داستان طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت از چه قرار است؟

داستان طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت از چه قرار است؟

براساس گفته‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جاماندگان از سهام عدالت درکشور ۱۰ میلیون نفر هستند. پور ابراهیمی گفته که اولین بخش شامل ۵۲ میلیون نفری می‌شود که در زمان واگذاری سال‌های ۸۵-۸۴ اطلاعات آن‌ها ثبت، اما گزارش نهایی توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود ۴۹ میلیون نفر اعلام شده است، این در حالی ست که حدود ۲ میلیون نفر با اینکه دارای برگه سهام هستند در فهرست اطلاعات سامانه سهام عدالت نام و نشانی ندارند.

کد خبر : ۸۲۱۸۵
بازدید : ۶۴۶۰
داستان طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت از چه قرار است؟
فرادید | طرح سهام عدالت که درمیانه دهه ۸۰ کلید خورد، درنهایت به ۴۹ میلیون ایرانی اختصاص پیدا کرد. طرحی که با هدف بهبود وضعیت اقشار کم درآمد و افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی اجرایی شد. البته در آن سال‌ها شفافیت و آگاهی عمومی نسبت به این طرح وجود نداشت تا اینکه پس از ۱۴ سال و در اردیبهشت ماه سال ۹۹ طرح آزادسازی آن آغاز شد. اما با افزایش آگاهی عمومی و افزایش چشمگیر قیمت سهام عدالت، برخی اعلام کردند که در شمار اقشار کم درآمد قرار دارند اما سهام عدالت به آن‌ها تعلق نگرفته است. بر این اساس نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را برای تصویب به مجلس بردند که براساس آن دولت مکلف به ساماندهی جاماندگان سهام عدالت می‌شد. این طرح روز‌های گذشته به تصویب رسید.

به گزارش فرادید، نمایندگان مجلس عصر روز یکشنبه ۱۵ تیرماه، کلیات طرح ساماندهی سهام عدالت را به تصویب رساندند.

این طرح قرار است جاماندگان سهام عدالت را دنبال کند، جا ماندگانی که به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، بخشی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند و به افراد تحت پوشش افزوده شده‌اند و یا متولدین این دوره هستند و یا اینکه در همان مرحله اول هم به آن‌ها تخفیفی داده نشده است.

مهدی طغیانی در این باره گفته است که "بحث این است که این تعداد باید تحت پوشش قرار گیرند. بخشی نیز مربوط به دهک‌هایی است که مشمول بودند و افرادی در آن جاماندگی دارند و یا خود آن‌ها در موعد مقرر مراجعه نکردند و یا به هر دلیل احصاء نشده بودند و در کمیسیون اقتصادی مجلس بحث شد که این افراد نیز، مشمول طرح قرار گیرند. "

او همچنین در ادامه در مورد جزئیات طرح ساماندهی سهام عدالت گفته که " بخش دیگر طرح ساماندهی سهام عدالت هم مربوط به آیین‌نامه آزادسازی، تعیین تکلیف تعاونی‌ها و نحوه آزادسازی سهام به شکل مستقیم و غیرمستقیم بود. افرادی که آزادسازی سهام عدالت را به‌شکل مستقیم انتخاب کرده‌اند با چه برنامه‌ای بتوانند وارد شوند که البته بخش‌هایی از آن در حال اجرا است. "

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقصادی مجلس نیز درباره جزئیات این طرح گفته است که "این طرح در ۲ بخش، ساماندهی وضعیت موجود دارندگان سهام عدالت و ساماندهی افرادی که از دریافت این سهام جامانده‌اند، تدوین شده است. " او گفته که این طرح ۸ بند و چند تبصره دارد.

پور ابراهیمی گفته که "در این طرح پیش بینی شده است از ۵۰ درصد سهام دولت و یا واگذاری شرکت‌های جدید به مشمولان سهام عدالت داده شود. "

طبق آمارها ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سهام عدالت هستند که ارزش هر برگ سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی آن ها به بیش از ۱۵ میلیون تومان و ارزش هر برگ سهام عدالت یک میلیون تومانی به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است که رشد ۳۰ برابری را نشان می‌دهد.
داستان طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت از چه قرار است؟
سهام عدالت جدید به چه افرادی می‌رسد؟
براساس گفته‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جاماندگان از سهام عدالت درکشور ۱۰ میلیون نفر هستند. پور ابراهیمی گفته که اولین بخش شامل ۵۲ میلیون نفری می‌شود که در زمان واگذاری سال‌های ۸۵-۸۴ اطلاعات آن‌ها ثبت، اما گزارش نهایی توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود ۴۹ میلیون نفر اعلام شد، این در حالی ست که حدود ۲ میلیون نفر با اینکه دارای برگه سهام هستند در فهرست اطلاعات سامانه سهام عدالت نام و نشانی ندارند.

طبق گفته‌های پور ابراهیمی، دسته دوم تعدادی از متولدین سال ۸۵ به بعد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان امور ایثارگران هستند. افرادی که در آن زمان جزو ۶ دهک کم‌درآمد جامعه بودند بخش سوم از جاماندگان را تشکیل می‌دهند و همچنین کسانی که در شرایط کنونی وضعیت خانوار آن‌ها ارزیابی شود می‌توانند مبنا در این بخش باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تعداد کلی جاماندگان سهام عدالت هم گفته است که "در بخش اول حدود ۲ میلیون نفر و در بخش دوم حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و درکل برآورد‌ها حدود ۱۰ میلیون نفر است. "
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مورد منابع سهام عدالت جدید گفته است که " در زمان توزیع سهام به ۶ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، صد درصد سهام عدالت تخصیص یافت اما به آن ۴۷ میلیون نفر، نصف سهام تعلق گرفت چون در زمانی که فراخوانی از طرف دولت داده شد که در صورت تمایل برای کامل شدن سهام عدالت، مشمولین باید نصف دیگر سهام را پرداخت کنند اکثراً آن ۵۰ درصدی که باید خودشان می‌پرداختند را پرداخت نکردند."
او در ادامه گفته که " آن نصفه سهام به دولت بازگشته است، ما معتقدیم چون هدف سهام عدالت واگذاری بوده است، این بازگشت به دولت بلاوجه است و دلیلی برای آن وجود ندارد. لذا منبع اصلی سهام عدالت جدید می‌تواند همین سهام بازگشته به دولت باشد البته دولت نیز مواردی دارد که هر زمان جزئیات آن به تصویب برسد، اعلام می‌شود. "

موضع دولت چیست؟

گرچه پس از تصویب کلیات ساماندهی سهام عدالت توسط مجلسی، تاکنون دولت واکنشی نشان نداده است، اما در طول ماه‌های اخیر که بحث ثبت نام جدید سهام عدالت مطرح شد، دولت چنین مسئله را منتفی تلقی کرد.

مسئولان سازمان خصوصی سازی درباره سهام عدالت جدید گفته اند که "پرونده سهام عدالت سال‌ها پیش بسته شده است و برای ثبت‌نام مجدد باید محمل قانونی فراهم شود. "

آن‌ها در نشست خبری این سازمان که پس از آغاز آزادسازی برگزار شد، گفته بودند که دولت سهی در سهام عدالت ندارد که آن را بین مردم تقسیم کند. این درحالی ست که مجلسی‌ها معتقدند بخشی از سهام‌های تخصیصی سهام عدالت به دولت بازگشته است، از طرفی دولت شرکت‌های بسیاری در زیر مجموعه خود دارد و می‌تواند سهام داران جدیدی را به ۴۹ میلیون پیشین بیافزاید.

برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت از طرح ساماندهی سهام عدالت به عنوان هزینه تراشی مجلس برای دولت یاد کرده اند. از طرفی دولت با فروش سهم خود در شرکت‌های بزرگ در قالب صندوق‌های ETF دولتی، قصد دارد بخشی از کسری بودجه را جبران کند، در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد دولتی‌ها زیر بار چنین طرحی بروند و سهام داران جدید را بپذیرند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید