ماسک زدن، اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد

ماسک زدن، اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد

پوشیدن ماسک صورت به مدت طولانی می‌تواند ناراحت کننده باشد. اما این امر باعث مسمومیت دی اکسید کربن یا کاهش میزان اکسیژن خون نمی‌شود

کد خبر : ۸۲۸۷۸
بازدید : ۹۴۱۶
ماسک زدن، اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد
لاتون در حساب کاربری توییترش تایید کرد که مسیر دو مورد نظرش را تکمیل کرده است
یک پزشک در استان «یورکشِر» بریتانیا ۳۵ کیلومتر با ماسک صورت دویده است تا ثابت کند برخلاف برخی نظرات، استفاده از ماسک ازمیزان اکسیژن خون نمی‌کاهد. تام لاتون، در طول همه‌گیری کرونا پزشک بخش مراقبت ویژه در بیمارستان «برَدفورد رویال اینفِرمِری» بوده است.

دکتر لاتون در توییتر نوشت که شاهد «بدترین عوارض کرونا» در بیماران بوده است. او تصمیم گرفت برای از بین بردن این تصور که ماسک صورت میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهد، و نیز برای تشویق مردم به استفاده از ماسک در خارج از خانه، فاصله میان خانه و محل کار را ماسک بر صورت بدود.

دکتر لاتون همچنین با هدف جمع‌آوری اعانه برای بنیاد خیریه «تراسل» پیش از آغاز برنامه دوی ۳۵ کیلومتری‌اش، صفحه‌ای در تارنمای «گوُ فاند می» به اشتراک گذاشت. بنیاد خیریه «تراسل» بانک غذا برای بی‌بضاعتان در شهر بردفورد و حومه آن است.

لاتون در صفحه‌اش نوشته است: «من عمیقا خواهان هرچیزی هستم که همه ما را ایمن نگاه دارد. به همین دلیل از بابت اخبار نادرستی که در مورد تاثیر ماسک صورت بر میزان اکسیژن خون منتشر می‌شد و پیام‌های گیج کننده در مورد استفاده از آن (در فضا‌های داخلی) ناراحت بودم.»

لاتون می‌گوید که پیش‌تر در سه رشته ورزشی فعال بوده است، اما همه‌گیری کرونا او را از ورزش کردن محروم کرده است. «بنابراین برای آن که با یک سنگ دو نشان بزنم، با ماسک و دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خونم، از خانه به سر کار و از سر کار به خانه خواهم دوید.»

«عکس‌های دویدنم را در (توییتر و اینستاگرام، @لاتون ترا) به اشتراک خواهم گذاشت. هر مسیر دویدنم حدود ۱۳ کیلومتر است، و اگر هوا مساعد باشد یکی از آن‌ها را تبدیل به یک نیمه ماراتون خواهم کرد.» ماسک را اصلا از صورتم برنداشتم (نه خوراکی و نه نوشیدنی) و سطح اکسیژن خونم هر بار که آن را چک کردم، همچنان ۹۸ درصد بود.

خواهش می‌کنم آزادانه این پست را به هرکه می‌گوید (ماسک) برایتان بد است نشان بدهید و ایمن و به‌دور از کووید باشید. «در فواصل دویدن‌هایم، از بیماران (برخی مبتلا به کووید ۱۹) مراقبت می‌کنم. ماسک می‌پوشم. اگر من بتوانم ماسک بر صورت بین ۲۶ و ۳۲ کیلومتر بدوم، شما هم می‌توانید در فروشگاه‌ها ماسک بپوشید.»

لاتون در حساب کاربری توییترش تایید کرد که مسیر دو مورد نظرش را تکمیل کرده است. «ماسک را أصلا از صورتم برنداشتم (نه خوراکی و نه نوشیدنی) و سطح اکسیژن خونم هر بار که آن را چک کردم، همچنان ۹۸ درصد بود.

خواهش می‌کنم آزادانه این پست را به هرکه می‌گوید (ماسک) برایتان بد است نشان بدهید و ایمن و به‌دور از کووید باشید.» لاتون تاکنون مبلغ ۱۷۵۰ پوند اعانه برای بنیاد تراسل جمع آوری کرده است.

اقدام دکتر لاتون در زدودن تصورات غلطی که در مورد پوشیدن ماسک وجود دارد، با راهنمای سازمان بهداشت جهانی هماهنگ است. سازمان بهداشت جهانی در تارنمایش می‌گوید: «پوشیدن ماسک صورت به مدت طولانی می‌تواند ناراحت کننده باشد. اما این امر باعث مسمومیت دی اکسید کربن یا کاهش میزان اکسیژن خون نمی‌شود.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید