آیا واقعا ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته اند؟

آیا واقعا ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته اند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت بهداشت با آزمایش‌های سرولوژی در نقاط مختلف کشور، میزان ۲۵ میلیون نفر مبتلا را تخمین زده است. این در حالی است که تست‌های سرولوژی از استاندارد لازم برخوردار نیستند، برای همین در جهان به داده‌های آماری آن‌ها اتکا نمی‌شود. تست‌های سرولوژی در حقیقت تست‌های خونی است که میزان آنتی‌بادی در بدن را اندازه می‌گیرند و در نتیجه مثبت شدن، این موضوع نشان می‌دهد که چند نفر از جمعیت یک کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کد خبر : ۸۲۶۳۲
بازدید : ۸۱۴۴
آیا واقعا ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته اند؟
فرادید | براساس اعلام وزارت بهداشت از ۵ ماه گذشته تاکنون ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ نفر به دلیل ابتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های کشور بستری شده اند. اما روز گذشته حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تاکنون ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش فرادید، حسن روحانی این آمار را به استناد گزارشی از وزارت بهداشت اعلام کرده و همچنین گفته است که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر هم در معرض ابتلا به این ویروس خواهند بود.

او علاوه بر این آمار‌ها گفته که در ۱۵۰ روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌های کشور بستری بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده، حدود دو برابر» این افراد، بستری شوند.

روحانی همچنین اعلام کرده که ممکن است از هر هزار نفر جمعیت در ایران، ۱۵۰ نفر نیاز به بستری پیدا کنند و بنابراین برای این موضوع باید آمادگی کامل ایجاد شود. "

آمار ۲۵ میلیون نفری مبتلایان به کرونا در ایران در حالی از سوی رئیس جمهور مطرح شده، که در مقابل این میزان مبتلا، آمار همسان در مورد تعداد فوتی‌های کرونا اعلام نشده است. با این حال پس از اعلام ابتلای حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور به کرونا بسیاری نسبت به دقیق نبودن این آمار‌ها تردید نشان دادند.

پس از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای آمار ۲۵ میلیون نفری مبتلایان به کرونا در ایران، علیرضا معزی معاون اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور درباره آمار اعلام شده از سوی حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا توضیحاتی در توئیتر خود منتشر کرد.

او در صفحه توییترش نوشت: "همان‌گونه که ⁧‫رئیس جمهور‬⁩ در ستاد ملی اشاره‌کردند؛ تحلیل ارائه شده مستند به برآورد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در آن براساس یک سناریوی تخمینی تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی با ویروس ⁧‫کرونا‬⁩ درگیر شده و ایمنی کاملی به دست آورده اند و تا مدتی در معرض ابتلای مجدد نخواهند بود. "

آیا واقعا ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته اند؟

آمار ۲۵ میلیون نفری مبتلایان کرونا چگونه محاسبه شد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت بهداشت با آزمایش‌های سرولوژی در نقاط مختلف کشور، میزان ۲۵ میلیون نفر مبتلا را تخمین زده است. این در حالی است که تست‌های سرولوژی از استاندارد لازم برخوردار نیستند، برای همین در جهان به داده‌های اماری آن‌ها اتکا نمی‌شود.

تست‌های سرولوژی در حقیقت تست‌های خونی است که میزان آنتی‌بادی در بدن را اندازه می‌گیرند و در نتیجه مثبت شدن، این موضوع نشان می‌دهد که چند نفر از جمعیت یک کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در مورد نحوه محاسبه میزان مبتلایان به کرونا در کشور گفته است که "معمولا روند پس‌رفت یا پیشرفت بیماری با مطالعات اپیدمیولوژی مشخص می‌شود. برای نمونه در یک شهری تعدادی از افراد بدون علامت که هیچ بیماری نداشته‌اند مورد آزمایش سرولوژی قرار می‌گیرند تا مشاهده کنند در بدنشان آنتی بادی وجود دارد یا ندارد. "

او همچنین گفته که " در کل کشور مطالعه وسیع سرواپیدمیولوژی انجام شده است و اکنون نیز این روند ادامه دارد و اعضای این تیم مطالعاتی تعیین کرده‌اند که درصد عمده‌ای از مردم برخی استان‌های کشور به این بیماری مبتلا شدند. درصد‌های مختلفی از افراد آنتی بادی محافظت‌کننده داشته و میانگین آن‌ها باعث شده تا این آمار را اعلام کنند و این آمار حقیقی است. "

مردانی در ادامه توضیح داد: "برای نمونه در تهران مشاهده می‌کنیم که در هر خانواده‌ای اگر فردی به کرونا مبتلا نشده یکی از بستگان او به این بیماری مبتلا شده است؛ البته نمی‌توانیم تمام مردم ایران را مورد آزمایش قرار دهیم، بلکه تعدادی از افراد بدون علامت مورد آزمایش قرار می‌گیرند و این کار توسط روش سرواپیدمیولوژی انجام می‌شود. "
در این رابطه دکتر مصطفی قانعی دبیر کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا هم گفت که "ما کیتی به نام کیت الایزا داریم که IGg و ایمونوگلوبولین M را اندازه‌گیری می‌کند. تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است، اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است. "

او درباره نحوه محاسبه میزان ابتلا به کرونا در کشور نیز گفته است که " زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آن‌ها گرفته شود؛ بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست، بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌شوند و یا آنقدرعلائم دارند که تست PCR برایشان انجام شده و بیماری شان تشخیص داده می‌شود. "
آیا واقعا ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته اند؟

به تست‌های سرولوژی می‌توان اتکا کرد؟

مسعود مردانی معتقد است که تست سرولوژی برای تشخیص و درمان توصیه نمی‌شود و استاندارد نشده و تنها برای مقاصد اپیدمیولوژی استفاده می‌شود.

او می‌گوید ۸۰ تا ۸۵ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت بوده یا از نوع خفیف هستند که حتی به پزشک هم مراجعه نمی‌کنند. این‌ها افرادی هستند که در این مطالعه اپیدمیولوژی متوجه آن شده‌اند که آنتی بادی دارند و اکنون این کار در سطح کشور در حال انجام است و سازمان جهانی بهداشت بر آن نظارت دارد.

اما در مقابل برخی دیگر کارشناسان این حوزه معتقدند که نمی‌توان به تست‌های سرولوژی برای تشخیص وضعیت کنونی ابتلای افراد اتکا کرد.

دکتر سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تست‌های سرولوژی گفته است که منظور از عدد ۲۵ میلیون نفر، بر اساس تست‌های سرولوژی بوده که یکی از معاونان وزارت بهداشت مطرح کرده است. البته در جهان خیلی به تست‌های سرولوژی برای تشخیص وضعیت کنونی ابتلای افراد اتکا نمی‌کنند.

لاری همچنین گفته که "مبنای تشخیص قطعی کرونا در کشور فقط انجام تست‌های PCR است. "

او می‌گوید بسیاری از افراد ممکن است علائم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را نداشته باشند و به عبارتی مبتلای بدون علامت باشند، اما مبنای آمار وزارت بهداشت در این زمینه فقط انجام تست‌های PCR است که در جهان نیز از همین تست‌ها برای تشخیص قطعی کووید۱۹ استفاده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید