چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)

چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)

چند کشور در هر قاره جهان وجود دارد؟ (سال ۲۰۲۰) براساس آمارها، "آسیا" شامل ۵۰ کشور است و پرجمعیت‌ترین قاره جهان به حساب می‌آید، از کل جمعیت جهان ۶۰ درصد آن در این قاره زندگی می‌کنند. "آفریقا"، شامل ۵۴ کشور است؛ که گرمترین قاره به شمار می‌رود و بزرگترین صحرای جهان را هم در خود جای داده است. "آمریکای شمالی" شامل ۲۳ کشور است. "آمریکای جنوبی" شامل ۱۲ کشور است. اروپا شامل ۵۱ کشور است. "قطب جنوب"، سردترین قاره جهان است و کاملاً با یخ پوشیده شده است و هیچ ساکن دائمی در آن وجود ندارد. استرالیا شامل ۱۴ کشور است. تنها ۲ دهم درصد از کل جمعیت زمین در این قاره زندگی می‌کند. این کمترین جمعیت قاره پس از قطب جنوب است.  

کد خبر : ۸۳۵۷۰
بازدید : ۳۷۸۴۷
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
فرادید | آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیاو اقیانوسیه و قطب جنوب هفت قاره‌ای هستند که جهان را تشکیل می‌دهند، اما سوالی که ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده، این است که این قاره‌ها چند کشور را در خود جای داده اند. اما در فضای وب نمی توان به عدد و ارقام درست دست یافت، چرا که بیشتر آمار‌های موجود در این فضا متناقض است. علت آن هم، احتساب کشور‌ها به دو روش بر پایه دولت‌های مستقل و کشور‌های به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل است.

به گزارش فرادید، در واقع سازمان ملل تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۹۳ کشور را به رسمیت شناخته است که علاوه بر این تعداد ۲ کشورِ "فلسطین" و "واتیکان" به عنوان عضو ناظر و "تایوان" و "کوزوو" نیز حضور دارند که با وجود دولت مستقل، در شمارش این نهاد بین المللی قرار می‌گیرند. با این حساب ۱۹۷ کشور در آمار رسمی سازمان ملل حضور دارند.

اما این نکته هم حائز اهمیت است که چین، کشور "تایوان" را به عنوان جزئی از قلمرو خود می‌داند. از آن طرف صربستان هم با "کوزوو" چنین رابطه‌ای دارد، اما هر دو به دلیل مشکلات سیاسی از کشور اصلی خود جدا شده اند.

نکته جالب توجه هم این است که قسمت‌های مختلف انگلستان (ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلیس) نیز از سوی بسیاری از افراد جهان به اشتباه مستقل در نظر گرفته می‌شوند و این در حالی است که تحت کنترل انگلستان اداره می‌شوند نکته جالب‌تر این است که بدانید بسیاری از نقاط جهان هر ساله از سازمان ملل درخواست استقلال رسمی می‌کنند، اما سازمان ملل به سختی چنین درخواست‌هایی را می‌پذیرد.
با این حال باید توجه داشت که برخی برخی از کشور‌های تاسیس شده همواره عضو سازمان ملل متحد نبوده اند به عنوان مثال سوییس درسال ۲۰۲۰ به سازمان ملل متحد پیوست، اما تعداد کمی از افراد آن را به عنوان یک کشور مستقل مدت‌ها قبل از تاریخ استدلال می‌کنند؛ بنابراین می‌توان برای یافتن جزئیات یک کشور به بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی و بانک اروپای جدید توجه کرد.

با این اوصاف تشخیص دقیق تعداد کشور‌ها کار آنچنان ساده‌ای هم نیست. اما با این وجود با دو روش محسابه کشور‌های رسمیت شناخته شده در سازمان ملل و دولت‌های مستقل به ترتیب دوعدد ۱۹۷ و ۲۰۵ به دست می‌آید.
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)

کشورهای جدید چگونه به رسمیت شناخته می شوند؟

روال قانونی برای به رسمیت شناخته شدن کشور در سازمان ملل به این شکل است که کاندیدای جدید باید موافقت هر ۵ عضو دائم شورای امنیت(ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) را دریافت کند. پس از آن، موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود و در این مرحله کاندیدای جدید باید حداقل دو سوم آرا را کسب کند تا رسمیت کشور به تصویب برسد.

البته هر چند این روش قدری پیچیده به نظر می‌رسد، اما تضمین می‌کند که اعضای پذیرفته شده جدید در سازمان ملل توسط اکثریت قریب به اتفاق سایر کشور‌ها به رسمیت شناخته شده و با آن‌ها روابط دیپلماتیک برقرار خواهند کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کشورهای رسمی و غیر رسمی (مستقل) -اغلب به دلیل مشکلات سیاسی از کشور خود جدا شده و به شکل مستقل اداره می‌می شوند،- اکنون به ۲۰۵ کشور رسیده است.

تعداد کشور‌های هر قاره بر پایه دولت مستقل چقدر است؟

براساس آمارها ، آسیا شامل ۵۰ کشور است و پرجمعیت‌ترین قاره جهان به حساب می‌آید. ۶۰ درصد از کل جمعیت جهان در این قاره زندگی می‌کنند.

آفریقا ، شامل ۵۴ کشور است؛ که گرمترین قاره به شمار می‌رود و بزرگترین صحرای جهان را هم در خود جای داده است.

آمریکای شمالی شامل ۲۳ کشور است که مهم‌ترین کشور آن، ایالات متحده آمریکا است که به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان شناخته می‌شود.

آمریکای جنوبی شامل ۱۲ کشور است.

اروپا شامل ۵۱ کشور است. در این قاره، اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین اتحادیه اقتصادی و سیاسی جهان شناخته می‌شود. البته اروپا توسعه یافته‌ترین قاره اقتصادی جهان نیز به حساب می‌آید.

قطب جنوب ، سردترین قاره جهان است که کاملاً با یخ پوشیده شده است و هیچ ساکن دائمی در آن وجود ندارد. البته برخی از دانشمندان در ایستگاه‌های تحقیقاتی قطب جنوب حضور دارند.

استرالیا شامل ۱۴ کشور است. تنها ۲ دهم درصد از کل جمعیت زمین در این قاره زندگی می‌کند. این کمترین جمعیت قاره پس از قطب جنوب است.

اسامی کشورها به ترتیب قاره

اروپا: این قاره اکنون ۵۱ کشور مستقل دارد. روسیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه کشور‌های هستند که تا حدودی در اروپا و آسیا واقع شده اند. از سوی دیگر هرچند ارمنستان و قبرس از نظر جغرافیایی غرب آسیا به حساب می‌آیند، اما از نظر سیاسی کشور‌هایی اروپایی محسوب می‌شوند.

بزرگترین کشور اروپا، روسیه است (۳۷ درصد از کل مساحت قاره) و کوچکترین کشور آن هم واتیکان است که یک قلمرو کوچک در رم، پایتخت ایتالیا را به خود اختصاص داده است.

چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
کشور‌های اروپایی: اروپا، آلبانی، آندورا، ارمنستان، اتریش، آذربایجان، بلاروس، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، جورجیا، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، قزاقستان، کوزوو، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مولداوی، موناکو، مونته نگرو، هلند، مقدونیه شمالی (مقدونیه سابق)، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سان مارینو، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، اوکراین، انگلستان، واتیکان.
هفت کشور قبرس، ارمنستان، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان به عنوان کشورهای اروپایی- آسیایی شناخته می شوند و در لیست هردو قاره حضور دارند.
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)

آسیا

آسیا که بزرگترین قاره جهان است، ۵۰ کشور مستقل را در خود جای داده است.

کشور‌های آسیایی: افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، چین، قبرس، جورجیا، هند، اندونزی، ایران، عراق، اسرائیل، ژاپن، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لائوس، لبنان، مالزی، مالدیو، مغولستان، میانمار (برمه سابق)، نپال، کره شمالی، عمان، پاکستان، فلسطین، فیلیپین، قطر، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، کره جنوبی، سری لانکا، سوریه، تایوان، تاجیکستان، تایلند، تیمور-شرقی، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، ویتنام، یمن.

آفریقا

تعداد کل کشور‌های مستقل در آفریقا ۵۴ کشور است و مصر تنها کشور بین قاره‌ای محسوب می‌شود که بخش کوچکی از قلمرو آن در آسیا قرار دارد، اما از نظر سیاسی عضو اتحادیه آفریقا است..

در میان کشور‌های آفریقایی، بزرگترین کشور الجزایر است که حدود ۷ درصد از مساحت این قاره را به خود اختصاصا داده است. همچنین سیشل، کوچکترین کشور این قاره است.
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
کشور‌های آفریقایی: الجزایر، آنگولا، بنین، بوتسوانا، بورکینافاسو، بوروندی، کیپ ورد، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کومور، کنگو، ساحل عاج، جیبوتی، مصر، گینه استوایی، اریتره، اسواتینی (سابق سوازیلند)، اتیوپی، گابن، گامبیا، غنا، گینه، گینه بیسائو، کنیا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موریس، مراکش، موزامبیک، نامیبیا، نیجر، نیجریهرواندا، سائو تومه و پرینسیپ، سنگال، سیشل، سیرا لئون، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، سودان، تانزانیا، توگو، تونس، اوگاندا، زامبیا، زیمبابوه.

آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی ۲۳ کشور مستقل رسماً شناخته شده است. اما دو کشور کانادا و ایالات متحده در کنار هم بیش از ۷۹ درصد از کل قاره را در بر گرفته اند. کوچکترین کشور در این بخش از جهان هم سنت کیتس و نوویس است.
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
لیست کشور‌های آمریکای شمالی: آنتیگوآ و باربودا، باهاما، باربادوس، بلیز، کانادا، کاستاریکا، کوبا، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، السالوادور، گرنادا، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، سنت کیتس و نوویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادینها، ترینیداد و توباگو، ایالات متحده آمریکا.

آمریکای جنوبی

این قاره ۱۲ کشور مستقل و ۳ قلمرو وابسته را در خود جای داده است. بزرگترین کشور از نظر مساحت و جمعیت‌ترین برزیل است که حدود ۵۰ درصد از کل مشاحت این قاره را به خود اختصاص داده است. همچنین بیش از ۵۲ جمعیت آمریکای جنوبی در این کشور زندگی می‌کنند.
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
لیست کشور‌های آمریکایی جنوبی: آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام، اروگوئه، ونزوئلا.

همچنین جزایر فولکلند (انگلیس)، گویان (فرانسه)، جورجیا جنوبی و جزایر ساندویچ جنوبی (انگلیس) سه کشور وابسته هستند که در این قاره قرار دارند.

استرالیا و اقیانوسیه

استرالیا و اقیانوسیه کوچکترین قاره جهان است که اطراف آن با اقیانوس‌های هند، منجمدجنوبی و آرام احاطه شده است.

در این قاره ۱۴ کشور مستقل و ۱۲ قلمرو وابسته به خارج از این قاره وجود دارند. بزرگترین کشور، استرالیا است که حدود ۸۶ درصد از کل ساحت قاره را در بر گرفته است می‌کند. کوچکترین کشور مستقل هم نائورو است که برای پیمودن تمام آن به کمتر از یک ساعت رانندگی احتیاج دارید.

لیست کشور‌های استرالیا و اقیانوسیه: استرالیا، فیجی، کیریباتی، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، نیوزلند، پالائو، پاپوا گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو، واناتو
چند کشور در جهان وجود دارد؟ (آخرین آمار سال ۲۰۲۰)
قلمروهای وابسته در قاره استرالیا و اقیانوسیه:
ساموآی آمریکا (ایالات متحده آمریکا)، جزایر کوک (نیوزیلند)، پلی‌نزی فرانسه (فرانسه)، گوام (ایالات متحده آمریکا)، کالدونیای جدید (فرانسه)، نیووی (نیوزیلند)، جزیره نورفولک (استرالیا)، جزایر ماریانای شمالی (ایالات متحده آمریکا)، جزایر پیت کرن (انگلستان)، توکلائو (نیوزیلند)، جزیره ویک (ایالات متحده آمریکا)، والیس و فوتونا (فرانسه)
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید