مشاهده "کرکس ریش‌دار" برای دومین بار در بریتانیا

مشاهده "کرکس ریش‌دار" برای دومین بار در بریتانیا

این گونه پرندگان در مناطق کوهستانی اروپا، آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند و زمانی در کوه‌های آلپ فراوان بودند، اما در اوایل قرن بیستم رو به انقراض گذاشتند که تا حدی به علت داستان‌سرایی‌های بی‌اساس در مورد ربودن دام‌ها یا حتی کودکان توسط آن‌ها بود.

کد خبر : ۸۲۴۷۷
بازدید : ۲۹۵۶۲
مشاهده
مشهور است که این پرندگان استخوان‌ها را از بلندی به پایین پرت می‌کنند تا تکه‌تکه شوند و بعد این تکه‌های کوچک‌تر را می‌بلعند

کرکس ریش‌دار یکی از بزرگ‌ترین پرندگان شکاری باشکوه در جهان است و اکنون آن را برای دومین بار در تاریخ مکتوب بریتانیا در این کشور مشاهده کرده‌اند. پس از آن که خبر رسید این لاش‌خور برازنده در ناحیه پیک دیده شده است و پرنده‌نگر‌های هیجان‌زده به امید دیدن یکی از نادرترین پرندگان شکارچی اروپا هجوم آوردند، عکاسان توانستند در هودن مور واقع در نزدیکی شفیلد از این پرنده عکس بگیرند.

می‌گویند این گونه پرنده را که استخوان به جا مانده از لاشه جانوران را می‌خورد پیش از این فقط یک بار و آن هم در سال ۲۰۱۶ در بریتانیا دیده‌اند.

ویلیام باول که مدیر فروشگاه است و برای تفریح و سرگرمی پرنده‌نگری می‌کند و عکاس پرندگان است می‌گوید: «واقعاً منظره باشکوهی بود. بزرگ‌ترین پرنده شکارچی بریتانیا را در یورکشایر دیدیم و صد‌ها پرنده‌باز از سراسر کشور آمده بودند.»

پرنده‌باز‌های مشتاق این کرکس ریش‌دار معروف به مرغ استخوان‌خوار را پس از آن که سروکله‌اش اواخر ژوئن در نواحی وست‌میدلند پیدا شد، دنبال کردند و هم‌اکنون در منطقه دورافتاده‌ای متعلق به بنیاد ملی در شمال دربی‌شایر به سر می‌برد.

می‌گویند این کرکس دو ساله است و در طبیعت در میان گروه کرکس‌هایی به دنیا آمده است که به کوه‌های پیرنه یا آلپ بازگشته‌اند. بنیاد حیات وحش دربی‌شایر می‌گوید: «این پرندگان تا مسافت‌های دوردست پرسه می‌زنند، اما معمولاً به جای اول‌شان برمی‌گردند.»

این کرکس ریش‌دار را قبل از آن که به بریتانیا بیاید در بلژیک دیده بودند و در آن جا هم پرنده‌نگر‌ها از سراسر کشور به تماشای آن آمده بودند. باول می‌گوید محل این پرنده را از پرنده‌نگر دیگر پرسیده است و پس از دو ساعت پیاده‌روی خود را به آن ناحیه دورافتاده رسانده است.

باول که در لینکلن‌شایر جنوبی زندگی می‌کند می‌گوید: «آن پرنده‌نگر شب جمعه این پرنده را دیده بود و من صبح شنبه به سراغش رفتم، اما حدود ۲۰ دقیقه دیر رسیدم و دوباره صبح یک‌شنبه آن جا برگشتم. سه و نیم صبح از خانه بیرون آمدم.»

او افزود: «منظره بی‌نظیری بود. حسابی جا خوردم. بعد از ناکامی روز شنبه این موفقیت خیلی کیف داشت. هرگز انتظار نداشتم بتوانم چنان منظره‌ای را ببینم. دیوانه‌کننده بود. حسابی جاخوردم. هرگز از یادم نمی‌رود.» باول گفت: اگر این پرنده در همان منطقه بماند سعی نخواهد کرد دوباره از آن عکس بگیرد.

او افزود: «به گمانم نتوانم آن تجربه را تکرار کنم. مگر آن که به مناطق اندکی نزدیک‌تر بیاید... منتظر پرندگان نادر بعدی می‌مانم.» کرکس ریش‌دار در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در آستانه تهدید است.

پرندگان کوهستانی دارای پهنای بال بیش از سه متر اکثراً استخوان به جا مانده از لاشه‌ها را می‌خورند، لاشه‌هایی که گوشت‌شان را سایر جانوران خورده‌اند. مشهور است که این پرندگان استخوان‌ها را از بلندی به پایین پرت می‌کنند تا تکه‌تکه شوند و بعد این تکه‌های کوچک‌تر را می‌بلعند.

این گونه پرندگان در مناطق کوهستانی اروپا، آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند و زمانی در کوه‌های آلپ فراوان بودند، اما در اوایل قرن بیستم رو به انقراض گذاشتند که تا حدی به علت داستان‌سرایی‌های بی‌اساس در مورد ربودن دام‌ها یا حتی کودکان توسط آن‌ها بود.

طرح بازگردانی این پرنده به رشته کوه آلپ از دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و اکنون طبق برآورد‌ها ۲۵۰ کرکس ریش‌دار در منطقه آلپ زندگی می‌کنند.
مشاهده
مشاهده
مشاهده
مشاهده
مشاهده
مشاهده
مشاهده
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید