بازگشت طاعون چقدر جدی است؟

بازگشت طاعون چقدر جدی است؟

شیوع طاعون سیاه در چین طی روز‌های گذشته این نگرانی را میان مردم ایجاد کرده که "مرگ سیاه" می‌تواند بازگشت چشمگیری داشته باشد وبه سرعت در جهان شیوع یابد. به گزارش فرادید، به نقل از رسانه "healthline" متخصصان می‌گویند که این بیماری به لطف آنتی بیوتیک‌ها تقریباً کشنده نیست. با این حال این بیماری هر ساله در کشور‌های مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا بروز می‌کند.

کد خبر : ۸۲۳۳۹
بازدید : ۶۵۰۴۱
بازگشت طاعون چقدر جدی است؟
فرادید | تقریباً ۶۷۳ سال قبل بود که طاعون سیاه تمام جهان را درنوردید، یک بیماری سیاه که مرگبارترین بیماری همه گیر طول تاریخ نام گرفته است. براساس گزارش‌های غیر رسمی، مرگ سیاه در سده چهاردهم جان ۵۰ تا ۷۵ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت. حالا نیز در روز‌های گذشته خبری از ابتلای مورد جدید به طاعون خیارکی منتشر شد. این خبر را ابتدا مقامات منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین -پس از تشخیص ابتلای یک کشاورز محلی به طاعون خیارکی- وضعیت هشدار بهداشتی اعلام کردند. پس از آن مقامات چینی از ابتلای مورد دوم به طاعون خیارکی نیز خبردادند. با این حال با وجود نگرانی از بیماری همه گیر کووید-۱۹، شیوع دوباره طاعون خیارکی به نگرانی مردم جهان افزوده است.

به گزارش فرادید، مقامات بهداشتی در شهر بایان مور در مغولستان داخلی روز یکشنبه ۱۵ تیر هشدار سطح سوم بهداشتی (سطح اول بالاترین رده است) اعلام کرده‌اند. این هشدار شکار یا خوردن حیوانات وحشی را که ممکن است ناقل باکتری طاعون باشند، ممنوع می‌کند و این ممنوعیت تا پایان سال ادامه می‌یابد.

هنوز مشخص نیست این فرد چرا و چگونه به طاعون خیارکی مبتلا شده است.

همچنین به افراد محلی گفته شده است که هر حیوان بیمار یا مرده یا هر فردی را که نشانه‌های تب را نشان می‌دهد یا دچار مرگ ناگهانی شده است، گزارش دهند.

مقامات بهداشتی محلی می‌گویند خطر همه‌گیری طاعون انسانی در این شهر وجود دارد و مردم باید هشیار باشند و هر بیماری غیرعادی را گزارش کنند.

پس از مورد اول به فاصله چند روز، مقامات چینی ابتلای و تشخیص مورد دوم را نیز اعلام کردند.

مورد دوم، آنطور که در توییتر گلوبال تایمز چین آمده، نوجوان پانزده ساله‌ای است که به یک مارموت (نوعی سنجاب) که توسط یک سگ شکار شده بود، دست زده است.
بازگشت طاعون چقدر جدی است؟
طاعون سیاه دوباره برمی گردد؟
شیوع طاعون سیاه در چین طی روز‌های گذشته این نگرانی را درجهان ایجاد کرده که "مرگ سیاه" می‌تواند بازگشت چشمگیری داشته باشد وبه سرعت در جهان شیوع یابد.

به گزارش فرادید، به نقل از رسانه " healthline " متخصصان می‌گویند که این بیماری به لطف آنتی بیوتیک‌ها تقریباً کشنده نیست. با این حال این بیماری هر ساله در کشور‌های مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا بروز می‌کند.

دکتر شانتی کاپاگودا، پزشک بیماری‌های عفونی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی استنفورد، دراین رابطه به "هلث لاین" گفته است: "برخلاف قرن ۱۴، ما درک درستی از نحوه انتقال این بیماری داریم. "

او همچنین گفت که "ما می‌دانیم که چگونه از بروز آن جلوگیری کنیم. ما همچنین می‌توانیم بیمارانی را که به آنتی بیوتیک‌های مؤثر حساسیت دارند را درمان کنیم و همچنین می‌توانیم به افرادی که ممکن است در معرض باکتری قرار بگیرند، آنتی بیوتیک بدهیم و از بیمار شدن آن‌ها جلوگیری کنیم. "

براساس گفته‌های "کاپاگودا" اگر این بیماری بلافاصله درمان نشود، باکتری‌ها می‌توانند در جریان خون گسترش یافته و باعث ایجاد طاعون سپتی سمی شوند. همچنین اگر باکتری‌ها ریه‌ها را آلوده کنند، می‌توانند باعث ذات الریه یا طاعون ذات الریه شوند.

دکتر شانتی کاپاگودا گفت که "طاعون بسیار نادر است. این بیماری هر ساله در سراسر جهان گزارش می‌شود که بیشتر آن‌ها در آفریقا، هند و پرو است. او همچنین می‌گوید: "ایالات متحده به شکل متوسط ۷ مورد در سال موارد ابتلا به طاعون را می‌بیند و معمولاً این موارد در ایالت‌های جنوب غربی از جمله آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، نیومکزیکو و تگزاس گزارش می‌شود که جوندگان وحشی در آنجا باکتری‌ها را حمل می‌کنند. "

کاپاگودا همچنین گفت: "فقط در مناطق خاصی از ایالات متحده آمریکا بیماری طاعون در میان جوندگان وحشی وجود دارد، و این مناطق به طور کلی بسیار کم جمعیت هستند بنابراین فرصت زیادی برای انسان برای تماس با کک یا حیوانات حامل طاعون نیست. "

او می‌گوید" یکی دیگر از دلایلی که طاعون بسیار نادر است این است که باکتری‌ها در نور خورشید به خوبی زنده نمی‌مانند. "

براساس گفته‌های "شانتی کاپاگودا" اگر در ۲۴ ساعت اول پس از بروز اولین علائم، آنتی بیوتیک‌ها تجویز شوند، آن‌ها بهتر عمل می‌کنند. در موارد شدید نیز، به بیماران اکسیژن، مایعات داخل وریدی و پشتیبانی تنفسی داده می‌شود.
بازگشت طاعون چقدر جدی است؟
او همچنین می‌گوید که "خیلی مهم است که زود درمان شود، زیرا تأخیر در دریافت آنتی بیوتیک‌ها خطر مرگ را افزایش می‌دهد. "

آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه همچنین به افرادی داده می‌شود که هنوز طاعون ندارند، اما با حیوان یا شخصی که این بیماری را دارد، در تماس هستند.

با این حال مطمئن باشید، طاعون برنمی گردد - حداقل به این زودی. البته حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد، ما اکنون دانش و منابع کافی برای کنترل آن را داریم.

کارشناسان بهداشت نیز می‌گویند که هیچ فرصتی وجود ندارد که بیماری همه گیر طاعون دوباره شیوع پیدا کند، زیرا طاعون به راحتی با آنتی بیوتیک‌ها قابل پیشگیری و درمان می‌باشد.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت مورد مشکوک به طاعون خیارکی در چین به خوبی تحت کنترل قرار دارد و پرخطر تلقی نمی‌شود.

در سال‌های اخیر موارد طاعون نادر بوده‌اند. اما گاه در مناطقی به طور مقطعی اوج گرفته‌اند. مثلاً در سال ۲۰۱۷ میلادی، سیصد نفر در ماداگاسکار مبتلا شدند. اما سی نفر بیشتر جان نباختند.

بهار سال گذشته نیز دو نفر در مغولستان بر اثر طاعون مردند. علت بیماری، خوردن گوشت خام مارموت(نوعی سنجاب) بود. به نظر می‌رسد دومین مظنون ابتلا در روز‌های گذشته هم به خاطر تماس با همین جانور بوده است.

طاعون خیارکی چیست؟

طاعون خیارکی متداول‌ترین حالت طاعون است که که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به بوجود می‌آید. طاعون خیارکی یکی از سه نوع طاعون ناشی از باکتری یرسینیا پستیس است. طاعون خیارکی تنها بیماری است که اگر به بیمار آنتی بیوتیک تزریق نشود، در ۲۴ ساعت انسان را می‌کشد.

طاعون ابتدا باعث مرگ تعداد بسیار زیادی از موش‌ها می‌شود؛ بنابراین، کک‌ها به دنبال میزبان دیگر، به انسان‌ها یا حیوانات خانگی حمله کرده و باعث آلودگی آن‌ها می‌شوند.

دوره نهفتگی بیماری بین دو تا شش روز طول می‌کشد. سپس علایم اولیه، یعنی لرز و تب بالا، سرگیجه، درد شدید عضلات و مفاصل، کوفتگی و سر درد ظاهر می‌شوند. پس از ۲۴ ساعت، خیارک‌هایی بر روی بدن بیمار به‌وجود می‌آیند.

خیارک‌ها غدد لنفاوی هستند که متورم شده‌اند. این خیارک‌ها معمولاً در اطراف ناحیهٔ نیش کک ظاهر می‌شوند و به تدریج بزرگ می‌شوند و بسیار دردناک و حساس هستند.

از علائم دیگر کم‌شدن آب بدن و عطش دایمی بیمار است. درصورتی که بیمار به‌موقع تحت علاج قرار نگیرد، علایم هشدار دهنده‌ای همچون افزایش تعداد ضربان‌های قلب، آشفتگی و هذیان ظاهر می‌شوند. در این صورت بیمار پس از ۳۶ ساعت می‌میرد. البته بین ۲۰ تا ۴۰٪ این بیماران ممکن است به‌طور ناگهانی، پس از یک دورهٔ نقاهت طولانی، از مرگ نجات یابند.
۰
نظرات بینندگان
  • سهیل ارسالی در

    لطفا برای ارسال نمایید سپاسگزارم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید