عادل فردوسی پور به تلویزیون باز می‌گردد؟

عادل فردوسی پور به تلویزیون باز می‌گردد؟

این اولین بار نیست که یکی از سیاسیون به دنبال برگرداندن فردوسی پور به قاب تلویزیون است. در همان روز‌هایی که فروغی مدیر تازه منصوب شبکه سه سیما تصمیم به تعطیلی برنامه ۹۰ گرفت، بسیاری از سیاسیون تلاش کردند تا برنامه ۹۰ احیا شود و عادل هم دوباره به تلویزیون برگردد، اما این تلاش ها هم تاثیری در تصمیم مدیران رسانه ملی نداشت. همان زمان بسیاری از مخاطبان برنامه ۹۰ واکنش‌های تندی نسبت به تعطیلی این برنامه و ممنوع التصویری عادل فردوسی پور نشان دادند، اما پس از اینکه خبرنگاران در حیاط پاستور به سراغ علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما رفتند، او تعطیلی برنامه ۹۰ و حذف فردوسی پور را تکذیب کرد و گفت که این اخبار صحت ندارد. اما خبر درست بود و به نظر می‌رسید که تصمیم تعطیلی برنامه و حذف فردوسی پور جمعی گرفته شده و تصمیم فردی نبوده است.  

کد خبر : ۸۳۰۱۵
بازدید : ۶۳۰۵
عادل فردوسی پور به تلویزیون باز می‌گردد؟
فرادید | برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور از سال ٧٨ به شکل هفتگی روی آنتن شبکه سه می‌رفت، اما به یک باره روز ۲۰ اسفند ۹۷ و با تصمیم مدیر جدید شبکه سه سیما، برنامه ۹۰ از کنداکتور این شبکه حذف شد. حالا با گذشت ۱۷ ماه از این اتفاق، رئیس فراکسیون ورزش مجلس خبر از رایزنی با مدیران صداوسیما در باره احیای برنامه ۹۰ و بازگشت عادل فردوسی پور به قاب تلویزیون داده است.

به گزارش فرادید، محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین که حدود یک هفته است به عنوان رئیس فراکسیون ورزش مجلس انتخاب شده، در مهم‌ترین اظهار نظر اخیر خود، به مردم قول شروع دوباره برنامه ۹۰ و بازگشت عادل فردوسی پور به قاب تلویزیون را داده است.

البته او برای تحقق این قول هم گفته که در روز‌های آتی مذاکراتی با رئیس سازمان صداوسیما انجام می‌دهد.

فروردین همچنین گفته است "که شعار مجلس یازدهم شفاف سازی است. برنامه ۹۰ هم برنامه‌ای بود که بسیاری از مشکلات و معضلات و زد و بند‌ها در فوتبال را آشکار می‌کرد و مردم هم از آن رضایت داشتند. "

رئیس فراکسیون ورزش مجلس اشاره‌ای تلویحی به اختلاف نظر‌ها برسر فعالیت برنامه ۹۰ هم داشته و گفته که به جای تعطیلی بهتر است برخی موارد اصلاح شود. او می‌گوید که " تاکید ما بر این است که نقاط ضعف برنامه ۹۰ رصد شده و به دنبال اصلاح باشند، اما از نقاط مثبت آن استفاده کرده و مجددا برنامه ۹۰ در تلویزیون پخش شود. امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.

نماینده فیروزآباد معتقد است که در این روز‌های کرونایی یکی از بهترین برنامه‌هایی که برای مخاطب جذابیت دارد، احیای برنامه ۹۰ است. او می‌گوید که جای خالی برنامه ۹۰ به شدت حس می‌شود.

فروردین امیدوار است که بازگشت برنامه ۹۰ بتواند به ارتقای شاخص امید اجتماعی کمک کند. او همچنین گفته که امیدوارم بازگشت عادل فردوسی پور یکی از بهترین خبر‌هایی باشد که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به مردم نوید دهیم.

رئیس فراکسیون ورزش درباره مقبولیت و پرمخاطب بودن برنامه ۹۰ هم گفته است که "اخیرا حتی در نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌های جایگزین ۹۰ حتی در بین ۱۰ برنامه پرمخاطب رسانه ملی هم قرار ندارند در حالی که دقیقا در همان ساعت برنامه ۹۰ روی آنتن می‌روند. صدا و سیما نباید اقتدار خود را از دست دهد و این اقتدار بر پایه همین برنامه‌های پر مخاطب شکل گرفته است لذا پخش برنامه ۹۰ در بستر‌های اینترنتی به ضرر رسانه ملی خواهد بود."

ماجرای تعطیلی برنامه ۹۰ و ممنوع التصویری فردوسی پور

این اولین بار نیست که یکی از سیاسیون به دنبال برگرداندن فردوسی پور به قاب تلویزیون است. در همان روز‌هایی که فروغی مدیر تازه منصوب شبکه سه سیما تصمیم به تعطیلی برنامه ۹۰ گرفت، بسیاری از سیاسیون تلاش کردند تا برنامه ۹۰ احیا شود و عادل هم دوباره به تلویزیون برگردد، اما این تلاش‌ها هم تاثیری در تصمیم مدیران رسانه ملی نداشت.

همان زمان بسیاری از مخاطبان برنامه ۹۰ واکنش‌های تندی نسبت به تعطیلی این برنامه و ممنوع التصویری عادل فردوسی پور نشان دادند، اما پس از اینکه خبرنگاران در حیاط پاستور به سراغ علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما رفتند، او تعطیلی برنامه ۹۰ و حذف فردوسی پور را تکذیب کرد و گفت که این اخبار صحت ندارد.

اما خبر درست بود و به نظر می‌رسید که تصمیم تعطیلی برنامه و حذف فردوسی پور جمعی گرفته شده و تصمیم فردی نبوده است.

در باره علت برکناری عادل فردوسی پور هم، محمد سرافراز رئیس پیشین صداوسیما گفته بود که مصاحبه او با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه علت این اتفاق بوده است.

او که از سال ۹۳ تا ۹۵ ریاست رسانه ملی را برعهده داشته، درباره فشار‌ها برای تعطیلی برنامه ۹۰ گفته که "پس از این مصاحبه یکی از نهاد‌ها درخواست تعطیلی برنامه ۹۰ را مطرح کرد؛ اما من زیر بار آن نرفتم. "
عادل فردوسی پور به تلویزیون باز می‌گردد؟

بازگشت عادل فردوسی پور در مسیر پرسنگلاخ

اولین سیاستمداری که به تعطیلی برنامه ۹۰ و ممنوع التصویری عادل فردوسی پور واکنش نشان داد، علی مطهری بود. او در صفحه اینستاگرامش با انتقاد از تصمیم صداوسیما، علی عسگری را ضعیف خطاب کردو معتقد بود که تصمیم‌ها بیرون از سازمان صداوسیما گرفته می‌شود.

علی مطهری همچنین گفته بود که رفتار صداوسیما نوعی دهن‌کجی به مردم است.

پس از علی مطهری این بار نوبت حشمت الله فلاحت پیشه رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی رسید تا وارد موضوع برنامه ۹۰ و حذف عادل فردوسی پور شود. فلاحت‌پیشه در اظهاراتی جنجالی گفت که به مدیر آقای فردوسی‌پور در صداوسیما زنگ زده و او در پاسخ گفته که "دخالت نکن، هشت ماه برنامه‌ریزی کردیم تا او را کنار بگذاریم. "

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، همچنین گفته بود که پرسیده مشکل آقای فردوسی‌پور چیست و آن‌ها خیلی راحت جواب داده اند "فقط محبوبیت. "

پس از فلاحت پیشه، این بار حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت به مسئله حذف عادل و برنامه ۹۰ ورود کرد، البته ورود آشنا به این موضوع این بار به بهانه مهاجرت مزدک میرزائی و فعالیتش در یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بود.

او درنامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه نوشت که " برنامه هت‌تریک با توجه به خلأ ایجادشده در شبکه سه، می‌تواند مخاطبی گسترده جذب کند. این در حالی است که با وجود برنامه ۹۰، سال‌ها هیچ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبانی توان رقابت با آن را نداشت؛ اما در اسفند ۱۳۹۷ با بی‌تدبیری مدیران سازمان صداوسیما، بدون ارائه هیچ ادله مشخصی، بهترین برنامه تلویزیون از نگاه داوران جشنواره جام جم و بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان، تعطیل شد و یکی از بهترین برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون خانه‌نشین شد. "

آشنا در ادامه این نامه آورد که "درحال‌حاضر عادل فردوسی‌پور نه‌تن‌ها اجازه اجرای زنده در هیچ‌یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازی‌های فوتبال نیز از او گرفته شده است؛ بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده او در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به صورت غیررسمی ممنوع شده است. متأسفانه در وقوع این اتفاق، عملکرد شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم تسهیل‌کننده بود. ناکارآمدی این شورا و اتخاذ رویکرد سیاسی در برابر تعطیلی برنامه ۹۰، به تصمیم غلط مدیران سازمان مشروعیت بخشید. "

پس از حسام الدین آشنا، مصطفی کواکبیان نماینده تهران و بیت‌الله عبداللهی، نماینده مردم اهر، هم از عملکرد صداوسیما به خاطر توقف تولید برنامه ۹۰ و ممنوع التصویری عادل فردوسی پور انتقاد کردند و خواستار بازگشت او و احیای برنامه ۹۰ بودند.

اما با این حال تلاش هیچ کدام از سیاسیون به جایی نرسید و به نظر می‌رسد که بازگشت عادل فردوسی کار آنچنان ساده‌ای نیست که رئیس فراکسیون مجلس بخواهد با یک جلسه این موضوع را حل کند. البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عده‌ای از بزرگان حوزه سیاسی و جریان‌ها در تلاش برای برگرداندن عادل فردوسی پور هستند. با این وجود باید نشست و دید که آیا این تلاش‌ها جواب می‌دهد یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید