"لمور"ها را فقط در ماداگاسکار می‌بینید

"لمور"ها را فقط در ماداگاسکار می‌بینید

شاید باور نکنید، اما ناخن لمورها، شبیه ناخن انسان است! همچنین اسم انگشت دوم دست این حیوانات «انگشت نظافت» است. لمور‌ها از این انگشت، بیشتر برای نظافت خودشان استفاده می‌کنند.

کد خبر : ۸۲۶۲۶
بازدید : ۲۵۸۱۹
١- لمور‌ها گونه‌ای از پستانداران هستند که اصطلاحا به آن‌ها «پروسیمیان» گفته می‌شود. در زبان لاتین «لمور» به معنی «ارواح شبانه» است!

٢- لمور‌های دُم‌حلقه‌ای، نسبت به گونه‌های دیگر لمور، زمان بیشتری را روی زمین می‌گذرانند. گونه‌های دیگر، بیشتر از روی شاخه درختان رفت‌وآمد می‌کنند.

٣- «لمور موشی کوتوله» کوچک‌ترین گونه شناخته‌شده این حیوان است. وزن کوچک‌ترین گونه لمور تقریبا ٣٠گرم و بزرگ‌ترین آن تقریبا به ٦ کیلوگرم می‌رسد!

٤- برخی از گونه‌های لمور توسط بومیان شکار و کشته می‌شوند، چراکه خیلی از محلی‌ها فکر می‌کنند آن‌ها با ارواح شیطانی پیوند دارند!

٥- رژیم غذایی لمور‌ها بیشتر از برگ، میوه و تمرهندی تشکیل شده است. در حقیقت تقریبا ٥٠‌درصد از غذای سالیانه آن‌ها از تمرهندی تأمین می‌شود.

٦- این جانور گل، حشره، گیاه، چوب پوسیده، پوست درخت، شیره و عصاره گیاهان را هم می‌خورد.

٧- لمور‌ها هنگام صبح به صورت گروهی و جمعی، حمام آفتاب می‌گیرند!

٨- لمور‌ها برای برقراری ارتباط با دیگر همنوعان‌شان، اقدام به استشمام بوی آن‌ها می‌کنند. غدد ترشح عرق (که وظیفه انتشار بو را در بدن لمور‌ها دارد) در مچ دست این حیوان تعبیه شده است.

٩- دُم لمور‌ها از جثه‌شان بلندتر است! طول تقریبی دُم آنها، ٢٢سانتی‌متر است و جز برای حفظ تعادل و برقراری ارتباط با دیگر لمور‌ها کاربرد خاص دیگری ندارد.

١٠- شاید باور نکنید، اما ناخن لمورها، شبیه ناخن انسان است! همچنین اسم انگشت دوم دست این حیوانات «انگشت نظافت» است. لمور‌ها از این انگشت، بیشتر برای نظافت خودشان استفاده می‌کنند. حیواناتی مثل اسلولوریس‌ها و میمون‌ها هم این عضو را دارند.

١١- اگر لمور‌ها تهدید شوند یا احساس خطر کنند، با همان ناخن‌های کوتاهشان، حمله می‌کنند.

١٢- لمور‌ها در زمانی که فصل یا موقعیت فراوانی غذا نباشد، می‌خوابند!

١٣- شاید خیلی از مردم دوست نداشته باشند حیوانات را در قفس ببینند، اما لمور‌ها در باغ‌وحش راحت زندگی می‌کنند و تغییری در روند طبیعی حیات‌شان ایجاد نمی‌شود. متوسط عمر لمور‌ها در اسارت حدودا ١٨سال است.

١٤- لمور‌های نر با ترشح بو از غده‌های دست و دُم‌شان، برای تصاحب ماده‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. اسم این رقابت، «جنگ بوگندوها» است!

١٥- سن بلوغ و آغاز بزرگسالی لمورها، دوسالگی ا‌ست، هرچند خیلی از نوزادان آن‌ها زنده نمی‌مانند تا این سن را ببینند.

١٦- ماداگاسکار، خانه لمور‌ها و بسیاری از حیوانات عجیب و غریب، چهارمین جزیره بزرگ جهان است.

١٧- لمور‌های چشم‌آبی، یکی از دو گروه پستاندارانی هستند (غیر از انسان‌ها) که چشمان‌شان واقعا آبی است!

١٨- لمور‌ها قبلا در آفریقا زندگی می‌کردند. در آن زمان، میمون‌ها و لمورها، اغلب اوقات در تنش و رقابت بودند. پس از جدایی ماداگاسکار و آفریقا، لمور‌ها برای رسیدن به ماداگاسکار، به چوب و اجسام شناور در آب آویزان شدند و به هر زحمتی که بود، خودشان را به آن رساندند!

١٩- سیستم بدنی لمور‌ها مثل یک آداپتور عمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند متابولیسم بدن‌شان را کُند کنند و خودشان را با شرایط وفق دهند.

٢٠- از آنجایی که لمور‌ها روی درخت‌ها زندگی می‌کنند، قادرند کار‌های شگفت‌انگیز و حرکات ژانگولر زیادی انجام بدهند. آن‌ها می‌توانند آویزان شوند، بارفیکس بروند و پا‌های عقب‌شان را روی زمین بکشند. اکثر گونه‌های لمور، بخش اعظمی از زندگی‌شان را روی درختان می‌گذرانند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید