افت شاخص بورس

افت شاخص بورس

اگرچه نوسان بخش طبیعی معاملات در بازار سهام است، با این حال برای بسیاری از فعالان بازار سهام به خصوص آن‌ها که در ماه‌های گذشته وارد بازار شده‌اند، قرمزپوشی نماگر اصلی بازار که حاصل عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز بود، امری غیرمنتظره بود.

کد خبر : ۸۲۳۶۵
بازدید : ۵۴۲۲
بازار سرمایه در دقایق ابتدایی شروع معاملات روز گذشته شاهد افت قابل توجه قیمت در بسیاری از نماد‌ها بود. در این روز شاخص کل بورس تهران که در دقایق نخست معاملات در محدوده یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۶۴۲ واحد قرار داشت، در میانه معاملات تا محدوده یک میلیون و ۷۱۹ هزار واحد افت کرد.
اگرچه نوسان بخش طبیعی معاملات در بازار سهام است، با این حال برای بسیاری از فعالان بازار سهام به خصوص آن‌ها که در ماه‌های گذشته وارد بازار شده‌اند، قرمزپوشی نماگر اصلی بازار که حاصل عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز بود، امری غیرمنتظره بود.

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به رشد پرسرعت شاخص بورس در ماه‌های اخیر گفت: نوسان بازار سهام در روز گذشته دلایل مختلفی داشت. بازار در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی را شاهد بوده است.
در حال حاضر شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحدی تا میانه کانال یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحدی افزایش داشته است. یکی از مسائلی که در هفته اخیر بسیار درخصوص آن صحبت شده، بحث حباب است و حتی به ارائه نامه ۲۵ اقتصاددان به ریاست جمهوری منجر شد. همین امر سبب شد تا واهمه‌ها نسبت به وجود حباب در بازار سرمایه افزایش یابد.

او افزود: فکر می‌کنم در مواجهه با بحث حباب آنچه حائز اهمیت است توجه به ابعاد مختلف این مساله و لزوم بررسی همه‌جانبه آن است. باید به خاطر داشت که همه چیز اقتصادی نیست و ابعاد اجتماعی دارد. اگر بپذیریم که در سال‌های گذشته سیاست‌های اعمال‌شده غلط بوده و این سیاست‌ها می‌توانسته عامل رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه و به دنبال آن فاصله گرفتن قیمت‌های سهام از ارزش ذاتی بوده باشد.
به‌عنوان مثال باید بپرسیم چرا ۷۰ تن طلای بانک مرکزی حراج شد یا بازار آتی سکه تعطیل شد و در آن زمان کارشناسان اخطاری ندادند. در حال حاضر مجموع آن تصمیم‌های غلط باعث شده تا وضعیت فعلی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

پیش‌فرض‌های نخ‌نما در تحلیل بازار‌ها
شریعتی ادامه داد: اگر در حال حاضر عده‌ای فکر می‌کنند دلیل افزایش قیمت در بازار‌هایی نظیر ارز، طلا و سکه رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه است، باید به خاطر داشته باشند که استدلال‌هایی از این جنس پیش‌تر در مورد بازار آتی سکه نیز مطرح شد و دستاویزی برای تعطیلی آن بازار قرار گرفت.
در حالی که اندکی پس از تعطیلی آن بازار نیز شاهد رشد قابل‌توجه قیمت در بازار سکه بودیم. هم اکنون نیز اگر چشم‌انداز قیمت دلار کاهشی شود به احتمال قوی شاهد اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام خواهیم بود.

در انتظار فربه شدن تورم
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رویکرد علمی‌تر بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها گفت: به‌طور کلی این بازار بیشتر از سایر بازار‌ها رویکرد تحلیلی دارد. متاسفانه بازار سرمایه در حال حاضر قیمت‌های آتی ارز را نسبت به شرایط فعلی در ارقام بالاتری می‌بیند و رشد بهای سهام نیز واکنشی به انتظارات تورمی موجود در جامعه است.

او ضمن اشاره به مشکلات سامانه‌های معاملاتی و کاستی‌هایی که در جریان انجام معاملات ایجاد کرده‌اند، گفت: در حال حاضر آنچه به پاشنه آشیل بازار سرمایه تبدیل شده، ضعف سیستم‌های معاملاتی است که فشار قابل‌توجهی را به بازار وارد کرده است. روز گذشته شاهد آن بودیم که برخی نماد‌ها مانند «فولاد»، «شستا» و «شپنا» برای کمک به سیستم معاملاتی متوقف شدند. امیدوارم در آینده شاهد بروز معضلات اساسی از این بابت نباشیم.

شریعتی دوباره تغییرات قیمت ارز را مورد توجه قرار داد و افزود: فکر می‌کنم تا زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد، سامانه سنا و صرافی‌های دولتی در حال افزایش است، روند صعودی فعلی نیز خاتمه نخواهد یافت. در روز‌های گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در بورس کالا بودیم و شمش فولاد با دلار ۲۲ هزار تومانی تعدیل شده است.
اگرچه معاملات این کالا در آن روز ابطال شد با این حال وجود تقاضا با آن قیمت روی شمش فولاد، حکایت از پذیرش قیمت‌های بالاتر از سوی خریداران داشت. فکر می‌کنم اگر قیمت ارز در محدوده فعلی باقی بماند، اصلاح شاخص به تغییر روند بازار منجر نخواهد شد و در قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر همچنان نماد‌ها خریدار خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد اعلام خبر عزم مجلس برای جلوگیری از فروش صندوق‌های قابل معامله دولت و تاثیر آن بر معاملات روز قبل بازار سرمایه گفت: ذهنیت بازار درخصوص این دارایی‌ها این است که سهام دولت در شرکت‌های مشمول تامین مالی در قانون بودجه سال ۹۹ با قیمت ارزان به فروش نخواهند رسید. همین امر سبب شده تا نماد شرکت‌های مورد بحث مورد اقبال بازار سرمایه باشند.

روزبه شریعتی ادامه داد: اگر در هر صورت فروش واحد‌های «دارا دوم» و «دارا سوم» لغو شود، تامین کسری بودجه به مشکل خواهد خورد و دست دولت با فرض موفق بودن عرضه آن‌ها از کسب ۱۶۰ هزار میلیارد تومان کوتاه می‌ماند. طبیعتا چنین رویدادی به افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد انجامید.

او گفت: فکر می‌کنم ممکن است شاهد تعادل بازار در روز‌های پیش رو باشیم. حتی اگر شاهد اصلاح بازار باشیم نیز امری دور از انتظار اتفاق نخواهد افتاد. با این حال به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آتی، بازار با همین سرعتی که به پیش رفته شاهد رشد قیمت‌ها باشد مگر آنکه انتظارات تورمی به شکل قابل توجهی تقویت شود.
افت شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید