مصرف میوه و غلاتِ کامل چطور از دیابتِ نوع دوم پیشگیری می‌کند؟

مصرف میوه و غلاتِ کامل چطور از دیابتِ نوع دوم پیشگیری می‌کند؟

یک مطالعه که توسط دانشگاه کمبریج انجام شده است نشان می‌دهد هر ۶۶‌گرم افزایش در مصرف سبزی و میوه در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۲۵‌درصد کاهش دهد.

کد خبر : ۸۲۳۴۴
بازدید : ۲۵۴۳
مصرف میوه و غلاتِ کامل چطور از دیابتِ نوع دوم پیشگیری می‌کند؟
فرادید | یک تحقیق بزرگ نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا حد زیادی کاهش دهد. این تحقیق نشان می‌دهد حتی مقدار کمی افزایش میوه در رژیم غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از دیابت نوع دوم دارد.

یک مطالعه که توسط دانشگاه کمبریج انجام شده است نشان می‌دهد هر ۶۶‌گرم افزایش در مصرف سبزی و میوه در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۲۵‌درصد کاهش دهد.

۸۰ گرم میوه و سبزی معادل یک قاشق غذا‌خوری هویج پخته‌شده، دو عدد گلِ کلم بروکلی یا یک سیب کوچک است. این تیم تحقیقاتی در نشریه بی‌اِم‌جِی نوشت: «میوه و سبزی می‌تواند جایگزین مکمل‌های ویتامین شود و برای پیشگیری از دیابت نوع دوم مفید است.»
بیشتر بخوانید:

تحقیق دیگری که باز در نشریه بی‌اِم‌جِی منتشر شده است نشان می‌دهد مصرف غلات کامل نیز تا حد زیادی از دیابت نوع دوم پیشگیری می‌کند. این تحقیق توسط مدرسه پزشکی هاروارد انجام شده و به طور تخمینی نشان می‌دهد که مصرف غلات کامل به عنوان یکی از وعده‌های غذای روزانه می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۱۹‌درصد کاهش دهد.

در تحقیق اول، محققان سطحِ ویتامین سی و کاروتنوئید خون مشارکت‌کنندگان را به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری مصرف میوه و سبزی روزانه اندازه‌گیری کردند.

در این پژوهش ۹۷۵۴ نفر که دیابت نوع دوم داشتند با یک گروه ۱۳۶۶۲ نفری از افرادی که این وضعیت را نداشتند مقایسه شدند. نتایج نشان داد آن‌هایی که در طول روز میوه و سبزی بیشتری مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که میوه و سبزی کمتری مصرف کرده بودند، تا ۵۰‌درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در خود کاهش داده بودند.

به هر گروه بر اساسِ میزان مصرف میوه و سبزی روزانه یک امتیاز تعلق گرفت تا خطر ابتلا به دیابت در ۵ گروه متفاوت مورد سنجش قرار بگیرد. گروهی که کمترین امتیاز را در مصرف میوه و سبزی روزانه دریافت کردند، در طول روز ۲۷۴‌گرم میوه و سبزی مصرف کرده بودند. آن‌هایی که بیشترین نمره را دریافت کردند دو برابر یعنی حدود ۵۰۸‌گرم میوه و سبزی مصرف کرده بودند. گروه دوم ۵۰‌درصد کمتر احتمال داشت که به دیابت نوع دوم دچار شوند.
مصرف میوه و غلاتِ کامل چطور از دیابتِ نوع دوم پیشگیری می‌کند؟

۲۷۴‌گرم میوه و سبزی معادل یک موز متوسط، نصف یک کلم بروکلی یا یک مشت کوچک گوجه‌فرنگیِ گیلاسی است. ۵۰۸‌گرم میوه و سبزی معادل یک موز بزرگ، نصف یک کلم بروکلی، یک مشت بزرگ گوجه‌فرنگیِ گیلاسی و یک مشتِ بزرگ توت‌فرنگی است.

محققان توضیح دادند حتی افرادی که کمتر از ۵۰۸‌گرم میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند می‌توانند با افزودنِ مقدار اندکی میوه و سبزی به رژیمِ روزانه خود احتمال ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهند. آن‌ها محاسبه کردند که هر ۶۶‌گرمی که به مصرفِ میوه و سبزی روزانه افراد اضافه شود، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم تا ۲۵‌درصد کاهش پیدا می‌کند.

در تحقیق دوم، محققانی از آمریکا، شامل پژوهشگران مدرسه پزشکی هاروارد، میزانِ مصرفِ غلاتِ کامل و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را بررسی کردند. آن‌ها داده‌های خود را از ۱۵۸۲۵۹‌زن و ۳۶۵۲۵ مرد به دست آوردند.

بعد از در نظر گرفتن سبکِ زندگی و عوامل خطر دیابت نوع دوم آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که میزانِ بیشتری غلات کامل در رژیم غذایی‌شان داشتند در مقایسه با آن‌هایی که میزانِ کمتری غلات کامل مصرف کرده بودند، ۲۹‌درصد کمتر احتمال داشت که به دیابت نوع دوم دچار شوند.

محققان نتیجه‌گیری کردند افردی که روزانه غلات کامل را در شکل نان‌های تیره یا غلات کامل صبحانه مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که ماهی یکبار غلات کامل مصرف می‌کردند، بین ۱۹ تا ۲۱ درصد کمتر دچار دیابت نوع دوم شده بودند.

آن‌ها نشان دادند افرادی که دو وعده یا بیشتر در طی یک هفته از غلاتی مانند جو دو سر، سبوس گندم و برنج قهوه‌ای استفاده کرده بودند، در مقایسه با آن هایی که در طی یکماه فقط یکبار یا کمتر از این مواد استفاده کرده بودند، به ترتیب ۲۱، ۱۵ و ۱۲ درصد کمتر احتمال داشت که به دیابت نوع دوم دچار شوند.

محققان همچنین نشان دادند که افرادِ لاغر در مقایسه با افرادی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، سود بیشتری از مصرف غلات کامل برده بودند. آن‌ها نشان دادند مصرف غلات کامل نقش به مراتب مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم دارد و حتی در مقایسه با ورزش کردن و پیشینه خانوادگی نیز نقش مؤثرتری ایفا می‌کند.

اِما الوین، مشاور ارشد در درمانگاه دیابت در انگلستان، می‌گوید: «بسیاری از عواملِ خطرِ دیابت مانند سن، پیشینه خانوادگی و قومی قابل کنترل نیستند، اما ما می‌دانیم که از هر ۵ مورد ابتلا به دیابت نوع دوم ۳ مورد با تغییر سبکِ زندگی قابل پیشگیری است یا می‌توان آن را به تأخیر انداخت. این تغییرات شامل مصرف غذای سالم‌تر، افزایش میزان فعالیت روزانه و رسیدن به وزنِ سالم است.

تحقیقات جدید بار دیگر نشان می‌دهد خوردن میوه و سبزی و غذا‌هایی با غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو و نان کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم مرتبط است.

این تحقیقات از این لحاظ که نشان می‌دهند افزودنِ وعده‌های بیشتری از میوه و سبزی و غلات کامل در رژیم روزانه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش مهمی دارد، بسیار امیدوارکننده است.»


منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید