ابتلای شدیدتر به کرونا در مصرف کننده سیگار الکترونیکی

ابتلای شدیدتر به کرونا در مصرف کننده سیگار الکترونیکی

سیگاری‌ها کمتر از غیرسیگاری‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند، رد می‌کند. نویسنده اصلی گزارش این تحقیق، شیوانی ماتور گایا می‌گوید: «نوجوانان و جوانان باید بدانند کسی که سیگار الکترونیکی می‌کشد، ریسک ابتلایش به کووید ۱۹ صراحتا بیشتر است.

کد خبر : ۸۳۵۴۷
بازدید : ۹۷۱۹
ابتلای شدیدتر به کرونا در مصرف کننده سیگار الکترونیکی
سیگار الکترونیکی طوری به ریه جوان‌ها حمله می‌کند که این افراد بسیار بیشتر از غیرسیگاری‌های به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. این را محققان مدرسه پزشکی استانفورد ثابت کرده‌اند. نوجوانان و جوانانی که به طور مرتب سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند به طور محسوسی بیشتر و شدیدتر از سایرین به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

این نتیجه ابتدا تنها با مقایسه آمار توسط تیمی از پزشکان به ریاست پروفسور بیماری‌های کودکان، هالپرن فلشر در مدرسه پزشکی استانفورد به دست آمد. نتیجه تحقیقات بعدی روز ۱۱ اوت در مجله تخصصی "ژورنال سلامتی ادولسنت" منتشر شد.

این تحقیق نشان می‌دهد در میان کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده، مصرف‌کنندگان سیگار االکترونیکی پنج برابر بیشتر از سایر افراد هستند.

این البته بدان معنا نیست که ریسک آلودگی برای مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی بالاتر از سایر افراد است بلکه نشان می‌دهد کسانی که به ویروس سارس-کوو۲ آلوده شده‌اند و هم‌زمان سیگار الکترونیکی می‌کشند پنج برابر بیشتر از سایر افراد آلوده نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ را دارند؛ نشانه‌هایی مانند سرفه، تب، خستگی و مشکلات تنفسی.

ریه‌هایی که از قبل آسیب دیده‌اند
برای کسانی که در یک ماه پیش از آزمایش کرونا، سیگار معمولی و یا سیگار الکترونیکی مصرف کرده باشند، ریسک بیماری ۶.۸ درصد بالاتر است. این تحقیق نمی‌تواند آمار قابل اعتمادی برای کسانی که در این مددت فقط سیگار معمولی کشیده‌اند ارائه دهد چرا که تقریبا همه سیگاری‌ها سیگار الکترونیکی هم مصرف می‌کنند.

داده‌های این پژوهش، نظریه‌ای را که پیشتر منتشر شده بود و می‌گفت: سیگاری‌ها کمتر از غیرسیگاری‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند، رد می‌کند. نویسنده اصلی گزارش این تحقیق، شیوانی ماتور گایا می‌گوید: «نوجوانان و جوانان باید بدانند کسی که سیگار الکترونیکی می‌کشد، ریسک ابتلایش به کووید ۱۹ صراحتا بیشتر است.»

او نسبت به امنیت دروغین به جوانان هشدار داده و می‌گوید: «خیلی‌ها فکر می‌کنند سن آن‌ها آنان را از کووید ۱۹ مصون نگه می‌دارد، اما داده‌ها نشان می‌دهند این اصل برای کسانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند مصداق ندارد بلکه ریسک بیماری در این افراد نه فقط بیشتر که بسیار بیشتر می‌شود.»

اطلاعات چهار هزار و ۳۵۱ نفر که بین ۱۳ تا ۲۴ سال سن داشتند از سراسر ایالات متحده مورد استفاده محققان این پژوهش قرار گرفته است. تعداد غیرسیگاری‌ها و سیگاری‌ها در این تحقیق برابر بوده و به سن و ریشه‌های قومی افراد شرکت‌کننده در این پژوهش نیز توجه شده است.

شرکت‌کنندگان مورد این پرسش قرار گرفتند که آیا نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ را دارند یا نه، آیا تست کرونا داده‌اند و اگر داده‌اند آیا نتیجه آن مثبت بوده یا نه.

هالپرن فلشر، پزشک متخصص کودکان و سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید نمی‌خواهد با این پژوهش تنها به جوانان و نوجوانانی که سیگار االکترونیکی می‌کشند هشدار دهد بلکه او مقامات بهداشتی را نیز مورد خطاب قرار داده است: «حالا زمان آن رسیده که ادارات مربوطه در سطح فدرال عجله کرده و این کالا را قانونمند کنند.»
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید