چرا پرسپولیس قهرمان شد؟

چرا پرسپولیس قهرمان شد؟

خوشبختانه مدیران پرسپولیس بهترین انتخاب را انجام دادند و برانکو را به عنوان مربی پرسپولیس انتخاب کردند. برانکو به فضای ایران آشنایی داشت. او هم فوتبال ایران را به خوبی می‌شناخت و هم با فضای فرهنگی ایران آشنایی داشت.

کد خبر : ۸۲۸۸۸
بازدید : ۲۵۴۹
چرا پرسپولیس قهرمان شد؟
پرسپولیس، نفت مسجدسلیمان را شکست داد و در فاصله ۴ هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، چهارمین قهرمانی متوالی خودش را مسجل کرد. شاگردان یحیی گل‌محمدی در نیم فصل دوم، رکوردی تاریخی از خودشان به جای گذاشتند و بدون شکست و با یک تساوی، قهرمانی خودشان را مسجل کردند.
سرخ‌های پایتخت حالا به دنبال ثبت مقتدرانه‌ترین قهرمانی لیگ برتر هستند تا یک رکورد دیگر هم ثبت کنند. هر چند پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد، اما این قهرمانی حاصل زحمات افراد بسیاری است.
از پیشکسوتی که امروز در بین سرخ‌های تهرانی نیست تا به عنوان رییس هیات مدیره این قهرمانی را جشن بگیرد تا کریم باقری که سال آینده به تیم ملی می‌رود تا نقشی که در پرسپولیس ایفا کرد در تیم ملی بازی کند.

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال ایران اعتقاد دارد، مداومت پرسپولیس در قهرمانی باعث می‌شود تا فوتبال ایران پیشرفت کند. حاج‌رضایی انتخاب برانکو به عنوان مربی پرسپولیس را مهم‌ترین دلیل قهرمانی‌های پرسپولیس می‌داند و امیدوار است دیگر تیم‌های مطرح فوتبال ایران، چون تراکتور، سپاهان و استقلال هم دوباره به روز‌های اوج خودشان بازگردند. در ادامه گفت‌وگو با امیر حاج‌رضایی را می‌خوانید:

پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی برای چهارمین سال پیاپی، قهرمان لیگ برتر شد. چه اتفاقی رخ داد تا این تیم بتواند چنین رکوردی از خودش به جای بگذارد؟
قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر از دو زاویه متفاوت قابل بحث است. هر چند که معتقد هستم نتایجی که پرسپولیس کسب کرده دلایل مختلفی دارد. اما این ۲ موضوعی که می‌خواهم بیان کنم شاید بتواند به سوال شما جواب بدهد.

بفرمایید .
اگر بخواهیم دلیل قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس را متوجه شویم باید به گذشته بازگردیم. جایی که مدیران این تیم تصمیم گرفتند تا برانکو را به عنوان مربی انتخاب کنند. اتفاقی که تاکنون نمونه آن در فوتبال ایران رخ نداده بود.

چرا؟
متاسفانه مدیران فوتبال ایران برای انتخاب مربی، سطحی و احساسی تصمیم می‌گیرند. مدیران جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و در این جلسه چند اسم را مطرح می‌کنند و بدون تحقیق با یکی از این افراد به توافق می‌رسند. در حالی که نمی‌دانند، تفاوت یک مربی تا یک مربی دیگر چقدر است.
خوشبختانه مدیران پرسپولیس بهترین انتخاب را انجام دادند و برانکو را به عنوان مربی پرسپولیس انتخاب کردند. برانکو به فضای ایران آشنایی داشت. او هم فوتبال ایران را به خوبی می‌شناخت و هم با فضای فرهنگی ایران آشنایی داشت. او چندین سال در ایران مربیگری کرده بود و به همین خاطر با روحیه مردم ایران آشنایی داشت.

چه چیزی باعث شد تا برانکو در ۴ سال حضورش در ایران ۷ جام کسب کند؟
قهرمانی‌های برانکو با پرسپولیس را می‌توانیم ناشی از استحکام عقیده و اراده قوی او بدانیم. پرسپولیس در زمان برانکو از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. برانکو هرگز بهانه نیاورد و با تمام توان به کارش ادامه داد. او هرگز مانند مربیان داخلی به دنبال بهانه‌جویی و بهانه‌تراشی نبود و از داشته‌های خودش بهترین استفاده را کرد.
بر عکس مربیانی که در این مواقع به دنبال بهانه‌تراشی هستند تا از پذیرش شکست فرار کنند. برانکو هرگز به کمبود بازیکن و محرومیت نقل و انتقالاتی پرسپولیس اشاره نکرد و با همان نفراتی که داشت تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت.

شما قهرمانی‌های پرسپولیس را ناشی از ۲ موضوع مهم دانستید. یکی از آن عوامل، برانکو و انتخاب او بود. عامل دیگر چیست؟
من با مرحوم جعفر کاشانی، دوستی نزدیکی داشتم و به همین خاطر با جناب کاشانی در زمان حیاتشان درباره وضعیت پرسپولیس صحبت می‌کردم. جناب کاشانی، فردی تحصیلکرده بود که دلش برای پرسپولیس می‌تپید.
اعضای هیات مدیره پرسپولیس تصمیماتی می‌گرفتند که ناشی از راهنمایی‌های آقای کاشانی بود. جناب کاشانی در مسائل اقتصادی و فنی راهنمایی‌های زیادی به تیم می‌داد و نقش مهمی در سیستم مدیرتی پرسپولیس داشت. من از صحبت با مرحوم کاشانی به نتایج مهمی رسیدم.

چه نتایجی؟
مدیریت یکی از ۲ بال قهرمانی تیم‌هاست. مدیریت در فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است. به تازگی خواندن کتابی را به پایان رسانده‌ام که می‌تواند برای همه اهالی فوتبال مفید باشد.

چه کتابی؟
کتاب «راه رئال مادرید» در این کتاب توضیح داده که چگونه یک باشگاه به چنین افتخاراتی دست پیدا می‌کند. بخش مهمی از این کتاب داستان حضور فلورنتینو پرز، رییس باشگاه رئال مادرید است. بی‌شک فوتبال ایران را نمی‌توان با لالیگا مقایسه کرد، اما می‌توانیم از آن‌ها الگوبرداری کنیم و در فوتبال خودمان پیاده کنیم.
مشکلات مدیریتی در فوتبال ایران بسیار است و هر روز شاهد تغییر مدیران فوتبال مخصوصا در تیم پرطرفدار پایتخت هستیم. در صورتی که پرز در رئال مادرید با اطمینان از آینده شغلی خودش به دنبال تحقق اهداف و برنامه‌های باشگاه است. البته که پرسپولیس در بخش مدیریتی تا حدودی موفق عمل کرد و همین موضوع باعث ثبت این یک رکورد خارق‌العاده است.

برخی از اهالی فوتبال معتقد بودند که پرسپولیس بعد از برانکو دیگر نمی‌تواند موفق باشد و دوباره به قهرمانی دست پیدا کند. اما در عمل شاهد قهرمانی دوباره پرسپولیس بودیم. آیا این قهرمانی را هم باید به پای برانکو بنویسیم یا اینکه کالدرون و یحیی نقش اساسی این قهرمانی را ایفا کردند؟
فوتبال یک پازل است و باید قبول کنیم، پازل پرسپولیس کامل نبود، اما این را هم باید بگویم که نسبت به دیگر تیم‌های لیگ شرایط بهتری داشت. زمانی بود سپاهان و ذوب آهن نبض فوتبال ایران را در اختیار داشتند و توانستند، موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند ضمن اینکه در آسیا هم به موفقیت دست پیدا کردند. اما امروز شاهد این هستیم که دیگر تیم‌های فوتبال ایران شرایط خوبی ندارند و دچار افت شده‌اند. البته این موضوع چیزی از ارزش‌های پرسپولیس کم نمی‌کند.

پوکر پرسپولیس چه دستاوردی برای فوتبال ایران می‌تواند داشته باشد؟
۴ قهرمانی متوالی پرسپولیس پیامی برای فوتبال ایران دارد و آن هم این است که چگونه یک تیم می‌تواند ۴ سال متوالی قهرمان لیگ برتر شود؟ با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد و پرونده‌های مالی زیادی هم علیه این تیم در جریان است.
این قهرمانی‌های متوالی یک پیام دیگر هم دارد و آن هم این است که اگر تیم‌های دیگر فوتبال ایران بتوانند خودشان را تجهیز کنند و تنور رقابت‌های لیگ برتر را داغ کنند به نفع فوتبال ملی خواهد شد.
متاسفانه فوتبال ملی ایران با بی‌درایتی اداره می‌شود و متاسفانه شاهد این هستیم که تیم ملی فوتبال ایران شانس کمی برای حضور در مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی دارد. این نشان از بروز یک بحران در فوتبال ایران دارد.

نقش یحیی گل‌محمدی در قهرمانی پرسپولیس چقدر بود؟
همه بازیکنانی که فوتبال خودشان را کنار گذاشتند، نتوانستند مربی شوند، امروز مشغول مربیگری هستند، اما نه در سطح بالا. فکر می‌کنم باید به مربیان جوان فرصت داد. با یک نیم فصل یا حتی یک فصل کامل نمی‌توانیم میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک مربی را بسنجیم.
خوشبختانه چرخه حضور مربیان در فوتبال ایران تغییر کرده است و دیگر شاهد حضور مربیان قدیمی در فوتبال ایران نیستیم. نسل جوان‌تر وارد عرصه مربیگری شده‌اند و این یک اتفاق مثبت برای فوتبال ایران است. ایران به این مربیان نیاز دارد؛ اما باید قبول کنیم که به غیر از مدرک مربیگری، مربیان جوان در ذات خودشان هم چیزی برای ارایه داشته باشند.
این مسائل با دانش مربیگری تلفیق می‌شوند و شخصیت یک مربی را شکل می‌دهند. هر کس مدرک مربیگری داشته باشد، نمی‌تواند مربی خوبی هم باشد چراکه با مسائل و مشکلاتی دارد که باید با آن‌ها مواجه شود. یک مربی موفق باید قدرت برخورد با این مشکلات را داشته باشد. یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام، آینده فوتبال ایران هستند.
این ۲ مربی نتایج خوبی کسب کرده‌اند که نشان از کیفیت بالای آن‌ها دارد. بی‌شک گل‌محمدی تاثیر زیادی در قهرمانی پرسپولیس داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید