چرا تهران پایتخت شیوع کرونا شد؟

چرا تهران پایتخت شیوع کرونا شد؟

تبدیل شدن تهران به مرکز شیوع کرونا علل مختلفی دارد. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن‌ها اجرای طرح ترافیک در تهران است. طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خرداد ماه تا حد زیادی محسوس بود. اما با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خرداد ماه از سر گرفته شده و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوس‌های شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد. حالا هم به نظرمی رسد که شهرداری تهران تمایل چندانی به لغو طرح ترافیک ندارد.

کد خبر : ۸۲۹۳۵
بازدید : ۶۶۴۶
چرا تهران پایتخت شیوع کرونا شد؟
فرادید | مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که تهران هم اکنون خطرناک‌ترین نقطه ایران از لحاظ شیوع کرونا است. حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دراین رابطه گفته که تهران منبع پخش کرونا در کشور است. براساس گفته‌های حریرچی روزانه در تهران ۶۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا بستری می‌شوند.

به گزارش فرادید، سخنگوی وزارت بهداشت هم گفته در استان تهران ۹ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد روزانه بستری در این استان طی یک ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

او همچنین گفته که در شهرستان‌های تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار آمار بستری‌ها شیب نسبتاً تندی را طی می‌کند؛ به طوری که در استان تهران نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در اشغال بیماران کرونایی است.

براساس گفته‌های معاون کل وزارت بهداشت تعداد بیماران بستری مبتلا به بیماری کرونا در تهران به ۴هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

حریرچی درباره وضعیت مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران هم گفته که بین ۵ تا ۱۰ درصد بستری‌شدگان فوت می‌کنند.

محسنی بندپی استاندار تهران هم درباره وضعیت شیوع کرونا در این استان گفته است که از سویی روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تهران رو به افزایش است و از سوی دیگر نیز زیرساخت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها وجود ندارد.
او همچنین گفته که محیط‌های جمعی، پاساژها، حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو پاشنه آشیل تهران و افزایش روند ابتلا به کرونا در پایتخت محسوب می‌شود.
البته معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران هم از پُر شدن یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی تهران به‌دلیل کرونا خبر داده است. به گفته او شرایط مناسب نیست و در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است.

همزمان آمار روزانه کرونا، نشانی از فروکش کردن موج تازه شیوع ندارد و ۲۵ استان کشور هم در وضعیت قرمز یا هشدار هستند که نشان می‌دهد اکثر مناطق ایران شرایط مناسبی ندارند.

استان های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۶ مرداد ۱۳۹۹، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۴۳۶ نفر از آن‌ها بستری شده اند. در مجموع نیز تعداد بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر رسیده است.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.
چرا تهران پایتخت شیوع کرونا شد؟

طرح ترافیک متهم اصلی خطرناک شدن تهران

روز‌های گذشته بود که معاون کل وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست شهروندان تهرانی ریخت و گفت که این استان مرکز شیوع کرونا درکشور است. خبری که نگرانی تهرانی‌ها و همسایگان این استان را دو چندان کرده است.
با این حال تبدیل شدن تهران به مرکز شیوع کرونا علل مختلفی دارد. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن‌ها طرح ترافیک در تهران است.

طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خرداد ماه تا حد زیادی محسوس بود. اما با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خرداد ماه از سر گرفته شده و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوس‌های شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.

حالا هم به نظرمی رسد که شهرداری تهران تمایل چندانی به لغو طرح ترافیک ندارد.

محسنی بندپی استاندار تهران در این رابطه گفته است که "ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد، اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمی‌کند. "

از کمبود قطار واتوبوس شهری تا مراسم عروسی و عزا

تهران به عنوان پایتخت، علاوه بر جمعیت ۱۳ میلیون نفری خود روزانه میزبان چند میلیون نفر از مردم دیگر استان‌های کشور است. با این وجود در صورتی که مهمانان چند میلیونی تهران خودروی شخصی نداشته باشند، ناگزیر حمل و نقل عمومی را انتخاب خواهند کرد.

این درحالی است که سیستم حمل ونقل شهری با کمبود ناوگان مواجه است. در چنین صورتی با کمبود ناوگان، امکان فاصله گذاری اجتماعی تقریبا غیر ممکن می‌گردد.

استاندار تهران هم با تایید کمبود ناوگان در شهر تهران گفته است که در برخی مواقع شاهد هستیم که مردم نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، اما زیرساخت‌های لازم از جمله در حمل‌ونقل عمومی و خدمات همگانی برای رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد و همین موضوع به افزایش تعداد مبتلایان منجر می‌شود.

چرا تهران پایتخت شیوع کرونا شد؟
به دلیل کمبود اتوبوس های BRT فاصله گذاری اجتماعی غیر ممکن شده است.
از طرفی هفته‌های گذشته برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزا از سوی ستاد مقابله با کرونا ممنوع شد، اما با وجود اعلام ممنوعیت فعالیت تالار‌های پذیرایی در این استان، محسنی بندپی گفته که همچنان گزارش‌هایی می‌رسد که در شهرستان‌های تهران مراسم‌های عروسی برگزار می‌شود.

از سوی دیگر روز‌های اخیر فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفته بود که ۷۰ درصد مردم تهران از ماسک استفاده می‌کنند. این بدین معناست که ۳۰ درصد دیگر به عنوان ناقل احتمالی بیماری می‌توانند در قطار شهری، اتوبوس BRT و تاکسی آلودگی ایجاد کنند.

با این وجود افرادی که از سایر استان‌ها به واسطه پیگیری امور اداری یا درمانی خود به تهران مراجعه و از قطار شهری، اتوبوس BRT و تاکسی استفاده می‌کنند، احتمال ابتلای آن‌ها افزایش می‌یابد. حالا با بازگشت این جمعیت میلیونی که بخشی از آن‌ها هم به ویروس کرونا مبتلا شده، آلودگی نیز به محل سکونت آن‌ها باز می‌گردد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید