آتش باروت در بیروت؛ علت انفجار بزرگ در بیروت چه بود؟

آتش باروت در بیروت؛ علت انفجار بزرگ در بیروت چه بود؟

شدت انفجار در بیروت به اندازه‌ای بود که چیزی از این بندر باقی نمانده است. تحلیل‌گران می‌گویند که برای ویرانی کامل یک بندر به یک جنگ نیاز است. جنگ دیروز در بیروت اتفاق افتاد، اما فقط چند ثانیه طول کشید. البته به گفته استاندار بیروت نیمی از پایتخت لبنان هم آسیب دیده است. با این حال پس از وقوع انفجار در بیروت پایتخت لبنان، گمانه‌های بسیاری در مورد علت حادثه مطرح شد. اولین نفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود که ادعای حمله به بیروت را طرح کرد. او، پس از مشاهده فیلم‌های اولیه این حادثه گفت که دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.

کد خبر : ۸۳۲۸۳
بازدید : ۹۴۱۷
آتش باروت در بیروت؛ همه چیز درباره انفجار مرگبار بیروت
فرادید | انفجار مهیب در بیروت پایتخت لبنان همچنان قربانی می‌گیرد. این حادثه که عصر سه شنبه در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت رخ داد تا لحظه نگارش این گزارش، 135 کشته و بیش از 5 هزار زخمی برجای گذاشته است. تاکنون عمدی یا غیر عمدی بودن حادثه مشخص نشده، اما رئیس جمهور لبنان معتقد است که انفجار بر اثر سهل انگاری در نگهداری نیترات آمونیوم رخ داده است.

به گزارش فرادید، میشل عون، رئیس جمهور لبنان در مورد جزئیات حادثه گفته است که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کود‌ها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.

براساس گزارش رسانه ها، شدت این انفجار به اندازه‌ای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزه‌ای به وقوع پیوسته است.

استاندار بیروت هم اعلام کرده که نیمی از شهر در اثر انفجار اخیر آسیب دیده است.

رسانه‌های لبنانی می‌گویند که این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبار‌ها ذخیره شده است.

با این حال تلفات و زخمی‌های ناشی از انفجار در حال افزایش است.

رئیس صلیب سرخ لبنان به شبکه المیادین گفته که ما شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم، قربانیان و تلفات در همه جای شهر دیده می‌شوند و هر لحظه نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

تاکنون مصر، قزاقستان، هلند، آلمان و سازمان ملل از کشته وزخمی شدن تعدادی از کارمندان خود در انفجار بیروت خبر داده اند.

کارشناسان در دانشگاه شفیلد بریتانیا تخمین می‌زنند که شدت انفجار سه شنبه حدود یک دهم انفجار بمب اتمی افکنده شده بر هیروشیما در جریان جنگ جهانی دوم و بدون شک یکی از قوی‌ترین انفجار‌های تاریخ بود.

فرماندار بیروت گفته است که بر اثر این انفجار حدود ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.
آتش باروت در بیروت؛ همه چیز درباره انفجار مرگبار بیروت

همه گمانه‌ها درباره علت انفجار بزرگ در بیروت

شدت انفجار در بیروت به اندازه‌ای بود که چیزی از این بندر باقی نمانده است. تحلیل‌گران می‌گویند که برای ویرانی کامل یک بندر به یک جنگ نیاز است. جنگ دیروز در بیروت اتفاق افتاد، اما فقط چند ثانیه طول کشید. البته به گفته استاندار بیروت نیمی از پایتخت لبنان هم آسیب دیده است.

با این حال پس از وقوع انفجار در بیروت پایتخت لبنان، گمانه‌های بسیاری در مورد علت حادثه مطرح شد. اولین نفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود که ادعای حمله به بیروت را طرح کرد. او، پس از مشاهده فیلم‌های اولیه این حادثه گفت که دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.

ترامپ در کنفرانس خبری کاخ سفید همچنین گفت که |به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد. سران نظامی آمریکا هم ارزیابی کرده‌اند که احتمالا انفجار‌های بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.

روبرت بائر» عامل سابق سازمان اطلاعات مر کزی آمریکا (سیا) که سال‌ها در منطقه خاورمیانه برای این سازمان اطلاعاتی آمریکایی خدمت کرده در تحلیلی درباره انفجار بیروت به سی ان ان مدعی شده که " انفجار بیروت قطعا انفجاری از نوع انفجار تسلیحات (مهمات) نظامی است. "

او همچنین گفته است که "امکان دارد که مهمات نظامی را بطور اشتباهی جابجا کرده باشند که این انفجار رخ داده باشد. "

رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در لبنان هم بر این موضوع متمرکز بودند که انفجار در نزدیکی اقامتگاه سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در منطقه بیت الوسط در مرکز بیروت رخ داده است.

رسانه‌های سعودی از جمله عکاظ، ادعا کردند که انفجار مربوط به انبار سلاح حزب الله بوده است. البته این ادعا به سرعت در رسانه‌های لبنان مورد تمسخر قرار گرفت. برخی رسانه‌های لبنانی در این ارتباط نوشتند؛ هنوز هیچ چیز مشخص نیست، اما العربیه می‌گوید انفجار در انبار‌های سلاح حزب الله رخ داده است.

پس از این هم برخی از رسانه‌های خارجی، این اتفاق را با اعلام حکم نهایی دادگاه درخصوص قتل "رفیق حریری" رییس جمهوری سابق لبنان در حملات فوریه ۲۰۰۵ (۱۳۸۳)، مصادف دانستند و مدعی شدند که پس از قتل این رهبر سیاسی، دادگاه بین المللی در حوزه مسائل لبنان تشکیل شد و در پایان این هفته قرار بود نتیجه حکم دادگاه درباره چهار متهم مرتبط با حزب الله لبنان در این خصوص، منتشر شود.

اما حزب الله لبنان با تکذیب شدید هرگونه نقشی در مرگ رفیق حریری، دادگاه بین المللی یادشده را ابزاری در دستان آمریکا و اسرائیل خواند.
شبکه العالم نیز به نقل از منابع لبنانی گزارش داده که علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است.

حادثه عمدی بود یا غیر عمد؟

در طرف مقابل، اما بخشی از دولت لبنان معتقد است که حادثه بر اثر سهل انگاری رخ داده است. بخش دیگر، اما بر عمدی بودن حادثه تاکید دارد.

میشل عون رئیس جمهور لبنان گفته که نیترات آمونیوم که در تهیه کود‌ها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.

البته او نگفته است که انفجار نیترات آمونیوم در انبار بندر بیروت به صورت عمدی صورت گرفته است یا خیر. اما حسان دیاب، نخست وزیر لبنان مسئله عمدی بودن حادثه را مطرح کرده است.

او به مردم این کشور قول داده وگفته است که این حادثه را پیگیری می‌کند و کسانی که باعث آن شده‌اند هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

منال عبدالصمد وزیر اطلاعات گفت که کلیه مقام‌های بندری که "مسئول انبار کردن نیترات آمونیوم، نگهداری از آن و رسیدگی به امور اداری آن بودند" تحت بازداشت قرار می‌گیرند.

نیترات آمونیوم از کجا به بندر بیروت آمد؟

روزنامه الاخبار لبنان در این زمینه نوشت که "این محموله مواد منفجره که جنایت ۴ اوت ۲۰۲۰ را در حق بیروت و همه لبنانی‌ها رقم زد از سال ۲۰۱۳ با تصمیم دستگاه قضاء لبنان در بندر بیروت انبار شده است."

در آن زمان یک کشتی مولداوی از گرجستان درحال حرکت به سمت موزامبیک از طریق آب‌های لبنان بود که دچار آسیب و شسکتگی شد. پس از آن شماری از طلبکاران اقدام به شکایت علیه مالک این کشتی کردند و به این ترتیب دستگاه قضا این محموله را که در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت مانده بود، توقیف کرد.

نیترات آمونیوم چه کاربردی دارد؟

نیترات آمونیوم کاربرد‌های مختلفی دارد، اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل می‌کند و می‌تواند گاز‌های سمی از جمله اکسید‌های اذت و گاز آمونیاک آزاد نماید.

از آنجایی که این ماده بسیار قابل اشتعال است قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد چگونگی نگهداری آن وجود دارد. از جمله این الزامات این است که محل ذخیره باید کاملا ضد آتش باشد و هیچ زهکشی، لوله یا کانال دیگری نباید در محل باشد که نیترات آمونیوم بتواند از آن برای انفجار استفاده کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید