حذف "صورت فلکی حوا" از تقویم بابِلی‌ها

حذف "صورت فلکی حوا" از تقویم بابِلی‌ها

با آن که صورت فلکی سیزدهمی هم به نام صورت فلکی حوا وجود داشت، بابلی‌ها تصمیم گرفتند آن را کنار بگذارند تا تقسیم‌بندی‌شان سرراست باشد.

کد خبر : ۸۲۷۴۳
بازدید : ۱۰۶۴۶
خورشید از ۱۳ صورت فلکی عبور می‌کند نه ۱۲ تا!
ستاره‌بینی (که علم نیست) با ستاره‌شناسی (که علم است) تفاوت دارد
ناسا اعلام کرد برج نجومی جدیدی ایجاد نکرده است. به‌رغم مقالات متعددی که ادعای دیگری دارند، سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که تغییری در برج‌های منطقه‌البروج ایجاد نکرده است و خاطرنشان کرد که ستاره‌بینی (که علم نیست) با ستاره‌شناسی (که علم است) تفاوت دارد.

ناسا در وب‌نوشتی توضیح داد که برج‌های منطقه‌البروج (مبنای نماد تولد در طالع‌بینی نجومی در نزد مردم) فقط صورت‌فلکی‌هایی هستند که وقتی سیاره زمین در مدار خود به دور خورشید می‌چرخد، با آن‌ها هم‌راستا می‌شود. این پاسخ را ابتدا در سال ۲۰۱۶ در یکی از چندین باری نوشتند که این داستان منتشر شده بود، و اکنون ناسا در پی تازه‌ترین موج هراس همگانی دوباره آن را در توییتر منتشر کرده است.

در این مطلب با ارجاع به مطلبی در تامبلر که واقعیت ماجرا را شرح می‌دهد، نوشته شده است: «نظرات‌تان را در مورد داستان برج‌های منطقه‌البروج دیدیم که هر چند سال یک بار دوباره مطرح می‌شود.» سازمان ناسا توضیح داد که بابلی‌ها بودند که ۳ هزار سال قبل منطقه‌البروج را بر اساس ۱۲ ماه تقویم‌شان، به ۱۲ قسمت تقسیم کردند.

با آن که صورت فلکی سیزدهمی هم به نام صورت فلکی حوا وجود داشت، بابلی‌ها تصمیم گرفتند آن را کنار بگذارند تا تقسیم‌بندی‌شان سرراست باشد.
حذف صورت فلکی حوا
در این نوشته ناسا آمده است: «خط واصل زمین به خورشید ۴۵ روز از برج سنبله رد می‌شود، حال آن که فقط ۷ روز از عقرب رد می‌شود. بابلی‌ها برای آن که این مسئله را با تقویم ۱۲ ماهی خود به خوبی هماهنگ کنند، این واقعیت را نادیده گرفتند که خورشید در واقع از ۱۳ صورت فلکی عبور می‌کند نه ۱۲ تا. سپس سال را به طور مساوی میان این ۱۲ صورت فلکی تقسیم کردند.»

از آن زمان تا کنون، محور زمین نیز کمی جابه‌جا شده است. بدین ترتیب، خورشید در زمان‌های مختلف با نقاط مختلف منطقه‌البروج هم‌راستا می‌شود. در پایان وب‌نوشت این سازمان فضایی آمده است: «پس ما تغییری در برج‌های منطقه‌البروج نداده‌ایم... بلکه فقط محاسبات ریاضی کردیم.»

تنها جنبه مهم ستاره‌بینی این است که عده زیادی به آن معتقدند. مردم هم‌چنان می‌توانند نماد تولد خود را داشته باشند یا نماد جدیدی انتخاب کنند و تا وقتی که ستاره‌بین‌ها از همان نظام استفاده می‌کنند، مردم در مورد تأثیر ستارگان بر زندگی خود از همان بینشی بهره می‌برند یا محروم می‌شوند که قبلاً هم وجود داشت.

بسیاری بر این باورند که این سازمان فضایی با کشف یک صورت فلکی جدید به پیشرفت بزرگی دست یافته است، اما ناسا بار‌ها ستاره‌بینی را دست انداخته و اعلام کرده است که حتی اگر می‌توانست (که نمی‌تواند) هم علاقه‌ای به تغییر نماد‌های تولد نداشت.

ناسا می‌گوید: «کسی تا به حال ثابت نکرده است که با ستاره‌بینی بتوان آینده را پیش‌بینی کرد یا از روی روز تولد آدم‌ها بشود خصوصیات آن‌ها را توصیف کرد. با این حال، بسیاری از مردم هم‌چنان که از خواندن داستان‌های تخیلی لذت می‌برند، از «فال گرفتن با ستاره‌بینی» یا خواندن «طالع‌بینی» روزانه‌شان در روزنامه خوششان می‌آید.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید