همه چیز درباره پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران

همه چیز درباره پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران

یکی از شرط‌هایی که سیاستگذار پیش بینی کرده، این است که اجاره نشین‌های ساکن در واحد‌های کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر از ۹۰ متر در دیگر شهر‌ها مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن خواهند بود. از سوی دیگر حسن روحانی اعلام کرده که دو گروه عمده شامل حقوق‌بگیران ثابت و خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی جامعه هدف اصلی در اجرای این سیاست دولت خواهند بود. با این تصمیم دولت، محرومان این وام مجموعه کلانی از مستاجران را شامل می‌شود که اگرچه دارای شغل هستند، اما به دلیل بیمه‌نبودن، فاقد فیش حقوقی مشخص هستند، بنابراین با توجه به شاخص اعلام شده از سوی حسن روحانی، معیاری برای تشخیص و همچنین اخذ تسهیلات ودیعه از بانک ندارند. از این رو از دریافت این نوع وام محروم می‌شوند.

کد خبر : ۸۲۸۰۸
بازدید : ۸۰۱۷
همه چیز درباره پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران
فرادید | طرح پرداخت وام اجاره مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و تعیین سقف میزان اجاره بهای مسکن سه طرحی است که دولت دوازدهم در سال آخر خود برای کنترل بازار مسکن پیش بینی کرده است. حالا دولت قرار است در مردادماه ثبت نام، وام ودیعه مسکن را آغاز کند. البته این تسهیلات شرایط خاص خود را دارد و بر اساس گفته‌های حسن روحانی با اولویت به دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌شود.

به گزارش فرادید، قرار است در قالب این طرح مستاجران تهرانی وام ۵۰ میلیونی، مستاجران شهر‌های بزرگ وام ۳۰ میلیونی و خانوار‌های اجاره نشین در سایر شهر‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه دریافت کنند.

براساس گفته‌های حسن روحانی، در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه اول مرداد ماه، این تسهیلات یکساله و با نرخ سود ۱۳ درصد به مستاجران پرداخت می‌شود.

او گفته که مستاجران با دریافت این تسهیلات، ماهانه سود پیش بینی شده را به بانک پرداخت می‌کنند و پس از طی دوره اجاره یکساله، اصل مبلغ به بانک باز گردانده می‌شود.

به گفته روحانی، دولت تصمیم دارد برای گروهی از مستاجران که دارای حقوق ثابت معین و همچنین خانوار‌هایی که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی هستند، تسهیلات ودیعه پرداخت کند.

با این حال قرار است وام ودیعه مسکن با ثبت نام مستاجران به موجران پرداخت و در پایان سال به سیستم بانکی برگشت داده شود، در این میان مستاجران تنها سود ۱۳ درصدی وام ودیعه را پرداخت می‌کنند. البته رئیس بانک مرکزی گفته است افرادی که توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند می‌توانند به انتخاب خود، وام کمک ودیعه مسکن را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

براساس آخرین اطلاع رسانی مرکز آمار ایران، اجاره مسکن در کل کشور، در تیر ماه ۹۹ در مقایسه با همین ماه در سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وام اجاره مسکن چه شرایطی دارد؟

یکی از شرط‌هایی که سیاستگذار پیش بینی کرده، این است که اجاره نشین‌های ساکن در واحد‌های کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر از ۹۰ متر در دیگر شهر‌ها مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن خواهند بود. از سوی دیگر حسن روحانی اعلام کرده که دو گروه عمده شامل حقوق‌بگیران ثابت و خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی جامعه هدف اصلی در اجرای این سیاست دولت خواهند بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این طرح خانوار‌های پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و کسانی که برای اولین بار خانه اجاره می‌کنند (ازدواج کنندگان جدید) و خانه اولی‌ها در اولویت اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند و پس از ثبت نام، مبلغ به حساب مالکان خانه‌ها واریز می‌شود و پس از پایان مبلغ قرارداد، اصل مبلغ به بانک مسترد خواهد شد.

با این تصمیم دولت، محرومان این وام مجموعه کلانی از مستاجران را شامل می‌شود که اگرچه دارای شغل هستند، اما به دلیل بیمه‌نبودن، فاقد فیش حقوقی مشخص هستند، بنابراین با توجه به شاخص اعلام شده از سوی حسن روحانی، معیاری برای تشخیص و همچنین اخذ تسهیلات ودیعه از بانک ندارند. از این رو از دریافت این نوع وام محروم می‌شوند.

البته اولویت‌های هم در طرح پیش بینی شده است. مهم‌ترین آن‌ها در اولویت بودن خانوار‌های اجاره‌نشین در شهر تهران و هفت کلان‌شهر دیگر کشور است. سپس نوبت به شهر‌های کوچکتر می‌رسد. علاوه بر این فرم "ج" متقاضی باید سبز باشد. به این معنی که از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند. همچنین اولویت استفاده از وام اجاره مسکن با دهک‌های پایین‌تر جامعه است.

با این حال برای پرداخت وام اجاره مسکن، بیشتر بانک‌ها برای ضمانت، گواهی کسر حقوق یا سهام عدالت یا سفته دریافت می‌کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته که " اگر افرادی یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌توانند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات معرفی کنند. "

همه چیز درباره پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران

اقساط و سود وام اجاره خانه

براساس گفته‌های حسن روحانی، این تسهیلات در سه مدل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی و با سود ۱۳ درصدی و به شکل یک ساله پرداخت می‌شود. این تسهیلات برای خانوار‌های مستاجر در شهر تهران معادل ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران در شهر‌های بزرگ معادل ۳۰‌میلیون تومان و برای شهر‌های کوچک معادل ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

اقساط وام ۵۰ میلیونی برای مستاجران تهرانی ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهر‌های بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهر‌ها ۱۶۰ هزار تومان است. البته باید توجه داشت که مستاجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود. در صورتی که افراد توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند به انتخاب خود، وام کمک ودیعه مسکن را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

بدین ترتیب مستاجران تهرانی برای یک سال باید حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود به ازای وام ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. سود سالیانه وام ۳۰ میلیون تومانی نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و وام ۱۵ میلیون تومان شهر‌های کوچک هم در یک سال یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان سود دارد که باید توسط مستاجران پرداخت شود.

کی و چگونه ثبت نام کنیم؟

براساس گفته‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی نام نویسی از اواسط هفته آینده شروع می‌شود. متقاضیان برای ثبت نام باید به سایت طرح اقدام ملی به نشانی TEM.MRUD.IR مراجعه کنند. البته جزئیات کامل مدارک لازم برای ثبت نام هنوز اعلام نشده و قرار است اوایل هفته آینده اعلام شود.

البته معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر گفته که کد رهگیری برای پرداخت این تسهیلات، ضروری است، چراکه باید اطمینان داشته باشیم که واحد مسکونی اجاره شده است.

افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هم باید به دستگاه‌های مربوطه مراجعه کنند، چون اعتبارات مربوط به آن‌ها در اختیار سازمان هایشان قرار گرفته است.
سازمان بهزیستی اعلام کرده کسانی که مشمول دریافت تسهیلات هستند می‌توانند به ادارات کل بهزیستی هر استان و شهرستان مراجعه کنند و در سامانه‌ای که در نظر گرفته شده استان‌ها تا سقف اعتبار شهرستان خود می‌توانند ثبت نام کنند و سپس کسانی که شرایط لازم را داشته و مورد تایید قرار بگیرند برای دریافت تسهیلات به صندوق امداد ولایت معرفی شده و کسانی که مشمول کمک بلاعوض اجاره بها هستند به شکل الکترونیکی مبلغ مورد نظر روی کارت بانکی آن‌ها شارژ می‌شود.

مسئولان کمیته امداد تاکنون جزئیاتی در مورد نحوه ثبت نام افراد تحت پوشش خود اعلام نکرده است.

بر اساس برنامه ریزی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک‌ها از ۱۵ تا ۲۰ مرداد آغاز می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید