چگونه مواد غذایی را در "فریزر" سالم نگه داریم؟!

چگونه مواد غذایی را در "فریزر" سالم نگه داریم؟!

در طول زمان، کیفیت، طعم و بافت مواد غذایی بر اثر انجماد تغییر می‌کند. گوشت‌هایی که سطح تماس بیشتری دارند مانند بیکن، گوشت چرخ‌کرده یا سوسیس به خوبی قطعات بزرگ گوشت در حالت انجماد نمی‌مانند.

کد خبر : ۸۳۱۲۷
بازدید : ۱۴۰۸۲
چگونه مواد غذایی را در
فریزر یکی از وسایل مهم در آشپزخانه است. به کمک آن می‌توانید از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنید و کمتر دچار وسوسهٔ خریدن غذا‌های آمادهٔ شوید و به این ترتیب کمتر پول خرج کنید.

از طرفی هم شاید به خاطر بیاورید که بسته‌هایی را از فریزر در سطل آشغال انداخته‌اید، چون نمی‌دانستید چه هستند و چه زمانی آن‌ها را در فریزر گذاشته‌اید. با کمی نظم و ترتیب و برچسب‌گذاری می‌توانید خوب بخورید و مواد‌غذایی خوب مصرف کنید.

آیا مواد غذایی را برای زمان نامحدود می‌توان در فریزر نگه داشت؟
انجماد مواد‌غذایی جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد. به طور نظری مواد غذایی می‌تواند برای زمان نامحدودی منجمد بماند بدون آنکه "خراب" شوند. اما مواد غذایی که در فریزر با هوا تماس دارند در معرض "سوختگی ناشی از انجماد" قرار می‌گیرند و چربی‌ها هم ترش و فاسد می‌شوند.
در طول زمان، کیفیت، طعم و بافت مواد غذایی بر اثر انجماد تغییر می‌کند. گوشت‌هایی که سطح تماس بیشتری دارند مانند بیکن، گوشت چرخ‌کرده یا سوسیس به خوبی قطعات بزرگ گوشت در حالت انجماد نمی‌مانند.

جدول‌های زیر راهنمای مدت زمانی است که مواد غذایی می‌توانند در حالت انجماد بمانند و کیفیت و طعم خود را از دست ندهند. این زمان، نظری است و عوامل دیگری هم بر آن اثر دارند. هر چه مادهٔ غذایی را سریع‌تر منجمد کنیم کمتر احتمال دارد که بر اثر انجماد آسیب ببیند و شل و وارفته شود. بهتر است مقادیر کمی را منجمد کنید و یک‌باره مقدار زیادی مواد غذایی را در فریزر وارد نکنید.

بسته‌بندی باریک و مسطح در کیسه‌های پلاستیکی به انجماد سریع‌تر مواد‌غذایی کمک می‌کند. یادتان باشد که بعضی از روش‌های انجماد صنعتی مدت نگهداری مواد غذایی را در فریزر افزایش می‌دهند، اما مواد غذایی که در خانه بسته‌بندی و منجمد می‌شود مدت زمان محدودی کیفیت و طعم خود را حفظ می‌کنند.
چگونه مواد غذایی را در
چطور می‌توانیم دوام مواد غذایی منجمد را بیشتر کنیم؟
اگر مواد غذایی را خوب بسته‌بندی کنیم و نگذاریم که با هوا تماس داشته باشند، طعم و بافت آن‌ها بهتر حفظ می‌شود. خیلی آسان‌تر است که با همان بسته‌بندی فروشگاهی مواد‌غذایی را در فریزر قرار دهیم، اما اگر دوباره آن را بسته‌بندی کنیم تا کمتر در معرض هوا قرار گیرد، نتیجهٔ بهتری می‌گیریم.
اگر مواد‌غذایی را در کیسه‌هایی که درِ آن‌ها بسته می‌شود نگهداری می‌کنید زیپ یا درِ کیسه را خوب ببندید و سپس از یک نی استفاده کنید تا هوای اضافی آن را بیرون بکشید (البته این کار را با گوشت خام نکنید!).
چگونه مواد غذایی را در
با استفاده از کیسه‌های فریزر، می‌توانید اطمینان پیدا کنید که هوای موجود در کیسه خارج شده است و این کیسه‌ها جای کمی هم اشغال می‌کنند. می‌توانید کیسه‌ها را بشویید و دوباره استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید از جعبه‌های پلاستیکی استفاده کنید نوعی را انتخاب کنید که به طور کامل پر شود.

وقتی روی جعبه یا کیسه‌ای برچسب می‌زنید، از جدول بالا استفاده کنید و تاریخ مصرف مادهٔ غذایی را روی برچسب بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که با یک نگاه بدانید کدام مادهٔ غذایی را زودتر باید استفاده کنید و کدام را می‌توانید برای وقتی دیگر بگذارید.

سعی کنید مواد‌غذایی را در بسته‌بندی‌های کوچک منجمد کنید. باز شدن یا گرم کردن آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. اگر لازم است پیش از پختن یخ آن باز شود آن را در یخچال بگذارید؛ و همیشه اطمینان پیدا کنید پیش از آنکه مواد‌غذایی را در فریزر قرار دهید، خوب خنک شده باشند (بهتر است ابتدا در یخچال قرار داده شوند).
چگونه مواد غذایی را در
چطور سبزیجات را منجمد کنیم
توصیه می‌شود پیش از انجماد، سبزیجات را آب‌پز کنید. آب‌پز کردن یعنی مادهٔ غذایی را در آب بجوشانید و سپس بگذارید آبش برود و با آب یخ آن را خنک کنید. این کار باعث می‌شود سبزیجات رنگ و بافت خود را حفظ کنند و میکروب‌های آن‌ها از بین برود.
مدت زمان جوشاندن سبزیجات بستگی به اندازهٔ آن‌ها دارد، اما برای بیشتر قطعات به اندازهٔ ۲ تا ۳ دقیقه جوشیدن کافی است. فلفل‌ها استثنا هستند، آن‌ها را می‌توان پخته و نپخته منجمد کرد، چون به هر حال پس از انجماد نرم می‌شوند.

جوشاندن سبزیجات با برگ سبز پیش از انجماد باعث می‌شود جای کمتری اشغال کنند. می‌توانید آن‌ها را در قالب‌های سیلیکونی مافین یا در قالب‌های یخ بریزید تا برای هر وعده و به هر مقدار که بخواهید به آسانی قابل استفاده باشند.

در فریزر کیسه‌هایی برای ساقه‌های جعفری، برگ‌های کرفس، لایه‌های بیرونی رازیانه، انتهای تره‌فرنگی و حتی ساقه‌های قارچ‌ها داشته باشید. با همهٔ این‌ها اگر وقت کنید می‌توانید سوپی بی‌نظیر درست کنید.

سیب‌زمینی‌های پخته به صورت سیب‌زمینی‌های سرخ‌شدهٔ نیم‌پز یا پورهٔ سیب‌زمینی به خوبی قابل انجماد است، اما سیب‌زمینی خام را نمی‌شود منجمد کرد.
چگونه مواد غذایی را در
چگونه میوه‌ها را منجمد کنیم
توت‌ها، برش‌های هلو، گیلاس، برش‌های طالبی و مانند آن را روی یک سینی فر پهن کنید و بگذارید خوب منجمد شود سپس در کیسه بریزید و در آن را خوب محکم کنید. بعضی میوه‌ها مثل زرد‌آلو، هلو و شفتالو نیاز به پاشیدن کمی ترکیب آبلیمو و شکر دارند تا رنگ خود را به خوبی حفظ کنند.

لیمو و پرتقال درسته را هم می‌توان منجمد کرد و می‌توانید پیش از آنکه کاملاً یخ‌شان باز شود از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید کمی از گوشت و پوست آن‌ها را در ظرفی و آب آن را در قالب‌های یخ منجمد کنید. اگر فرصت نکرده باشید در فصل کوتاه پرتقال مربای پرتقال درست کنید با پرتقال‌های اسپانیایی منجمد هم می‌توان مربای پرتقال خوبی درست کرد.

موز در فریزر نرم و تیره می‌شود، اما همین هم خاصیتی دارد. این موز‌ها را می‌توانید در بستنی و اسموتی و نان موز استفاده کنید فقط یادتان باشد که پیش از انجماد آن‌ها را حلقه‌حلقه در کیسه‌های قرار دهید تا استفاده از آن‌ها آسان باشند.

سیب و گلابی را بهتر است پیش از انجماد بپزید. آن‌ها را آب‌پز یا بریان کنید و روی آن‌ها کمی آب‌لیمو و شکر بریزید، بگذارید خوب خنک شوند و سپس در ظرف‌هایی قرار دهید و منجمد کنید.
چگونه مواد غذایی را در
سبزی‌ها را چگونه منجمد کنیم؟
اگر بیش از نیازتان سبزی داشتید بهترین راه برای حفظ مزه و بافت آن‌ها این است که خردشان کنید و با کمی روغن خوراکی بدون مزه منجمد کنید. این روغن جلوی آسیب دیدن برگ‌های ظریف بر اثر انجماد را می‌گیرد و باعث می‌شود هوا به آن‌ها نفوذ نکند و طعم آن‌ها عوض نشود.
اگر این خمیر روغنی را در کیسهٔ پلاستیکی منجمد کنید هر بار می‌توانید همان اندازه که لازم دارید از آن ببرید. از قالب‌های یخ هم می‌توانید استفاده کنید.

درست کردن پِستو یکی از بهترین راه‌های نگه داشتن سبزی‌هاست و با ترکیب‌های مختلفی از سبزی‌ها می‌توان آن را تهیه کرد. کره و سبزی هم یکی دیگر از چیز‌هایی است که می‌توانید با سبزی درست کنید.
چگونه مواد غذایی را در
مواد غذایی که نباید منجمد کرد
پنیر‌های نرم مانند کاممبر، بری و خامه‌ای برای انجماد مناسب نیستند. پنیر پارمسان را می‌توان منجمد کرد، اما ممکن است طعم خود را از دست بدهد و، چون می‌توان مدت طولانی آن را در یخچال نگه داشت، نیازی به انجماد آن نیست.
نظر‌های مختلفی در مورد انجماد پنیر وجود دارد، اتفاق نظر این است که پنیر منجمد‌شده در پخت غذا استفاده شود. ساختار و بافت پنیر بر اثر انجماد دگرگون می‌شود و نمی‌شود به راحتی آن را برید.

زردهٔ تخم‌مرغ را برای استفاده در کیک‌پزی یا جلای روی شیرینی‌ها می‌توان منجمد کرد، اما برای همه دستورات غذایی کاربرد ندارد. سس مایونز را اگر منجمد کنید اجزای آن از هم جدا می‌شود و تخم‌مرغ آب‌پز سفت را هم اگر منجمد کنید سفیده‌ٔ آن مثل لاستیک می‌شود. تخم‌مرغ خام را منجمد نکنید.

شیر را می‌توان منجمد کرد، اما (معمولاً) تغییرات مختصری در بافت آن ایجاد می‌شود، چربی آن از مایع جدا می‌شود و بافت دانه‌دانه‌ای پیدا می‌کند که اگر خوب هم زده شود درست می‌شود. اگر می‌خواهید خامه را منجمد کنید ابتدا آن را کمی هم بزنید.

سبزیجات خام آبدار، مثل گوجه‌فرنگی، خیار، قارچ، کدوی سبز و کاهو وقتی منجمد شوند چیز خوبی درنمی‌آیند. خیلی از میوه‌ها هم همینطورند، از جمله مرکبات، هندوانه و انگور، اما وقتی به صورت منجمد مصرف شوند، طعم خوشایند نشاط آوری دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید