تواند ما را به شناخت بیشتر از نحوه شکل گیری سیاره‌ها رهنمون کند.»

در حالی که دانشمندان انتظار داشتند با سیاره‌ای گازی نظیر مشتری روبرو باشند، با این حال شواهد نشان می‌دهد که این سیاره از سنگ و خاک تشکیل شده است.

کریستوف مورداسینی، از محققان این پروژه، می‌گوید: «انتظارمان این بود که سیاره‌ای در این حجم از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده باشد.» ماهواره TESS تا کنون ۵۰ سیاره فراخورشیدی را یافته است و انتظار می‌رود بتواند تا ۲ هزار سیاره دیگر را نیز شناسایی کند.

نتایج یافته‌های جدید دانشمندان روز چهارشنبه در نشریه معتبر «نیچر» به چاپ رسیده است.
منبع: یورو نیوز