واکسن چینی کرونا کارایی لازم را دارد؟

واکسن چینی کرونا کارایی لازم را دارد؟

واکسن شرکت چینی "کان سینو"، یکی از سه واکسنی است که در این کشور براساس دستوالعمل های مدنظر سازمان جهانی بهداشت عمل کرده و تمامی تحقیقات علمی خود را پس از کارآزمایی‌های بالینی مرحله اول و دوم در مجله‌های علمی جهان منتشر کرده است تا سازمان جهانی بهداشت و دیگر محققان جهان داده‌های این شرکت را صحت سنجی کنند. واکسن «کان سینو» از جمله واکسن‌های انگشت شماری است که با موفقیت توانسته نظر سازمان جهانی بهداشت را به خود جلب کند.  

کد خبر : ۸۳۶۹۵
بازدید : ۷۹۷۵
واکسن چینی کرونا کارایی لازم را دارد؟
فرادید | یک هفته پس از ثبت نخستین واکسن کرونا در روسیه، حالا چین خبر از ثبت رسمی واکسن کرونا در این کشور داده است. این واکسن که توسط شرکت چینی "کان‌سینو بیولوژیک" ساخته شده، «Ad ۵-nCoV» نام دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن «کان سینو» دستور العمل‌های مد نظر سازمان جهانی بهداشت را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

به گزارش فرادید، روز‌های گذشته بود که شبکه جهانی تلویزیون دولتی خبر ثبت رسمی اولین واکسن ساخت این کشور را اعلام کرد. براساس گزارش این شبکه واکسن کووید-۱۹ چینی به سرپرستی "چن‌وی"، متخصص بیماری‌های عفونی در شرکت «کان‌سینو بیولوژیک» ساخته شده است.

تلویزیون دولتی همچنین گزارش داده که مرحله دوم آزمایش بالینی واکسن این ویروس امن بودن آن را تایید کرده و موجب واکنش ایمنی در بدن داوطلبان شده است. براساس این گزارش تحقیقات مربوط به تولید و آزمایش این واکسن ۳۲۰ نفر داوطلب بین ۱۸ تا ۵۹ سال را در بر داشته است که در دو مرحله آزمایش بالینی آن شرکت کردند.

تلویزیون دولتی چین می‌گوید نتایج واکسن شرکت «کان سینو» نشان داده که به صورت موثر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را به بدن داوطلبان فرستاده و توانایی خوب ماده به کار رفته در آن برای ایجاد واکنش ایمنی را اثبات کرده است.

البته واکسن چینی «کان سینو» ماه‌های گذشته و پس از پشت سر گذاشتن مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی برای استفاده در ارتش چین مجوز گرفته بود.

پس از دریافت مجوز ارتش چین، مسئولان شرکت کان‌سینو اعلام کردند که در حال مذاکره با عربستان سعودی، روسیه، برزیل و شیلی هستند تا کارآزمایی‌های مرحله سوم یا مرحله نهایی را به سرانجام برسانند.

پس از روسیه، چین دومین کشوری است که تولید و ثبت واکسن کرونا در جهان را اعلام می‌کند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، اعلام کرده بود کشورش واکسنی برای ویروس کووید-۱۹ ثبت کرده است. او همچنین از تزریق این واکسن به یکی از دخترانش خبر داده بود. وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد این کشور تولید این واکسن را آغاز کرده و نخستین سری آن برای ایمن‌سازی پزشکان و کادر درمان استفاده خواهد شد.

روسیه در حالی ثبت نخستین واکسن کرونا در جان را اعلام کرد که برخی کشور‌ها و سازمان جهانی بهداشت به آن شک و تردید نشان داده اند.

تاکنون ۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا و بیش از ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری ویروسی جان باخته اند.
واکسن چینی کرونا کارایی لازم را دارد؟

واکسن شرکت «کان سینو» قابل اعتماد است؟

واکسن شرکت چینی "کان سینو"، یکی از سه واکسنی است که در این کشور براساس دستوالعمل های مدنظر سازمان جهانی بهداشت عمل کرده و تمامی تحقیقات علمی خود را پس از کارآزمایی‌های بالینی مرحله اول و دوم در مجله‌های علمی جهان منتشر کرده است تا دیگر محققان جهان داده‌های این شرکت را صحت سنجی کنند.

شرکت «سینوواک بیوتک» و گروه داروسازی ملی چین «سینوفارم» دو شرکت چینی دیگر هستند که به همراه «کان سینو» مرحله سوم یا همان مرحله نهایی کارآزمایی بالینی را در کشور‌های خارجی دیگر آغاز کرده اند.

سازمان جهانی بهداشت دستور العملی تدوین کرده که براساس آن کارایی واکسن‌های تولید شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. براساس این دستور العمل، کاندیدا‌های واکسن کرونا باید ۵۰ درصد از میزان اثربخشی را داشته باشند و حداقل تا شش ماه پس از دریافت، در برابر کرونا ایمنی ایجاد کنند تا مورد تایید

واکسن «کان سینو» از جمله واکسن‌های انگشت شماری است که با موفقیت توانسته نظر سازمان جهانی بهداشت را به خود جلب کند.

واکسن «دانشگاه آکسفورد»، شرکت‌های آمریکایی «مدرنا» و «فایزر»، شرکت آلمانی «بایون تک»، شرکت «کان سینو»، شرکت «سینوواک بیوتک» و گروه داروسازی ملی چین «سینوفارم» از جمله واکسن‌هایی هستند که کارآزمایی مرحله اول و دوم آن‌ها مورد تایید سازمان جهانی قرار گرفته است.

نتایج مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی «واکسن کان سینو»

کارآزمایی مرحله اول واکسن «کان سینو» که نتایج آن در ژرونال پزشکی لنست منتشر شده است، به وسیله پژوهشگران در چند آزمایشگاه و بر روی ۱۰۸ فرد داوطلب در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال انجام شد.

افرادی که یک دوز واحد این واکسن را دریافت کرده بودند، در طول دو هفته سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T. را که برای تولید آنتی‌باید ضد ویروس کرونا لازم است تولید کردند. میزان آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا پس از ۲۸ روز از تزریق واکسن به اوج رسید.

در حدود نیمی از افراد در گروهی که دوز‌های پایین و متوسط واکسن را دریافت کرده بودند و در سه چهارم افراد گروهی که دوز بالای واکسن را دریافت کرده بودند، «آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده» که به ویروس متصل می‌شوند و آن را از کار می‌اندازند، تولید شده بود.

شایع‌ترین عارضه جانبی واکسن در این افراد درد ملایم در محل تزریق، تب، خستگی، سردرد و درد عضلانی بود که در افرادی که دوز‌های بالاتر واکسن را دریافت کرده بودند، شدیدتر بود. اما این عوارض جانبی بیش از ۴۸ ساعت طول نکشیده بود.

در مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن ساخت چین هم تزریق آن روی ۶۰۳ فرد داوطلب انجام شد. این افراد به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دوز‌های پایین یا متوسط واکسن و گروه دوم دارونما دریافت کردند. در این مرحله شرکت‌کنندگان شامل افراد بالای ۶۰ سال هم بودند تا عوارض جانبی واکسن تا شش ماه بعد از تزریق آن نیز پیگیری شود

به گزاری فرادید به نقل از مجله « فوربس »، نتایج کارآزمایی های بالینی مرحله دوم واکسن شرکت «کان سینو» که تحت مقاله‌ای در مجله "لنست" منتشر شده، آمده است که "نتایج مرحله ۲ نشان می‌دهد که واکسن «کان سینو» دارای "مشخصات ایمنی خوبی" است."

نتایج این کارآزمایی نشان می‌دهد که ایمن سازی تک دوز "واکسن" باعث بروز پاسخ‌های سریع ایمنی در طی دو هفته در اکثر دریافت کنندگان می‌شود.

واکسن چینی کرونا کارایی لازم را دارد؟
واکسن کرونا «کان سینو» چگونه ساخته شد؟

واکسن شرکت کان‌سینو بر اساس یک آدنوویروس حامل ژن‌های پروتئین‌های گل‌میخی کرونا ویروس است، یعنی همان روشی که واکسن دانشگاه آکسفورد و واکسن تایید شده روسی برای کرونا هم به کار گرفته‌اند.

در این واکسن از یک گونه ضعیف شده یک نوع ویروس سرماخوردگی (با نام آدنویروس) که می‌تواند سلول‌های انسانی را آلوده کند، اما بیماری‌زا نیست- برای وارد کردن یک قطعه از ماده ژنتیکی ویروس جدید کرونا استفاده می‌شود. این ماده ژنتیکی حاوی دستور ساخت «پروتئین‌های گل‌میخی» روی سطح ویروس است. همین پروتئین‌های گل‌میخی هستند که با اتصال به گیرنده‌های سلولی امکان ورود ویروس به سلول‌ها را فراهم می‌کنند.

براساس اعلام شرکت «کان سینو» هدف این است که دستگاه ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را بر ضد این پروتئین‌های گل‌میخی ایجاد کند که مانع ورود ویروس‌های کرونا به سلول‌ها شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید