آیا پشه‌ها ویروس کرونا را منتقل می‌کنند؟

آیا پشه‌ها ویروس کرونا را منتقل می‌کنند؟

دکتر استفان هیگز، محقق ارشد این تحقیق و معاون تحقیقات و مدیر امور ایمنی زیستی «KSU»  درباره این مطالعه گفته است که " در این تحقیقات پس از مطالعه و بررسی امکان تولیدمثل ویروس SARS-CoV-۲ در بدن سه گونه از پشه‌های پرجمعیت و گسترش یافته در مناطق وسیعی از زمین، مشخص شد ویروس جدید کرونا توانایی تولیدمثل در بدن این حشرات را ندارد و در نتیجه توسط پشه‌ها به انسان منتقل نمی‌شود. "

کد خبر : ۸۳۳۱۱
بازدید : ۸۴۱۹
آیا پشه ها ویروس کرونا را منتقل می کنند؟
فرادید | مالاریا، تب دنگی، زیکا و چیکن گونیا از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق پشه‌ها به انسان منتقل می‌شوند. اما حالا ترس از انتقال ویروس کرونا از راه گزش پشه ها، بخش اعظم مردم را نگران کرده است. البته پیش از این سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که تاکنون موردی از انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق پشه به انسان مشاهده نشده است. با این حال یک تحقیق جدید در دانشگاه کانزاس هم عدم انتقال ویروس از طریق گزش پشه‌ها را تایید می‌کند.

به گزارش فرادید، با افزایش نگرانی‌ها درباره انتقال ویروس کرونا از طریق پشه‌ها در طول ماه‌های گذشته، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که "کروناویروس جدید از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شود. "

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) نیز در پاسخ به این سؤال گفته بود که "در حال حاضر هیچ اطلاعاتی که نشان دهد کروناویروس جدید یا کروناویروس‌های مشابه قبلی توسط پشه‌ها یا کنه‌ها منتقل می‌شوند در دسترس نیست. اصلی‌ترین شیوه انتقال کووید ۱۹ از شخصی به شخص دیگر است. "

البته محققان چینی هم قبلاً تحقیقی انجام دادند که نشان می‌داد پشه‌ها و همچنین مگس‌ها ناقل کرونا‌ویروس نیستند.

محققان معتقدند که بعید است که پشه‌ها بتوانند ویروس را از شخصی به فرد دیگر منتقل کنند، زیرا این ویروس در درجه اول از طریق قطرات تنفسی پخش می‌شود. برای انتقال این ویروس از طریق پشه ها، ویروس کورونا باید در سیستم گردش خون (خون) فرد گاز گرفته شده از طرف پشه باشد. پس از آن ویروس نیاز به تولید مثل در پشه دارد.. پس از این، ویروس باید به غدد بزاقی پشه برود تا بتواند از طریق نیش انسان دیگری را آلوده کند.

این دسته از محققان همچنین می‌گویند که علی رغم مواردی که از ویروس کرونا در حیوانات خانگی و حیوانات عجیب و غریب دیده شده است، ویروس‌هایی که به طور ایده آل برای آلوده کردن یک گونه سازگار شده اند، گونه‌های دیگر را به عنوان میزبان خوبی پیدا نمی‌کنند.

کنستانتین کیتایف، حشره شناس و متخصص دی ان‌ای هم رابطه با انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق پشه‌ها با خبرگزاری «اسپوتینک روسیه» گفته است که" حشرات که با ظهور بهار و تابستان در خاک روسیه (و در نقاط دیگر جهان) ظاهر می‌شوند ناقل عفونت کرونا‌ویروس نیستند. "

همچنین یولیا لووتسوا، حشره شناس هم در گفتگو با این خبرگزاری تایید کرده که جامعه علمی هیچ اطلاعی در مورد اینکه پشه‌ها بتوانند ناقل کرونا‌ویروس باشند بدست نیاورده است.

دکتر حسین کیوانی، ویروس‌شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این رابطه گفته است که "هیچ‌گونه مدرک علمی که بتواند ثابت کند حشرات ویروس را از طریق بیولوژیک انتقال می‌دهند تاکنون گزارش نشده و بسیار بعید است که این موضوع از نظر علمی تایید شود. "

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تا لحظه نگارش این گزارش، حدود ۱۹ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۷۱۱ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
آیا پشه ها ویروس کرونا را منتقل می کنند؟

پشه‌ها کووید ۱۹ را منتقل نمی‌کنند

انتقال ویروس کرونا از طریق گزش پشه‌ها به انسان در طول ماه‌های گذشته از طریق موسسه‌ها و سازمان‌های بهداشتی بار‌ها رد شده است، اما تحقیقاتی که نشان دهد قطعاً گزیدگی پشه‌ها عامل انتقال نیست در این رابطه موجود نبود. با این وجود طی روز‌های گذشته محققان دانشگاه ایالت کانزاس واقع در آمریکا دریافتند که پشه‌ها امکان انتقال ویروس جدید کرونا به انسان را ندارند.

به گزارش فرادید، به نقل از رسانه مهندسی بیوتکنولوژی ژنتیک « genengnews »، دکتر استفان هیگز، محقق ارشد این تحقیق و معاون تحقیقات و مدیر امور ایمنی زیستی «KSU» درباره این مطالعه گفته است که " در این تحقیقات پس از مطالعه و بررسی امکان تولیدمثل ویروس SARS-CoV-۲ در بدن سه گونه از پشه‌های پرجمعیت و گسترش یافته در مناطق وسیعی از زمین، مشخص شد ویروس جدید کرونا توانایی تولیدمثل در بدن این حشرات را ندارد و در نتیجه توسط پشه‌ها به انسان منتقل نمی‌شود. "

او گفته است که "پشه‌های مورد آزمایش در این تحقیقات شامل گونه‌های Culex quinquefasciatus، Aedes albopictus و Aedes aegypti هستند که توانایی انتقال برخی از بیماری‌ها مانند تب زرد به انسان را دارند. "
دکتر هیگر همچنین گفته که "در حالی که سازمان بهداشت جهانی به طور قطعی اظهار داشته است که پشه ها نمی توانند ویروس را منتقل کنند ، مطالعه ما اولین تحقیقی است که داده های قطعی درباره عدم انتقال را پشتیبانی می کند. "
این گروه پژوهشی از ماه مارس تاکنون، چهار پژوهش دیگر نیز در مورد کووید- ۱۹ انجام داده‌اند. آن‌ها پاتوژن‌های حیوانی دیگر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند که قابلیت انتقال به انسان را دارند.

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسیده است.

یک تحقیق دیگر که در موسسه طب حیوانی ونیز ایتالیا انجام شده، نشان داده است که پشه‌های ببر آسیایی و پشه‌های معلومی ناقل کووید ۱۹ نیستند.

این موسسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که " آزمایش‌ها نشان داد این ویروس که از طریق تزریق خون حامل اپیدمی به پشه‌ها منتقل می‌شود، تکثیر نشد بنابراین غیرممکن است که چنین حشراتی با نیش خود این ویروس را منتقل کنند. "
آیا پشه ها ویروس کرونا را منتقل می کنند؟

پشه‌ها و حشرات ویروس کرونا را جابجا می‌کنند؟

تقریباً اکثر محققان در مورد اینکه پشه‌های نمی‌توانند از طریق گزش ویروس کووید ۱۹ را منتقل کنند، اتفاق نظر دارند. اما بخشی از پژوهشگران می‌گویند که پشه‌ها و حشرات می‌توانند آلودگی را از منطقه آلوده به محل غیر آلوده منتقل کنند.

دکتر حسین کیوانی، ویروس‌شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران دراین باره گفته است که "هرچند حشرات مانند پشه و مگس ناقل بیماری کرونا از فردی به فرد دیگر نیستند، اما امکان جابه‌جایی مکانیکی ویروس به وسیله آنان وجود دارد، به این معنی که ویروس می‌تواند به پاها، بال و حتی دهان آنان بچسبد و به مکان دیگر جابجا شود. "

او همچنین گفته است که " این جابه‌جایی در مورد انواع ویروس، باکتری و میکروب امکان پذیر است و تاکنون با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی و عمل به توصیه‌های پزشکان متخصص، از این انتقال تا حد زیادی جلوگیری شده است. "

دکتر کیوانی در ادامه هم گفته که " این جابه‌جایی اصلا به معنی انتقال ویروس کرونا از فرد بیمار به سایر افراد نیست، بلکه به این معنی است که حشرات مانند مگس، پشه و سوسک می‌توانند ویروس را از محل آلوده به مکانی دیگر جابجا کنند که با رعایت اصول بهداشتی به خصوص شستن مرتب دست با آب و صابون می‌توان با این موضوع مقابله جدی کرد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید