شاخص بورس تا کجا رشد می‌کند؟

شاخص بورس تا کجا رشد می‌کند؟

مسئله‌ای که هم اکنون مورد توجه سرمایه گذاران است، پیش بینی زمانی برای رشد شاخص بورس است. پرسشی که به عقیده کارشناسان اقتصادی به عوامل متعددی بستگی دارد. کارشناسان بازار سرمایه گفته اند که عواملی همچون افزایش حجم روزانه نقدینگی به بورس، خبر‌های مثبت مجامع در تعیین سود، صحبت‌های اخیر مسئولان دولتی مبنی بر فراهم کردن بستر‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران و همچنین ارزشمندتر شدن دارایی شرکت‌های بورسی با توجه شرایط حاکم تورم در اقتصاد کشور، شاخص بورس را بعد از اصلاحی کوتاه مدت دوباره به مسیر صعودی باز می‌گرداند.

کد خبر : ۸۲۴۲۴
بازدید : ۶۳۶۶
شاخص بورس تا کجا رشد می‌کند؟
فرادید | شاخص کل بورس در حالی که ابتدای سال جاری با ۵۱۲ واحد کار خود را آغاز کرد، حالا پس از گذشت ۱۱۵ روز از سال ۹۹ خود را به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسانده است. این در شرایطی است که شاخص بورس در ابتدای سال ۹۸ با ۱۷۹ هزار واحد کار خود را شروع کرد و با ۵۱۲ هزار واحد با ۳۳۳ هزار رشد نیز به پایان برد.

به گزارش فرادید، شاخص کل بورس در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ با ۹ هزار واحد افزاش به یک میلیون و ۸۲۲ هزار واحد رسید. این درحالی است که شاخص کل در اواسط خرداد ماه در کانال یک میلیون واحد قرار داشت و در طول یک ماه گذشته بیش از ۸۰۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده است. ابتدای سال تا اواسط خردادماه نیز شاخص کل بورس از ۵۱۲ هزار واحد خود را به ابر کانال یک میلیون واحد رساند.

از ۸۰۰ هزار واحد رشد در طول یک ماه گذشته، بیش از ۳۶۰ هزار واحد افزایش متعلق به ۱۰ روز کاری گذشته است.

میانگین روزانه ارزش دادوستد سهام بورس نیز در سال ۹۷ معادل ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ کمی بیشتر از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود. البته این میزان در انتهای سال ۹۸ متوسط به ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

در بهار امسال نیز، به‌طور میانگین روزانه ۸ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان در بازار سهام مورد دادوستد قرار گرفت و در برخی روز‌های معاملاتی شاهد رسیدن این متغیر تا سطوح بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز بودیم.

براساس آمار‌های ارائه شده ازسوی مسئولان سازمان بورس در طول سه ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار سرمایه شده است، که ۱۰ هزار میلیارد بیشتر از نقدینگی جذب شده در سال ۹۸ بوده است.

در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۳ تیرماه نیز، ارزش کل بازار به ۶۷ میلیون و ۸۷۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز گذشته رشدی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. در این روز میزان معاملات سهام ۲۷ هزار و ۱۳۳ میلیاردتومان بود.

چرا رشد شاخص بورس بی وقفه ادامه یافت؟

درحال‌حاضر، بیماری کرونا طیف وسیعی از تقاضای مصرفی در صنایع حمل و نقل، رستوران‌ها، توریسم، کسب و کار‌های خرد و بخش خدمات را تحت‌تاثیر قرار داده است و این مساله تا جایی پیش رفته که بسیاری از ناظران، احتمال رشد اقتصادی منفی را در سال‌جاری در سطح جهانی می‌دهند. البته در حال حاضر نیز رشد اقتصادی ایران سیر منفی خود را طی می‌کند. اما با وجود رکود در بخش صنعت، کاهش شدید تقاضای مصرفی و تحریم‌های اقتصادی- سیاسی شاخص بورس همواره در حال رشد است.

در این رابطه برخی کارشناسان از گروه‌های مختلف چه تکنیکال و چه بنیادی از شرایط فعلی بازار ابراز نگرانی می‌کنند و درخصوص خطر حبابی شدن هشدار می‌دهند.

به اعتقاد این گروه قیمت‌ها دیگر توجیه‌پذیر نبوده و حتی در موارد زیادی با حباب قابل توجهی مواجه بودند. در این میان برخی نیز نظری متفاوت داشتند. همزمان، اما یکی از نقاط اشتراک تمام کارشناسان بازار، اعتراف به حجم عظیم پول‌های ورودی به بازار سهام بود.

جایی که افزایش انتظارات تورمی و همزمان با آن نبود جذابیت دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری سبب شد تا بورس به مامن جدید پول‌های سرگردان تبدیل شود. این موج نقدینگی در سال جاری با شدت بالاتری مسیر بورس را برگزید. جایی که دیگر ارزش معاملات ۲۰ هزار میلیارد تومانی نیز در یک روز جایی برای تعجب نداشت.

البته حمایت دولت از بازار سرمایه نیز بی تاثیر نبود. در واقع حمایت دولت باعث شد تا معاملات بازار در ابتدای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا افت نکند و همچنان مورد توجه سهامداران واقع شود.
با این حال در کنار حمایت دولت، موضوع کاهش نرخ سود بانکی نیز باعث شد تا از نظر سرمایه‌گذاران، سپرده گذاری در بانک از جذابیت چندان زیادی برخوردار نباشد.

از سوی دیگر نزدیک شدن نرخ کامودیتی‌ها به قیمت‌های قبل از کرونا و رشد نرخ ارز بیشتر از انتظار از دیگر عواملی بودند که منجر به روند صعودی پرشتاب شاخص بورس در بازار شدند.

شاخص بورس تا کجا رشد می‌کند؟
رشد بورس تا کجا پیش روی می‌کند؟

اما مسئله‌ای که هم اکنون مورد توجه سرمایه گذاران است، پیش بینی زمانی برای رشد شاخص بورس است. پرسشی که به عقیده کارشناسان اقتصادی به عوامل متعددی بستگی دارد.

با این حال شاخص بورس بعد از اصلاح در کانال یک میلیون واحد بی‌وقفه تا کانال دو میلیون واحد رشد کرده است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این حرکت شاخص برای صعود یکباره یک اصلاح بلندمدت و یک ماهه را می‌خواهد.

به اعتقاد این کارشناسان بعید به نظر می‌رسد که با وجود حجم ورود گسترده نقدینگی اجازه چنین اصلاحی به بازار داده شود.

آن‌ها می‌گویند ممکن است بازار با یک اصلاح کوتاه به مسیر خود ادامه دهد.

این دسته از کارشناسان بازار سرمایه گفته اند که عواملی همچون افزایش حجم روزانه نقدینگی به بورس، خبر‌های مثبت مجامع در تعیین سود، صحبت‌های اخیر مسئولان دولتی مبنی بر فراهم کردن بستر‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران و همچنین ارزشمندتر شدن دارایی شرکت‌های بورسی با توجه شرایط حاکم تورم در اقتصاد کشور، شاخص بورس را بعد از اصلاحی کوتاه مدت دوباره به مسیر صعودی باز می‌گرداند.

اما در مورد آینده بازار سرمایه گروهی از تحلیلگران معتقدند که سرنوشت بازار سرمایه به خلق پول و افزایش نقدینگی دارد. در واقع هر زمان رشد نقدینگی کاهش یابد، بازار سرمایه نیز وارد فاز اصلاح می‌شود. در چنین حالتی شاخص بورس یک اصلاح جدی خواهد داشت و پس از آن روند بازار متعادل خواهد شد.

به نظر این گروه از تحلیلگران بازار سرمایه مهم‌ترین و اصلی‌ترین متغیر اقتصاد سیاسی، نقدینگی است. عامل اصلی افزایش نقدینگی نیز کسری بودجه دولت است.

با این وجود حمایت دولت از بازار سرمایه به دو دلیل رخ می‌د‌هد اول برای هدایت نقدینگی به بازار بورس برای پیشگیری از تورم غیر قابل کنترل و جلوگیری از ورود به بازار‌های موازی و دوم کمک به رونق تولید.

در واقع دولتی‌ها تصور می‌کنند غول سرکش نقدینگی به زنجیر کشیده شده وبا ورود به بازار بورس سر به راه شده است. براساس این نوع نگاه، بازار سرمایه می‌تواند منزلگاه مطلوب نقدینگی باشد، با این امید که بتواند تولید را از تله کمبود منابع مالی خارج کند. این درحالی است که اقتصادانان این نگاه را اشتباه تلقی می‌کنند.

به این حال نظر می‌رسد در صورت تداوم رشد نقدینگی و ورود آن به بازار سرمایه و رشد بیشتر ارزش معاملات می‌توان انتظار داشت رشد قیمت‌ها نیز ادامه‌دار شود. براساس برخی آمار‌ها طی دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده که بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آن، تنها در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاده است. بدیهی است در هیچ سناریویی میزان افزایش نقدینگی در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نخواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید