بلوای فیلمسازی؛ نوبت به پسر ابراهیم حاتمی کیا رسید!

بلوای فیلمسازی؛ نوبت به پسر ابراهیم حاتمی کیا رسید!

در طول روز‌های گذشته بسیاری از فعالان حوزه سینما، کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از فعالان رسانه‌ای به مجوز کارگردانی محمدامین کریم پور و یوسف حاتمی کیا واکنش نشان داده اند. اما در مورد حاتمی کیا موضوع قدری متفاوت‌تر است. برخی از فعالان رسانه و کاربران معتقدند که یوسف حاتمی کیا از رانت پدر بهره برده و توانسته مجوز بگیرد و به راحتی تمام وارد عرصه سینما شود.  

کد خبر : ۸۳۰۶۱
بازدید : ۱۵۱۵۰
بلوای فیلمسازی؛ نوبت به پسر ابراهیم حاتمی کیا رسید!
فرادید | همین چند روز پیش بود که شورای ساخت سازمان سینمایی مجوز ۸ فیلمنامه، ۳ کارگردانی اول و یک تهیه کنندگی را صادر کرد. اما در میان این مجوز‌ها دو کارگردان اولی جنجالی شدند. "محمد امین کریم پور" اینفلوئنسر اینستاگرام که ازهمان دقایق اول با واکنش فراوانی روبرو شد وحالا هم " یوسف حاتمی کیا" فرزند سوم ابراهیم حاتمی کیا که قرار است اولین فیلم بلند داستانی خود را بسازد.

به گزارش فرادید، "یوسف حاتمی کیا" قرار است در اولین تجربه ساخت فیلم بلند، فیلمنامه‌ای تحت عنوان "اسکورت" به تهیه کنندگی "آزیتا موگوئی" را بسازد.

"آزیتا موگوئی" همسر "رضا کریمی" تهیه کننده و کارگردان سینما است. اما نکته قابل توجه اینجاست که این زوج تهیه کنندگی دو فیلم به کارگردانی دو چهره جنجالی و تازه وارد سینمای ایران را برعهده دارند.

درواقع "رضا کریمی" تهیه کننده فیلم "حکم تجدید نظر" به کارگردانی "محمد امین کریم پور" است و "آزیتا موگوئی" تهیه کنندگی فیلم " اسکورت" به کارگردانی "یوسف حاتمی کیا" را برعهده دارد.

با این وجود یوسف حاتمی‌کیای ۲۹ساله، سومین فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا است. او مدرک کارشناسی سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر دارد.

او پیش از این مستند پشت صحنه فیلم "چ"، مستند "چشم جنگ"، فیلم کوتاه "بازگشت" و فیلم کوتاه "ملاقات شیشه ای" را ساخته است.

یوسف حاتمی کیا در سال ۱۳۹۳ و در جریان ساخت فیلم سینمایی "چ" به کارگردانی پدرش، دستیار دوم او بود.

البته این را هم باید گفت که این اولین بار نیست که پسر جا پای پدر کارگردان می‌گذارد. پیش از این علی ملاقلی‌پور، پولاد کیمیایی، راما قویدل، سام قریبیان، میلاد صدرعاملی، پگاه آهنگرانی پیش از یوسف حاتمی کیا شانس خود را در عرصه کارگردانی امتحان کرده اند.
بلوای فیلمسازی؛ نوبت به پسر ابراهیم حاتمی کیا رسید!

به ترتیب از راست: یوسف، ابراهیم و اسماعیل حاتمی کیا

موافقان ومخالفان فیلمسازی یوسف حاتمی کیا چه می گویند؟

در طول روز‌های گذشته بسیاری از فعالان حوزه سینما، کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از فعالان رسانه‌ای به مجوز کارگردانی محمدامین کریم پور و یوسف حاتمی کیا واکنش نشان داده اند. اما در مورد حاتمی کیا موضوع قدری متفاوت‌تر است. برخی از فعالان رسانه و کاربران معتقدند که یوسف حاتمی کیا از رانت پدر بهره برده و توانسته مجوز بگیرد و به راحتی تمام وارد عرصه سینما شود.

یک کاربر در اینستاگرام با انتقاد از دادن مجوز به یوسف حاتمی کیا نوشته است که "همسرم ده سال سابقه دستیاری، بازیگری و کارگردانی مشترک داشت، اما برای او مجوز کارگردانی صادر نشد، برای من هم که ترم آخر کارشناسی بازیگری-کارگردانی هستم در اصفهان روزمه من برای کارگردانی تئاتر تایید نشد. حالا که می‌بینم در گستره وسیع تری مثل سینما که مخاطبین بیشتری هم دارد مجوز به چه کسانی داده می‌شود، حق خود می‌دانم که اعتراض کنم، هر چند که اعتراض ما به هیچ جایی نرسد. "

برخی هم با عنوان "پسر حاجی" سعی کرده اند، با کنایه و زبان طنز استفاده از رانت پدر را گوشزد کنند. آن‌ها معتقدند که بسیاری از یوسف حاتمی کیا توانمند‌تر و باتجربه‌تر برای گرفتن مجوز کارگردانی اقدام کرده اند، اما چون پسر حاجی نبوده اند، نتوانسته اند مجوز بگیرند.

دسته‌ای از فعالان سینمایی هم با انتقاد از اعطای مجوز به محمد امین کریم پور و یوسف حاتمی کیا معتقدند که سازمان سینمایی برای اعطای مجوز متر و معیار مشخصی ندارد و بر اساس سلیقه عمل می‌کند.

در میانه انتقاد‌ها برخی هم معتقد بوده اند که به بهانه فرزند کارگردان، بازیگر، موسیقیدان و... نباید فرصت عرضه را از افراد گرفت، بلکه باید این فرصت را داد تا در دنیای هنر خود را عرضه کنند. این دسته می‌گویند که در طول تاریخ هنر شایستگان را حفظ کرده است، پس نباید نگران بود. بنابراین اگر کسی شایستگی اش را نداشته باشد بدون شک در مسیر زمان کنار زده خواهد شد.

در طرف مقابل، اما برخی هم می‌گویند که سابقه یوسف حاتمی کیا در حوزه کارگردانی فیلم کوتاه و مستند قابل قبول بوده و باید پیش از این‌ها مجوز می‌گرفت. این دسته معتقدند که برای افرادی همچون یوسف حاتمی کیا که توانمندی دارند، در سایه پدر بودن بیشتر به آن‌ها ضرر می‌رساند تا سود.

بخش دیگری از موافقان فیلم سازی یوسف حاتمی کیا، می‌گویند که مخالفان به بهانه ابراهیم حاتمی کیا به یوسف حمله می‌کنند و در واقع هدف آن‌ها نفی پدر است تا پسر.

یوسف حاتمی کیا درباره آقازادگی و سایه پدر چه گفته بود؟

در واقع انتقاد به آقازادگی در عرصه سینما و موسیقی قدمت چندین ساله دارد. در مورد یوسف حاتمی کیا هم شروع انتقاد‌ها به سال ۹۳ برمی گردد، درست همان زمان که ابراهیم حاتمی کیا فیلم "چ" را ساخت و یوسف حاتمی کیا مستند پشت صحنه این فیلم را کارگردانی کردو تهیه کنندگی آن را هم پدر برعهده گرفت.

او همان زمان در پاسخ به انتقاد‌ها گفته بود که "اصولاً اگر کار خوب شود می‌گویند پدرش حاتمی‌کیا است و کار خاصی نکرده؛ بد شود هم می‌گویند از پسر حاتمی‌کیا عجیب است. واقعیت این است که یا باید با این مسئله درگیر شد یا گذر کرد. من همیشه همایون شجریان را مثال می‌زنم با این که بار‌ها خودش را ثابت کرده هنوز هم می‌گویند پسر شجریان. "

یوسف حاتمی کیا همچنین گفته بود که "من در تمام عمرم نمونه‌ای حی و حاضر در کنارم بوده و در کنار پدر زیست کرده‌ام. ابراهیم حاتمی‌کیا برای من استاد زندگی و فیلمسازی و از همه مهم‌تر پدر بوده است. پدر‌ها استاد فرزندانشان هستند و مگر می‌شود تأثیر شخصی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا را در زندگی و سینمای خودم رد کنم. "
۰
نظرات بینندگان
  • مهدی ارسالی در

    دیگران را باید که یا به راه پدر بازیگر شدند یا کارگردان و . ولی رانت را فقط برای آقای خاتمی کیا بکار میبرید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید