همه چیز درچشم "اسب‌ها" نیمه‌رنگی است!

همه چیز درچشم "اسب‌ها" نیمه‌رنگی است!

بینایی اسب‌ها بسیار قوی است. چشم‌های اسب نسبت به دیگر پستانداران بزرگ‌تر است. آن‌ها می‌توانند میدان دید ٣٦٠ درجه‌ای داشته باشند!

کد خبر : ۸۳۹۵۰
بازدید : ۲۵۴۱۹
همه چیز درچشم اسب‌ها
فاطمه کرمی | درباره اسب این موجود زیبا چه می‌دانیم؟ اینکه اسب‌ها گیاهخوارند؟ بله، منبع اصلی تغذیه اسب‌ها، فقط گیاهان است. آن‌ها تماما گیاهخوارند. اینکه اسب‌ها سریع می‌دوند؟ بله، حداکثر سرعت یک اسب معمولی تقریبا ٤٣کیلومتر برساعت است، اما رکوردی که تاکنون از سریع‌ترین اسب به ثبت رسیده، به ٨٨کیلومتر برساعت می‌رسد.
اینکه نژاد‌های مختلفی از اسب وجود دارد؟ بله، بیش از ٣٠٠ نژاد متفاوت اسب درجهان موجود است! حال اگر تمایل دارید چیز‌های بیشتری درخصوص این حیوان نجیب بدانید، خواندن مطلب پیش‌رو را تا انتها ادامه دهید.

١- نوزاد اسب چند دقیقه بعد از تولد می‌تواند قدم بردارد! در واقع کره‌اسب‌هایی که تنها چندساعت از تولدشان گذشته، می‌توانند راه بروند یا اینکه بدوند.

٢- در بدن اسب، کمتر از بدن انسان استخوان وجود دارد. در کل اسکلت بدن اسب، ٢٠٥ استخوان وجود دارد (از بدن انسان فقط یک استخوان کمتر دارد).

٣- پیرترین اسب دنیا بیش از دوبرابر حد معمول بقیه اسب‌ها، زندگی کرده است. اسب‌ها معمولا حدود ٢٥‌سال عمر می‌کنند. این درحالی ا‌ست پیرترین اسبی که تا کنون وجود داشته، در سن ٦٢ سالگی درگذشته است.

٤- اسب‌ها می‌توانند درحالت ایستاده یا درازکش، بخوابند. شاید خیلی از مردم فکر کنند وقتی که اسب دراز می‌کشد، بیمار است. اما آن‌ها در هرشرایطی (ایستاده، نشسته، خوابیده) می‌توانند بخوابند.

٥- اسب‌ها حواس‌جمع‌اند. آن‌ها اگر به صورت گروهی درجایی باشند، به‌طور همزمان نمی‌خوابند و حداقل یکی از آن‌ها بیدار می‌ماند تا از بقیه نگهبانی و مراقبت کند.

٦- لبخند اسب‌ها از خوشحالی نیست! اسب‌ها در بیشتر عکس‌هایی که از آن‌ها گرفته می‌شود، خندان‌اند یا اینکه لبخند به لب دارند، اما این حرکت، برای این است که آن‌ها بتوانند بهتر بو را تشخیص دهند.

٧- اسب‌ها به مقدار کافی زاد و ولد می‌کنند. حدود ٦٠‌میلیون اسب درجهان وجود دارد. در این میان اسب‌های وحشی و اهلی با هم ترکیب می‌شوند و جمعیت را پایدار می‌کنند.

٨- بینایی اسب‌ها بسیار قوی است. چشم‌های اسب نسبت به دیگر پستانداران بزرگ‌تر است. آن‌ها می‌توانند میدان دید ٣٦٠ درجه‌ای داشته باشند!

٩- همه چیز درچشم اسب‌ها نیمه‌رنگی است! در گذشته کارشناسان معتقد بودند که اسب‌ها کاملا کوررنگ‌اند و همه چیز را سیاه و سفید می‌بینند، اما این نظریه رد شده است. آن‌ها می‌توانند بعضی رنگ‌های خاص را ببینند و تشخیص دهند!

١٠- دندان‌های اسب از مغز او بزرگ‌تر است. فضایی که توسط دندان‌های اسب در بدن او اشغال می‌شود، از فضای مغز بیشتر است. وزن مغز اسب‌ها هم تنها حدودا ٦٠٠گرم است (تقریبا نصف وزن مغز انسان!).

١١- اسب‌ها احساسات را درک می‌کنند. آن‌ها هم مانند انسان‌ها برای بیان بهتر حالات و روحیات‌شان، چهره‌های متفاوتی را از خودشان نشان می‌دهند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که اسب‌ها حافظه بسیار خوبی دارند.

١٢- اسب‌ها خیلی آب دوست دارند و هر روز حداقل ٢٥ گالن آب می‌نوشند. درکشور‌هایی که آب و هوا گرم است، این مقدار به مراتب بیشتر می‌شود.

١٣- می‌توان گونه‌های مختلفی از اسب را پرورش داد. اسب‌ها همچنین به صورت غیرلقاحی و مصنوعی، قابل پرورش‌اند! برای نخستین‌بار در سال ٢٠٠٣ بود که در ایتالیا یک کره اسب از روش‌های غیرلقاحی متولد شد.

١٤- اسب‌ها از قرن هفدهم میلادی در پلیس به کار گرفته می‌شوند. البته با بیشترشدن خودرو در اوایل قرن بیستم، اسب برای استفاده در نیروی پلیس محبوبیت کمتری پیدا کرد. با این حال، امروزه هنوز هم صد‌ها اسب توسط پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

١٥- اسب‌های عربی قدیمی‌ترین نژاد زنده در دنیا هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که قدمت آن‌ها به ٤‌هزار و ٥٠٠‌سال پیش، برمی‌گردد.

١٦- در بعضی از کشور‌ها مثل فرانسه، گوشت اسب (خصوصا قسمت‌های مغز و قلب) از غذا‌های گرانقیمت به حساب می‌آید! اما در بسیاری از کشور‌ها خوردن گوشت اسب، غیرقانونی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید