چرا دوستان زیادی دور و برتان نیست؟

چرا دوستان زیادی دور و برتان نیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل نداشتن دوست صمیمی و خوب ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران به دلیل خجالتی بودن است. دلایل خجالتی بودن یک بحث مفصل خواهد بود، اما به طور کلی این مسئله از اعتماد به نفس پایین، احتیاط و محافظه کاری بیش از حد، عدم باور به خود و ... ناشی می‌شود. خواندن مقاله برقراری ارتباط با دیگران به شما کمک می‌کند تا بتوانید دوستان خوب و صمیمی پیدا کنید.

کد خبر : ۸۲۲۹۶
بازدید : ۶۱۹
فرادید | دلایل نداشتن دوست، جدایی و دوری از دیگران بسیار گسترده است و تمام ابعاد زندگی ما را دخیل می‌کند. اما مهم‌ترین دلیل نداشتن دوست صمیمی تجربیات دوران کودکی یا سبک‌های تربیتی خانواده است که در ادامه بیشتر درباره آن و دیگر علل صحبت خواهیم کرد.

مهم‌ترین علت ناتوانی در دوستیابی خانواده است. برخی خانواده‌ها روابط محدود و بسته را به فرزندان آموزش داده‌اند یا آن‌ها را محتاط، محافظه کار، بی‌اعتماد به دیگران و غیر اجتماعی بار آورده‌اند. در اینگونه مواقع روانشناس و مشاور خانواده می‌تواند با تحلیل الگو‌های رفتاری و سیستم خانواده، علت را برطرف و به فرد کمک کند که او فراتر از الگو‌های خانواده رفتار کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل نداشتن دوست صمیمی و خوب ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران به دلیل خجالتی بودن است. دلایل خجالتی بودن یک بحث مفصل خواهد بود، اما به طور کلی این مسئله از اعتماد به نفس پایین، احتیاط و محافظه کاری بیش از حد، عدم باور به خود و ... ناشی می‌شود. خواندن مقاله برقراری ارتباط با دیگران به شما کمک می‌کند تا بتوانید دوستان خوب و صمیمی پیدا کنید.

گاهی افرادی درست یا اشتباه، به دیگران نگاه از بالا دارند. غرور بیش از حد آن‌ها باعث می‌شود دیگران را کمتر از خود ببینید و نخواهند با نزدیک شدن به آن‌ها سطح خود را پایین بیاورند. اشتباه بودن این نگاه کاملا مشخص بوده و باعث تنها ماندن می‌شود.

۱. اهل ناله و شکایت هستید

اگر همیشه در حال غر زدن درباره‌ی شغل‌تان، بی‌پولی‌تان یا بی‌عدالتی‌های زندگی هستید، تعجبی ندارد که دیگران میلی به وقت‌گذرانی با شما نداشته باشند. گله و شکایت خیلی سریع حوصله‌سربر می‌شود و دیگران را کلافه می‌کند! سعی کنید مثبت باشید و درباره‌ی چیزهای جالب و نه مشکلات ناتمام‌تان حرف بزنید.

۲. در رابطه‌ی عاطفی، دوستان‌تان را فراموش می‌کنید

اگر درطول رابطه عاطفی خود فراموش می‌کنید دوستانی هم دارید، احتمالا آنها هم منتظر نمی‌مانند تا هر وقت دل‌تان خواست و به‌ مشکلی برخوردید، شنونده‌ی داستان‌های غم‌انگیزتان باشند! آنها هم شما را فراموش می‌کنند و به زندگی‌شان بدون شما ادامه می‌دهند. باید به‌شکلی متعادل ارتباط‌تان را با دوستان‌تان حفظ کنید.

علت نداشتن دوست؛ چرا دوستان زیادی دور و برتان نیست؟

۳. خودخواه هستید

این را هم درنظر بگیرید که شاید چون خودخواه هستید، هیچ دوستی ندارید. دوستی نیازمند ازخودگذشتگی است نه خودخواهی. اگر همیشه فقط به خواست خودتان اهمیت می‌دهید، به احتمال زیاد دوستان‌تان نمی‌توانند برای مدت طولانی کنارتان بمانند.

۴. به دوستان‌تان بی‌توجه هستید

اگر برای‌تان مهم نیست که در زندگی دوست‌تان چه می‌گذرد و او چه سختی‌ها یا خوشی‌هایی را پشت سر می‌گذراند، ممکن است او از ادامه‌ی دوستی‌ با شما دلسرد شود. باید نشان بدهید رخدادهای زندگی دوست‌تان برای شما اهمیت دارد. آدم‌ها معمولا در رویارویی با بی‌توجهی دیگران نسبت به خودشان یا عواطف‌شان، احساس بی‌احترامی می‌کنند.

۵. حسود هستید

اگر به ماشین نوِ دوست‌تان، ترفیع شغلی او یا نامزد‌کردنش حسادت می‌کنید، دچار مشکل خواهید شد. باید از موفقیت دوستان‌تان خوشحال باشید و در کنارشان جشن بگیرید. ولی اگر حسود باشید، در رفتارتان آشکار می‌شود حتی اگر سعی کنید پنهانش کنید.

علت نداشتن دوست؛ چرا دوستان زیادی دور و برتان نیست؟

۶. به‌دنبال توجه هستید

بیشتر آدم‌ها تمایلی ندارند با افرادی در ارتباط باشند که مسائل را بزرگ می‌کنند. اگر پیوسته با سروصدا دیگران را سرزنش می‌کنید، رازدار خوبی نیستید و به‌شکل ارادی دیگران را ناراحت می‌کنید، عجیب نیست که دیگران از اطراف‌تان پراکنده شوند.

۷. معامله‌گر هستید

بده‌بستان در رابطه‌ی دوستی جای ندارد! اگر همیشه حواس‌تان به این است که نوبت چه کسی که بگوید به کدام کافه برویم یا نوبت کیست که به دیگری زنگ بزند، احتمالا دوستان‌تان را از خود می‌رانید. در دوستی باید بخشنده باشید و انتظار تساوی همیشگی را نداشته باشید.

۸. زیادی از دوستان‌تان انتظار دارید

انتظار اینکه دوستان همیشه دردسترس باشند و همیشه خواسته‌هایتان را برآورده کنند، راه به جایی نمی‌برد. ممکن است دوستان‌تان گاهی احساسات‌تان را جریحه‌دار و هرازگاهی هم ناامیدتان کنند. اما این به معنی نیست که دوستان بدی هستند‌ و باید رابطه‌تان را با آنها تمام کنید. سعی کنید آنها را ببخشید.

علت نداشتن دوست؛ چرا دوستان زیادی دور و برتان نیست؟

۹. اهل سخن‌پراکنی هستید

اگر همیشه درحال صحبت از دیگران و سخن‌پراکنی باشید، آدم‌ها می‌فهمند که احتمالا پست سر آنها هم صحبت می‌کنید. از دیگران بدگویی نکنید و به شایعه‌ها دامن نزنید. درمقابل نشان دهید قابل‌اعتماد هستید و به حریم شخصی دیگران احترام می‌گذارید. ‌

۱۰. زورگو هستید

برای خیلی‌ها زورگویی با ترک مدرسه تمام نمی‌شود. ادای رئیس‌ها را درآوردن و طلبکاری، آدم‌ها را از شما دور می‌کند. اشکالی ندارد که قاطع باشید اما حواس‌تان باشد از خط قرمز عبور نکنید و نسبت‌به دوستان‌تان رفتار هجومی نداشته باشید. به حقوق دیگران احترام بگذارید و برای گسترش یک رابطه سالم تلاش کنید.

۱۱. اهل بیرون‌رفتن نیستید

با همه‌ی اینها ممکن است نداشتن دوست اصلا ربطی به ویژگی های شخصیتی شما نداشته باشد، بلکه تنها دلیلش این باشد که بخت دیدار آدم‌هایی را که از بودن با آنها لذت می‌برید، نداشته‌اید! اگر این‌طور است با‌توجه به سلیقه و علاقه‌مندی‌هایتان به‌دنبال فرصتی برای دیدار با آدم‌های تازه و آغاز مکالمه با غریبه ها باشید. شاید دوستی محکم و درازمدتی شکل بگیرد!

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید