رکوردزنی قیمت سکه

رکوردزنی قیمت سکه

اگر در فرمول حباب سکه، مالیات ارزش افزوده را لحاظ نکنیم، با فرض اونس هزار و ۹۴۰ دلاری، قیمت دلار باید تا محدوده ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند که سکه زیر ۱۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد.

کد خبر : ۸۲۹۴۵
بازدید : ۵۷۲۸
رکوردزنی قیمت سکه
بالاترین قیمت تاریخ سکه امامی ثبت شد. روز دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با قدرت از مرز ۱۱ میلیون تومانی عبور کرد و با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی روی عدد ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

عامل اصلی رکوردزنی سکه، افزایش بهای طلا در بازار‌های جهانی بود. هر اونس طلا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هزار و ۹۴۰ دلار قیمت داشت که بیش از ۲ درصد بیشتر از قیمت انتهای هفته گذشته بود. چنین قیمتی در بازار‌های جهانی نیز پیش‌تر تجربه نشده بود تا بتوان از رکوردزنی تاریخی همزمان سکه و اونس سخن گفت.
عامل دیگری که در روز سوم هفته، محرک افزایش خرید‌ها در بازار سکه شد، افزایش بهای دلار و ورود این ارز به کانال ۲۳ هزار تومانی بود. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز اسکناس آمریکایی در خیابان فردوسی با قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شد که ۲۰۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.

صعود سکه غیرمنتظره بود؟
به گفته فعالان، کمتر معامله‌گر فنی انتظار داشت که سکه روز دوشنبه به سرعت به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگردد. سکه در ابتدای روز یکشنبه از مرز ۱۱ میلیون تومانی بالا رفت و حتی در محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی قرار گرفت.
با این حال از اواسط روز به اندازه‌ای شدت فروش‌ها بالا گرفت که در انتهای همان روز از کانال ۱۱ میلیونی پایین رفت و روی عدد ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت. تعدادی از تحلیلگران فنی در واکنش به این اتفاق عنوان کردند که سکه به سقف خورده و در مسیر نزولی قرار گرفته است که می‌توان در نقاط پایین‌تر اقدام به خرید کرد.
در واقع آن‌ها منتظر بودند که روز دوشنبه بتوانند در کانال ۱۰ میلیونی خرید‌های خود را کلید بزنند. با این حال رشد شدید اونس در ابتدای روز برای آن‌ها غیرمنتظره بود و همین رشد موجب شد که در آغاز معاملات بازار داخلی، کسی حاضر نباشد سکه خود را زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی به فروش برساند. در واقع رشد اونس به دسته‌ای از نوسان‌گیران سکه که به دنبال خرید در قیمت‌های پایین‌تر بودند، رکب زد.

کف انتظاری قیمت سکه
به گفته برخی فعالان تا زمانی که سکه بالای مرز ۱۰ میلیون تومانی قرار دارد، انتظار برای افزایش این فلز گرانبها بیشتر از نزول آن است، ولی طبیعی است که در بالای همین مرز، معامله‌گران بعضا به‌دنبال نوسان‌گیری و خرید در قیمت‌های پایین‌تر باشند.
با توجه به قیمت‌های فعلی دلار و اونس نیز قیمت سکه حباب بزرگی ندارد که حاکی از نزول آن به زیر مرز مهم ۱۰ میلیون تومانی باشد. برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، نیاز است که قیمت دلار در بازار داخلی یا طلا در بازار‌های جهانی تعدیل شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به قیمت دلار و اونس روز دوشنبه، بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده قیمت سکه حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش داشت و در صورتی که مالیات را لحاظ کنیم، ارزش سکه در حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.
با وجود رکوردزنی سکه در روز دوشنبه، برخی فعالان باور داشتند، طلای جهانی به سقف خورده است و طی روز‌های آتی کمی تعدیل خواهد شد؛ این دسته در خرید سکه احتیاط بیشتری می‌کردند و اعتقاد داشتند روند دلار در هفته جاری تعیین‌کننده صعود یا عقب نشینی سکه از مرز مقاومتی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خواهد بود.

با چه دلاری، سکه زیر ۱۰ میلیون می‌شود؟
با فرض اینکه بهای طلای جهانی مانند ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه هزار و ۹۴۰ دلار باشد، قیمت دلار در بازار داخلی باید به میزان قابل توجهی افت کند که سکه را به زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی هدایت کند.
اگر در فرمول حباب سکه، مالیات ارزش افزوده را لحاظ نکنیم، با فرض اونس هزار و ۹۴۰ دلاری، قیمت دلار باید تا محدوده ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند که سکه زیر ۱۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد.
با این حال اگر در فرمول حباب، مالیات ارزش افزوده در نظر گرفته شود، برای سکه زیر ۱۰ میلیون، نیاز است که دلار تا محدوده ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان عقب‌نشینی کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید