تهدید پرواز تهران-بیروت در آسمان؛ ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟

تهدید پرواز تهران-بیروت در آسمان؛ ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟

پس از مزاحمت هوایی جنگنده‌های آمریکایی، بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی به زوایای موضوع پرداختند. در این میان بسیاری از مقامات ایرانی و برخی از مسئولان بین المللی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. البته تندترین واکنش را قالیباف رئیس مجلس یازدهم نشان داد و در توئیترش نوشت: " هر جنایت آمریکایی‌ها، بی‌شک نابودی ذلیلانه مستکبرین منطقه به ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید. "محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با واکنش به این اتفاق، در صفحه توئیترش نوشت: "ایالات متحده به صورت غیرقانونی سرزمین کشور دیگری را اشغال می‌کند و سپس به ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی می‌پردازد که طبق برنامه از پیش تعیین شده پرواز می‌کند و جان مسافران بی گناه سرنشین آن را به خطر می‌اندازد. " 

کد خبر : ۸۲۸۵۵
بازدید : ۶۴۱۱
تهدید پرواز تهران-بیروت در آسمان؛ ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟
فرادید | آخرین ساعات روز پنجشنبه دوم مرداد ماه بود که پرواز مسافربری شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر در مسیر تهران- بیروت مورد تهدید دو جنگنده اف-۱۵ آمریکایی قرار گرفت؛ با نزدیک شدن این جنگنده‌ها به هواپیمای A. ۳۱۰ ماهان، خلبان این پرواز برای پرهیز از برخورد به سرعت ارتفاع را کم کرد و تعدادی از مسافران زخمی شدند. در نهایت پرواز ماهان ایر در پایتخت لبنان به زمین نشست. البته این تازه آغاز ماجرا بود و به سرعت این تهدید با واکنش مسئولان داخلی و خارجی مواجه شد. برخی از مقامات هم گفته اند که این موضوع را در سطح بین المللی پیگیری خواهد شد.

به گزارش فرادید، پس از بازتاب تهدید پرواز مسافربری ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی در رسانه‌های بین المللی، سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا مدعی شد که تهدیدی از سوی جنگنده‌های آن‌ها صورت نگرفته است.

"بیل اربن" گفته که دو جنگنده اف-۱۵ آمریکا در یک ماموریت عادی قصد داشتند یک هواپیمای مسافربری ماهان را از فاصله امن مورد بررسی بصری قرار دهند.

او همچنین گفته است که این بررسی برای اطمینان از ایمنی خدمه ائتلاف در پادگانی در تنف انجام شد و بعد از شناسایی آن به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر از آن فاصله گرفت. البته این کار با رعایت استاندارد‌های بین المللی انجام شد.

این درحالی است که یکی از مسافران لبنانی پرواز ماهان ایر به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که بر خلاف چیزی که ادعا می‌کنند که در یک کیلومتری هواپیما بود، فاصله کمی [با هواپیما]داشت. تا آمدم دوربینم را بردارم و عکس بگیرم به یکباره صدایی بلند شد و هواپیمای ما شروع به سقوط شدید (کاهش ارتفاع) در آسمان کرد و متأسفانه کسی کمربند نبسته بود، چرا که زمان بستن کمربند‌ها نبود و همه مسافران از صندلی‌هایشان به هوا برخاستند. "

او همچنین گفته است که "جنگنده از ما جدا نمی‌شد؛ بر فراز و پایین هواپیما پرواز می‌کرد. سپس جنگنده اولی دور شد و من دیدم که در افق پرواز کرد و رفت؛ سپس جنگنده دوم ظاهر شد و شروع به انجام حرکات نمایشی و چرخشی کرد و برای یک مدت مشخصی بالای سر ما پرواز کرد و من توانستم جنگنده را ببینم و سپس دور شد. "

قالیباف رئیس مجلس نیز در توئیترش با اشاره به گفتگوی خود با مسئول عملیات ماهان، ادعای سخنگوی سنتکام را رد کرد و نوشت: "‌آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کرده‌اند، درحالی که خلبان به علت نزدیک شدن بیش از اندازه دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار TCAS دریافت کرده است. "

شرکت ماهان ایر هم طی اطلاعیه ای، تهدید جنگنده‌های آمریکایی را تایید کرده و آورده است: "خلبان این پرواز با درایت و بر اساس قوانین و مقررات هوانوردی برای پرهیز از هرگونه خطر احتمالی، پس از دریافت اخطار TCAS مبنی بر کاهش فوری ارتفاع، بلافاصله شروع به کم کردن ارتفاع کرد و به دلیل اینکه هواپیما در وضعیت ثبات قرار داشته و مسافران مجاز به باز کردن کمربند‌ها بوده اند، کاهش سریع ارتفاع و سرعت دور کردن هواپیما از خطر احتمالی، منجر به آسیب به تعدادی از مسافران و خدمه پروازی که مشغول خدمت رسانی بوده اند شد. "
تهدید پرواز تهران-بیروت در آسمان؛ ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟

واکنش‌ها به تهدید پرواز ماهان ایر از سوی جنگنده‌های آمریکایی

پس از مزاحمت هوایی جنگنده های آمریکایی، بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی به زوایای موضوع پرداختند. در این میان بسیاری از مقامات ایرانی و برخی از مسئولان بین المللی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

البته تندترین واکنش را قالیباف رئیس مجلس یازدهم نشان داد و در توئیترش نوشت: " هر جنایت آمریکایی‌ها، بی‌شک نابودی ذلیلانه مستکبرین منطقه به ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید. "

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با واکنش به این اتفاق، در صفحه توئیترش نوشت: "ایالات متحده به صورت غیرقانونی سرزمین کشور دیگری را اشغال می‌کند و سپس به ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی می‌پردازد که طبق برنامه از پیش تعیین شده پرواز می‌کند و جان مسافران بی گناه سرنشین آن را به خطر می‌اندازد. "

او در این پیام، این اقدام را گستاخی واشنگتن برای برتری دادن بی‌قانونی بر قانون‌مندی دانست و خواستار رویارویی جامعه جهانی با رفتار‌های واشنگتن شد. "

دکتر " حمد حسن وزیر بهداشت لبنان" نیز با محکوم کردن این اقدام، گفته که "این وزارتخانه به نمایندگی از مسافرین پرواز شرکت هواپیمایی ماهان که از اقدام خصمانه دو جنگنده آمریکایی آسیب دیده‌اند به نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شکایت می‌کند. "

سخنگوی سازمان ملل نیز در واکنش به ایجاد مزاحمت و تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان ایر خواستار رعایت امنیت پرواز‌های غیرنظامی شد.

دوژاریک گفته که هنوز اطلاعات به خصوصی درباره این رخداد در سازمان بین‌المللی پرواز‌های غیرنظامی موجود نیست و تاکید کرد که حفظ امنیت این پرواز‌ها که پیش‌تر بیان شد، تنها یک موضوعی اخلاقی است.

علی باقری کنی، معاون رییس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر این قوه نیز در واکنش به تهدید هواپیمای ماهان از سوی جنگنده آمریکایی، گفت که این قوه با استفاده از «ظرفیت‌های قانونی داخلی آمران، عاملان، مباشران و معاونان تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان» را تحت پیگرد قرار خواهد داد.
تهدید پرواز تهران-بیروت در آسمان؛ ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟

تهدید آمریکایی و مسیرهای پیش رو برای اقدام ایرانی

با توجه به موضع گیری مقامات، به نظر می‌رسد پیگیری این اتفاق از مسیر حقوقی- سیاسی و از طریق نهاد‌های بین المللی صورت بپذیرد. در چنین شرایطی ایران می تواند در سه سطح دیپلماسی عمومی، رایزنی سیاسی و همچنین شکایت حقوقی موضوع تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ماهان را مورد پیگیری قرار دهد.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد مسیر پیش رو برای اقدام حقوقی و بین المللی گفته است که "رفتار هواپیما‌های جنگنده در قبال پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان و ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در خاک کشور ثالث نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیما‌های غیر نظامی است. این اقدام در مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین المللی (کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه‌های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و نیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین الملل است. "

او همچنین گفته که "‌توضیحاتی که تاکنون ارائه شده غیرموجه و فاقد وجه اقناعی است؛ لذا اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده‌ها موجب مسئولیت بین المللی دولت متبوع آن‌ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری به دنبال خواهد داشت. "

از طرفی سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده که مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع شده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته که بررسی این حادثه در جریان است و اقدامات حقوقی و سیاسی لازم اتخاذ خواهد شد.

موسوی گفته است که "جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکا را از طریق رجوع به مجامع قانونی بین المللی، به ویژه سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) دنبال خواهد کرد. "

براساس گزارش ها، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید