ادامه روند افزایشی دلار

ادامه روند افزایشی دلار

تنها دیروز یک نشانی مشهود از امکان افت دلار در بازار دیده شد و آن هم بازگشت این ارز از محدوده ۲۲هزار و ۸۰۰ تومانی از اواسط روز بود. البته عده‌ای آرام شدن نوسانات درهم را نیز به‌عنوان احتمالی مبنی‌بر کاهش آتی قیمت دلار تفسیر می‌کردند.

کد خبر : ۸۲۴۰۴
بازدید : ۴۳۵۴
ادامه روند افزایشی دلار
در دومین روز هفته، سکه به رشد دلار بی‌محلی و در جهت کاهشی حرکت کرد. روز یکشنبه سکه ۵۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. حتی در اواخر روز در بازار گفته می‌شد سکه به سوی ارقام پایین‌تری نیز حرکت کرده است.
افت بهای فلز ارزشمند داخلی در شرایطی صورت گرفت که در بازار موازی، دلار روند افزایشی داشت و ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان معامله می‌شد. این قیمت ۱۵۰ تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود.

چرا سکه هم‌جهت با دلار حرکت نکرد؟
دو دلیل ازسوی فعالان عنوان می‌شد که چرا سکه هم‌جهت با دلار حرکت نکرده است؟ گروهی بر این باور بودند که سکه‌بازان رفتار احتیاطی را در پیش گرفتند و علت آن را هم ناشی از آن می‌دانستند که معامله‌گران سکه نسبت به ادامه افزایش قیمت دلار تردید داشتند.
در واقع از نگاه آنها، سکه‌بازان تصور می‌کردند ممکن است رشد قیمت دلار و عبور از مرز ۲۳ هزار تومان به آسانی ممکن نباشد، در نتیجه ترجیح دادند به پیشواز کاهش خرید‌ها و در نتیجه افت قیمت بروند.
تنها دیروز یک نشانی مشهود از امکان افت دلار در بازار دیده شد و آن هم بازگشت این ارز از محدوده ۲۲هزار و ۸۰۰ تومانی از اواسط روز بود. البته عده‌ای آرام شدن نوسانات درهم را نیز به‌عنوان احتمالی مبنی‌بر کاهش آتی قیمت دلار تفسیر می‌کردند.

گروه دیگری از فعالان اعتقاد داشتند، سکه در دو هفته اخیر بیشتر از دلار رشد کرده است و در نتیجه طبیعی است که نسبت به این ارز در هفته جاری توان کمتری برای افزایش قیمت داشته باشد. از نگاه آنها، معامله‌گران سکه خرید‌های زیادی کرده‌اند و باید از بخشی از خرید خود سودگیری کنند، در نتیجه کاهش خرید آن‌ها و افزایش فروششان موجب شده است راه فلز گرانبهای داخلی از دلار جدا شود.
در دو هفته گذشته سکه یک بار بازدهی هفتگی ۱۳ درصدی داشت و بار دیگر، نزدیک به ۱۰ درصد رشد را به نام خود ثبت کرد. حال آنکه دلار در همین مقاطع زمانی بازدهی خود را در دامنه ۸ درصدی به ثبت رساند.

برخی از معامله‌گران هم معتقد بودند سکه به مقاومت قیمتی محکمی رسیده است و برای عبور از آن نیازمند تقاضای بیشتری است، حال آنکه دسته دیگری باور داشتند، معامله‌گران سکه نسبت به افزایش قیمت طلای جهانی در هفته جاری تردید داشتند و همین عامل کمی آن‌ها را محتاط کرد.
البته دیدگاه آخر زیاد مورد توافق سایر معامله‌گران نیست؛ چراکه آن‌ها نقش دلار را در بازار سکه حیاتی‌تر از اونس می‌دانند. در نتیجه می‌توان گفت: رصد و پیش‌بینی قیمت دلار برای آن‌ها حیاتی‌تر از بازار طلای جهانی است.

در بازار ارز روز یکشنبه به‌نظر نمی‌رسید کنترل از دست بازارساز خارج شده باشد، ولی در هر صورت روند افزایشی ادامه داشت. اگر روز دوشنبه این روند ادامه داشته باشد و دلار از مرز ۲۳ هزار تومان عبور کند، به احتمال زیاد سکه نیز بار دیگر به بالای ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رفت.
بازارساز روز یکشنبه ترجیح داد برای مدیریت قیمت‌ها، گام‌به‌گام با بازار حرکت کند و رفتار احتیاطی در زمینه قیمت‌گذاری نداده باشد. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان بود که فاصله‌ای تنها ۲۰۰ تومانی با قیمت بازار داشت.
باید دید واکنش بازارساز نسبت به مقاومت ۲۳ هزار تومانی دلار چه خواهد بود؟ آیا از آن نقطه فروش‌های سنگینی را آغاز می‌کند یا تلاش می‌کند رشد بازار را به تاخیر بیندازد و در وقتی دیگر عرضه را به سطوح بالاتر ببرد. رفتار بازارساز در روز یکشنبه نشان از آن نداشت که بازار را از کنترل خود خارج می‌بیند.

در این میان، یکی از فعالان باور داشت، رفتار آتی بازار بیش از هر عاملی به چگونگی روند حواله درهم بستگی خواهد داشت. در صورتی که درهم به بالای محدوده ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی قدم بگذارد، احتمال صعود دلار به بالای مرز ۲۳ هزار تومان وجود خواهد داشت. با این حال، دیروز درهم روز نسبتا آرامی داشت و شاید همین مساله هم در کاهش انتظارات افزایشی بخشی از معامله‌گران بازار موثر بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید