ماجرای برق رایگان دولت از چه قرار است؟

ماجرای برق رایگان دولت از چه قرار است؟

با وجود اینکه حسن روحانی وعده بزرگی به ۳۰ میلیون نفر داده، اما این خبر بازخورد‌های مثبتی از سطح جامعه دریافت نکرد. از طرفی فعالان رسانه‌ای و سیاسی این طرح را وعده انتخاباتی قلمداد کرده اند. آن‌ها معتقدند که طرح‌های این چنینی در سال آخر دولت کارکرد تبلیغاتی و انتخاباتی دارند.  

کد خبر : ۸۳۹۱۷
بازدید : ۷۹۳۷
ماجرای برق رایگان دولت از چه قرار است؟
فرادید | برق برای ۳۰ میلیون ایرانی رایگان می‌شود. این وعده‌ای است که حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت مطرح کرده است. او گفته که این ۳۰ میلیون نفر در لیست مشترکان کم مصرف قرار دارند و تصمیم بر این شده که این افراد پولی برای برق پرداخت نکنند. اما این وعده گر چه برای بخشی از جامعه خبری خوشحال کننده است، ولی برخی ناظران در مورد آن تردید دارند و معتقدند که برق رایگان شائبه وعده‌های انتخاباتی را تداعی می‌کند.

به گزارش فرادید، کمتر از یک سال به پایان دولت دوم حسن روحانی باقی مانده است. حالا او در این روز‌های پایانی وعده برق رایگان به مردم داده است. البته روحانی علاوه بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون مشترک کم مصرف، به مشترکان لیست میانه مصرف هم وعده داده که اگر مصرف خود را کم کنند، برق آن‌ها هم رایگان می‌شود.

او به این نکته هم اشاره کرده که این اتفاق قرار است برای اولین بار بعد از انقلاب اجرایی شود. حسن روحانی گفته است که برق مستضعین جامعه مجانی خواهد شد.

گرچه روحانی وعده برق رایگان داد، اما نگفت که منابع مالی این طرح از چه محلی تامین می‌شود. این درحالی است که دولت با وجود تحریم‌های نفتی و تجاری با کسری بودجه گسترده مواجه است.

البته پس از حسن روحانی، وزیر نیرو وعده طرح برق رایگان برای مشترکان کم مصرف را اجرایی خوانده و گفته که "منابع مالی طرح برق امید از محل صرفه جویی‌های صورت گرفته به منطور تولید برق برای پوشش پیک مصرف در هر سال تامین می‌شود. "

اردکانیان این را هم گفته که هیات دولت دو ماه مهلت داده تا دستورالعمل‌های این طرح تدوین شود. با این وجود وزارت نیرو پس از تهیه دستورالعمل‌ها اقدام به اجرای طرح می‌کند.

وزیر نیرو همچنین اعلام کرده که در حال حاضر ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک برق می‌توانند از برق رایگان استفاده کنند. او علاوه بر این تعداد وعده داده که تعداد مشترکان بیشتری به جمع کم مصرف‌ها اضافه شوند. اردکانیان گفته که این طرح محدویت جمعیتی ندارد و هر مشترکی که مصرف برق خود را به میزان مد نظر وزارت نیرو برساند، می‌تواند از برق رایگان استفاده کند.
او همچنین گفته است که "در راستای کاهش مصرف، مجموعه‌هایی از راهکارها در حال شکل‌گیری است تا به مردم آموزش داده شود که با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند."
در نهایت اردکانیان هم وعده دیگری اضافه کرده و گفته که به مشترکان پر مصرف برای نصب پنل خورشیدی وام کم بهره داده می شود. او گفته که " به منظور کاهش برق پر مصرف‌ها این است که آن‌ها می‌توانند پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل نصب کنند. برای تحقق این هدف به کسانی که نیاز مالی دارند وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد.
ماجرای برق رایگان دولت از چه قرار است؟

واکنش‌ها به وعده برق رایگان
با وجود اینکه حسن روحانی وعده بزرگی به ۳۰ میلیون نفر داده، اما این خبر بازخورد‌های مثبتی از سطح جامعه دریافت نکرد. از طرفی فعالان رسانه‌ای و سیاسی این طرح را وعده انتخاباتی قلمداد کرده اند. آن‌ها معتقدند که طرح‌های این چنینی در سال آخر دولت کارکرد تبلیغاتی و انتخاباتی دارند.

محمد مهاجری فعال سیاسی- رسانه‌ای از جمله منتقدان این وعده حسن روحانی است. او در توئیترش به این موضوع واکنش کنایه آمیزی نشان داده و نوشته است: "رایگان شدن ‎برق برای ۳۰میلیون شهروند کم مصرف، حتی اگر در راستای تبلیغات برای ‎رضا اردکانیان (وزیر نیرو) در ‎انتخابات۱۴۰۰ باشد، یک رخداد مثبت به نفع محرومین است. امید که این کار آغازی برکاهش هزینه‌های دیگر برای اقشار آسیب پذیر در ‎دولت دوازدهم باشد. "

بخش دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این نظر محمد مهاجری موافق بوده اند. آن‌ها همچنین می‌گویند که حسن روحانی هر کدام از وزارء را به چشم کاندیدای سال آینده می‌بیند و سعی می‌کند تا از ظرفیت وزارتخانه آن‌ها برای چهره سازی و تبلیغات استفاده کند.

از طرفی برخی از فعالان رسانه‌ای این وعده حسن روحانی را زیر سوال برده اندو معتقدند که اظهارات او در باره رایگان شدن برق عوام فریبانه است. سعید مسگری روزنامه نگار اقتصادی در این رابطه در صفحه توئیترش نوشت: "لزوما تمام کم مصرف‌ها جز اقشار آسیب پذیر نیستند و بسیاری در طبقه متوسط قرار دارند لزوما همه آسیب پذیر‌ها هم کم مصرف نیستند مانند ساکنین مناطق گرمسیر که ناچار به مصرف بالای برق هستند. "

تعدادی از فعالان اقتصادی هم در توئیتر گفته اند که تا کی کشور باید زیر طرح‌های غلط اقتصادی کمر خم کند. هیچ چیزی نباید رایگان ارائه شود.

از سوی دیگر برخی از کاربران هم معتقدند که هزینه این طرح قرار است از جیب مردم پرداخت شود. آن‌ها می‌گویند که حسن روحانی وعده تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دهد و قرار است هزینه آن را مشترکان پر مصرف برق بدهند.

عده دیگر هم می‌گویند که دولت به جای طرح‌های تبلیغاتی به فکر ایجاد رفع موانع اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد. کاربری در این رابطه در توئیتر نوشته است: "ما نیاز به ایجاد شغل داریم، مهارت‌آموزی، بیمه‌ی درست داریم، که آدم‌ها نگران پول برق مصرفی خودشان در یک خانواده‌ی مستضعف کم‌مصرف نباشند. در شرایطی باشند که «خودشان» از پس قبض برقشان بربیایند. ".

اما در طرف مقابل برخی از کاربران هم از این طرح دولت حمایت کرده اند. آن‌ها دسته از کاربران معتقدند هر طرح دولتی که به نفع سود مردم باشد، باید مورد تحسین قرار گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید