"سریع‌ترین‌ها" روی زمین، هوا و دریا

"سریع‌ترین‌ها" روی زمین، هوا و دریا

رکورد سریع‌ترین قطار ریلی و چرخ‌دار جهان در تاریخ سوم آوریل ٢٠٠٧ ثبت شده که متعلق به «ت ژ. و» قطار تندروی فرانسه است. این قطار در زمان خودش به سرعت ٥٧٥ کیلومتر در ساعت رسیده بود. در حال حاضر، پرسرعت‌ترین قطار «مَگ‌لِو» است.

کد خبر : ۸۳۱۹۳
بازدید : ۱۰۵۰۲
فاطمه کرمی | از لحظه اختراع موتور احتراق داخلی، انسان همواره به دنبال ساخت سریع‌ترین، کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین وسایل نقلیه بوده است. با بررسی سریع‌ترین موتور‌های جهان در بخش خودرو، موتورسیکلت، قطار، هواپیما و قایق می‌توانیم حاصل نهایی مسیری را که بشر «سرعت‌دوست» از ابتدا تا به اینجا طی کرده است، ببینیم.

١-سریع‌ترین خودرو جهان: اگر بخواهیم بر اساس رکورد‌های جهانی گینس پیش برویم، این رکورد از سال ٢٠١٣ متعلق به خودرو «بوگاتی ویرون» است، با حداکثر سرعت ٢٦٨ کیلومتر در ساعت! اما یک‌سال بعد از آن، درست در سال ٢٠١٤ «هنسی ونوم جی‌تی» با حداکثر سرعت ٤٣٥ کیلومتر در ساعت، این عنوان را از آن خودش کرد.
در محاسبه سریع‌ترین خودروها، اندازه‌گیری حداکثر سرعت مدنظر قرار دارد. اما به غیر از این دو غول پرسرعت جاده‌ها، رقیب سومی هم وجود دارد که کار را سخت‌تر می‌کند: «کونیگ‌زگ وان» با سرعت بیش از ٤٣٩ کیلومتر در ساعت!

٢-سریع‌ترین موتورسیکلت جهان: تعیین سریع‌ترین موتورسیکلت به مراتب از تعیین سریع‌ترین خودرو سخت‌تر است، چون این روز‌ها قوانین نانوشته بین سازندگان موتورسیکلت بیشتر شده است. یکی از انواع مسائلی که همیشه در سرعت وسایل نقلیه بر سر آن بحث می‌شود، قانونی‌بودن حدود بیشترین و کمترین سرعت در جاده است.
البته در این فهرست تمرکز فقط روی وسایل نقلیه تولیدی است که باید تابع قوانین رانندگی باشد. اما در مورد موتورسیکلت رویکرد کمی فرق می‌کند، چون تعیین سریع‌ترین آن از مرز وسایل غیرتولیدی و مسابقه‌ای عبور می‌کند. «داج توماهاک» سریع‌ترین موتورسیکلت دنیاست، اما سواری نیست، برای عموم تولید نمی‌شود و به اصطلاح جاده‌ای است.
حداکثر سرعت باورنکردنی این موتور حدودا ٦٤٥ کیلومتر در ساعت است. اما طبق گزارش بسیاری از سایت‌ها سریع‌ترین موتورسیکلت سواری و تولیدی دنیا موتور «سوزوکی هایابوسا» است که حداکثر سرعت آن به ٣٩٩ کیلومتر در ساعت می‌رسد!

٣-سریع‌ترین قطار جهان: رکورد سریع‌ترین قطار ریلی و چرخ‌دار جهان در تاریخ سوم آوریل ٢٠٠٧ ثبت شده که متعلق به «ت ژ. و» قطار تندروی فرانسه است. این قطار در زمان خودش به سرعت ٥٧٥ کیلومتر در ساعت رسیده بود. در حال حاضر، پرسرعت‌ترین قطار «مَگ‌لِو» است.
این قطار با نیروی الکترومغناطیسی حرکت می‌کند و توسط راه‌آهن ژاپن در مسیر غرب به مرکز توکیو راه‌اندازی شده است و می‌تواند با حداکثر سرعت ٦٠٣ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
قطار‌های عادی هرگز به این سرعت نمی‌رسند، چون در مدار ریل حرکت می‌کنند، اما مَگ‌لِو نیازی به چرخ ندارد و هنگام حرکت به‌طور شناور در هوا و در فاصله کمی از ریل قرار می‌گیرد و از آنجا که تنها با هوا اصطکاک دارد، می‌تواند با سرعت فوق‌العاده زیاد حرکت کند. درواقع این قطار اصلا با ریل اصطکاک ندارد!

٤-سریع‌ترین هواپیمای جهان: اغلب هواپیما‌های پرسرعت مسافربر نیستند. از بین طیاره‌های غیرمسافربری سریع‌ترین هواپیمای سرنشین‌دار دنیا موشک-هواپیمای اَبَرصوت پژوهشی «نورث امریکن ایکس-۱۵» با سرعت ٧٢٧٠ کیلومتر بر ساعت است که توسط ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده است.
ایکس-۱۵ در دوره‌ای تقریبا ده ساله در پرواز بود، یعنی بین سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ میلادی! و در میان هواپیما‌های مسافربری، بوئینگ ٧٤٧ با اختلاف بسیار زیاد بقیه رقبا را از میدان به در می‌کند! این هواپیما دومین هواپیمای بزرگ دنیاست با سرعتی تقریبا معادل ٩٢‌درصد از سرعت صوت! اما، چون سوخت زیاد مصرف می‎‌کند، معمولا به ندرت پروازی با آن صورت می‌گیرد.

٥- سریع‌ترین قایق جهان: «کن واربی» نام ​​قایقی موتوری و استرالیایی است که در نهم می ١٩٧٨ ساخته شد و با سرعت ٥١١کیلومتر در ساعت رکورد نخستین و پرسرعت‌ترین قایق موتوری دنیا را از آن خودش کرد. کن واربی نمونه‌ای برای استفاده نبود و شاید بتوان آن را مدلی آزمایشگاهی به حساب آورد.
در نمونه‌های قابل استفاده برای عموم قایق «کِلوار» با سرعت بیش از ١٦١ کیلومتر در ساعت دسامبر ٢٠٠٦ در انگلستان رونمایی شد و فعلا عنوان «سریع‌ترین» را از آن خود کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید