بی‌احساسی، از نشانه‌های اولیه زوال عقل

بی‌احساسی، از نشانه‌های اولیه زوال عقل

محققین با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند سن و قدرت شناختی دریافتند که بی‌احساسی موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی در افراد مورد بررسی می‌شود حال آن که افسردگی چنین اثری ندارد.

کد خبر : ۸۲۵۳۳
بازدید : ۱۰۰۹۵
بی‌احساسی، از نشانه‌های اولیه زوال عقل
بی‌احساسی موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی در افراد مورد بررسی می‌شود حال آن که افسردگی چنین اثری ندارد

پژوهشگران به دنبال یک سال مطالعه وضعیت افرادی در انگلستان و هلند گفته‌اند شاید بی‌علاقگی- و نه افسردگی- از علایم اولیه زوال عقل باشد. طبق این بررسی که به سرپرستی دانشگاه کمبریج انجام گرفته، افسردگی در سن کهولت ممکن است با زوال عقل ارتباط داشته باشد، زیرا آزمایش‌های افسردگی می‌تواند تا حدی به تشخیص میزان بی‌احساسی در فرد کمک کند.

در این پژوهش که طی چندین سال انجام شده ۴۵۰ نفر از افراد مبتلا به بیماری عروق ریزِ مغزی (اس‌وی‌دی) در بیمارستان‌های لندن و شهر نیمِیخِن هلند مورد بررسی قرار گرفتند.

اس‌وی‌دی که یک‌سوم سالمندان دچار آن می‌شوند رایج‌ترین علت زوال عقلی رگ‌زاد (vascular dementia) است که به علت کاهش جریان خون ورودی به مغز رخ می‌دهد. محققین با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند سن و قدرت شناختی دریافتند که بی‌احساسی موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی در افراد مورد بررسی می‌شود حال آن که افسردگی چنین اثری ندارد.

جاناتان تِی از گروه علوم بالینی اعصاب دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این مقاله گفت: «در مورد رابطه بین زوال عقل و افسردگی در اواخر عمر تحقیقات متعارض زیادی انجام گرفته است. با معیار‌های معمول بالینی نمی‌توان بین افسردگی و بی‌احساسی تمایز قایل شد و پژوهش ما نشان می‌دهد شاید همین یکی از علت‌های وجود این رابطه این باشد.»

تِی افزود شاید با پایشگری علایم بی‌احساسی بتوان خطر ابتلا به زوال عقل را ارزیابی کرد و علایم آن را تشخیص داد.۲۰ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق در بریتانیا مبتلا به بی‌احساسی بودند و این شاخص برای هلند فقط ۱۱ درصد است. گمان می‌رود تفاوت بین این دو شاخص ناشی از شدت بیشتر اس‌وی‌دی در شرکت‌کنندگان بریتانیایی باشد.

به گزارش دانشگاه کمبریج، این بررسی که در مجله عصب‌شناسی جراحی اعصاب و روان‌پزشکی منتشر شد، اولین مطالعه در نوع خود است که بر روی بیماران مبتلا به اس‌وی‌دی انجام می‌گیرد.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید