مین‌زار‌های مهران، هنوز آدم می‌کُشند

مین‌زار‌های مهران، هنوز آدم می‌کُشند

منطقه جنگی دست نخورده، یعنی مین‌هایی که منتظر گام‌های نفر هستند و چاشنی‌های آماده انفجاری که منتظر یک تکانند. عصر جمعه‌ای که گذشت، مین‌زار‌های مهران و ارتفاعات کله قندی، آخرین قربانیانش را گرفت.

کد خبر : ۸۲۶۶۸
بازدید : ۶۷۱۵
مین‌زار‌های مهران، هنوز آدم می‌کُشند
محمدکریم ویسی | مین‌زار‌ها در مهران بدون جنگ همچنان می‌کشند و این بار دشمنی دیگر، قربانیان را به‌سمت میدان‌های متروک و مدفون مین هدایت می‌کند. فقر و بیکاری عده‌ای را واداشته که خطر را به جان بخرند و برای جمع‌آوری ضایعات جنگی از مین گرفته تا خمپاره و پوکه‌های گلوله‌ها و... به مناطق جنگی بروند که پاکسازی نشده و به قول خودشان دست نخورده مانده است.
منطقه جنگی دست نخورده، یعنی مین‌هایی که منتظر گام‌های نفر هستند و چاشنی‌های آماده انفجاری که منتظر یک تکانند. عصر جمعه‌ای که گذشت، مین‌زار‌های مهران و ارتفاعات کله قندی، آخرین قربانیانش را گرفت.
سه کشته و یک زخمی که حال خوبی ندارد و دچار موج گرفتگی شده. آن‌ها ساکنان یکی از روستا‌های منطقه مرزی ایلام بودند که برای خریدارانی که از خرم آباد و کرمانشاه به آن منطقه می‌آیند ضایعات جنگی جمع می‌کنند.
در هر متر مربع از مناطق جنگی پاکسازی نشده، خطر در کمین است. اما این مناطق مهم‌ترین هدف جمع‌آوری کنندگان ضایعات جنگی هستند، چرا که مین‌ها و گلوله‌های زیادی از دل این زمین‌ها می‌توانند به‌دست آورند.
حتی در برخی موارد برای اینکه از چشم مأموران مرزی و اکیپ‌های کنترل میدان‌های پاکسازی نشده مین در امان باشند، آن‌ها شب‌ها قدم در این مناطق می‌گذارند. آن‌ها در مرز‌های عراق هم امید دارند مین‌ها و ضایعات بیشتری به‌دست آورند. چون مناطق جنگی عراق به قول خودشان دست نخورده‌تر است. اما چرا استان ایلام تبدیل به کانون قربانیان مین شده است؟

استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی به طور مستقیم درگیر جنگ بود و نسبت به دیگر استان‌های مرزی کشور بیشترین مناطق آن به مین و مواد منفجره آلوده بوده و هم‌اکنون نیز این بذر‌های مرگ کاشته شده توسط نیرو‌های بعثی عراق همچنان در این دیار مرزی، قربانی می‌گیرد.

در زمان جنگ تحمیلی بیش از ۱۲ عملیات مهم در اقصی نقاط استان به‌وقوع پیوست از جمله عملیات ضربت ذوالفقار منطقه میمک، فتح المبین، والفجر ۳ آزاد‌سازی کله قندی مهران، والفجر ۵ چنگوله مهران، والفجر ۶ چیلات دهلران، کربلای یک آزاد‌سازی مهران، عاشورای یک میمک، عاشورای ۲ چنگوله مهران، والفجر یک چم هندی دهلران، محرم شرهانی دهلران، عاشورای ۳ فکه دهلران و عملیات منافقین به نام چلچراغ.
در آن زمان رژیم بعثی عراق حساسیت ویژه‌ای به مناطق مختلف این استان داشت و نسبت به جا‌های مرزی دیگر مین و مواد منفجره زیادی کاشته است، از آنجایی که مرکز مین‌زدایی تلاش‌های زیادی کرده است، ولی هنوز مناطق آلوده زیادی وجود دارد.

بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های مناطق مرزی استان ایلام آلوده به مین و مواد منفجره بوده است که با تلاش مرکز مین‌زدایی از سال ۷۲ تا سال گذشته پاکسازی سطحی تا عمق ۳۰ سانتیمتری انجام شده است. قربانیان مین در مهران فقط جمع آوری‌کنندگان ضایعات جنگی نیستند.
در نوار مرزی بخصوص در مهران و دهلران، برخی موارد، عشایر و دامداران بخصوص در فصل زمستان و کشاورزان در مناطق مرزی یا افرادی که ناآگاهانه در مناطق مرزی تردد می‌کنند، ناخودآگاه با این بذر‌های مرگ کاشته شده، برخورد می‌کنند و قربانی می‌شوند.

به‌گفته یکی از مسئولان محلی، هرچند ایلام با زمان قبل از انقلاب تفاوت زیادی کرده و قابل مقایسه نیست، ولی عمق محرومیت آن آنقدر زیاد است که اقدامات انجام شده به چشم نمی‌آید و مشکلات اقتصادی کمر مردان و زنان آن را خم کرده است.
علاوه بر مشکلات اقتصادی، بن‌بست جغرافیایی استان باعث شده با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب هنوز مردمان این دیار از راه‌آهن و جاده استاندارد و مطمئن بی‌بهره باشند و اکثر جوانان تحصیلکرده آن بیکار.

۳۳۴ قربانی مین در ایلام
به‌گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار میادین آلوده به مین و گلوله، حدود ۱۰ هزار هکتار آن آلوده است.

«محمد نوذری» در استان ایلام افزود: استان ایلام بیشترین وسعت آلوده به مین و مواد منفجره نسبت دیگر استان‌های مرزی کشور همچون خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان را داشته که با کمک مرکز مین‌زدایی کشور تا عمق ۳۰ سانتیمتری پاکسازی شده است.

وی اظهار داشت: به جز کانال‌ها، سنگر، رودخانه و آبرفت‌های فصلی حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های مناطق مختلف مرزی استان هنوز آلوده به مین و مواد منفجره است و ۱۲ هزار هکتار میادین آلوده نیاز به بازنگری مکانیزه دارد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام تصریح کرد: در استان ایلام از سال ۶۷ تا سال گذشته در اثر برخورد با مین و مواد منفجره ۳۳۴ نفر کشته، ۳۳۰ نفر قطع عضو و ۲۴۷ نفر زخم سطحی دیده اند.

نوذری خاطرنشان کرد: عمده کشته شدگان از سال ۶۷ تا سال ۹۳ بوده که در این سال‌ها ۳۲۷ کشته، ۳۲۴ قطع عضو و ۲۲۱ نفر نیز دارای جراحات سطحی بوده و درسال ۹۳ به بعد این تعداد به طور چشمگیری کاهش یافته است. وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا پایان سال گذشته در اثر برخورد با مین و مواد منفجره در مجموع در استان ۷ نفر کشته و ۶ نفر قطع عضو و زخم سطحی ۶ نفر بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام به‌کشفیات موردی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته طی ۲۱۶ عملیات در مناطق مرزی مهران و دهلران بیش از ۱۱۰ مین و ۸۹۱ گلوله و ۹ بمب کشف شده است.

نوذری با بیان اینکه جمع کشفیات موردی در مهران ۵۳۰ مورد و در دهلران ۴۸۰ مورد طی سال گذشته بوده است، افزود: اقدامات قابل توجهی در پاکسازی زمین‌های آلوده به مین و مواد منفجره در مرز‌های استان ایلام انجام شده است، ولی در اثر بارش‌ها متأسفانه از عمق خیلی زیاد بالا آمده و مشکلاتی ایجاد می‌کند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید