انتقاد‌ها از پژوهشی که می‌گوید «هر میزان از کافئین در دوران بارداری خطرناک است»

انتقاد‌ها از پژوهشی که می‌گوید «هر میزان از کافئین در دوران بارداری خطرناک است»

در طول دوران بارداری مدت زمان بسیاری بیشتری طول می‌کشد تا کافئین از بدن دفع شود. در هفته ۳۸‌ام بارداری، ۱۸ ساعت طول می‌کشد تا سطح کافئین خون به نصف کاهش پیدا کند. پروفسور جیمز می‌گوید این یعنی جنین ساعت‌های طولانی در معرض این دارو قرار می‌گیرد که اثرات عمیقی بروی بدنش که در حال رشد است خواهد گذاشت؛ ازجمله اینکه باعث بالا رفتن ضربان قلب و تنگ شدن رگ‌های خونی در مغزِ جنین می‌شود.

کد خبر : ۸۳۹۵۶
بازدید : ۳۳۲۲
انتقادات به پژوهشی که می‌گوید «هر میزان از کافئین در دوران بارداری خطرناک است»
فرادید | یک پژوهش اخیر به زنان باردار اکیداً هشدار داده که برای حفظ سلامتی فرزندانشان از مصرف هر میزان قهوه و چای در دوران بارداری پرهیز کنند. این تحقیق می‌گوید هیچ میزانی از قهوه برای زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند ایمن نیست.

این تحقیق با مروری بر نتایج ۴۸ تحقیق که طی ۲۰ سال گذشته انجام شده است، نتیجه گرفته است که حتی کمترین حد از مصرف کافئین می‌تواند خطر سقط جنین، مرده‌زایی و وزن پایین در زمان تولد را افزایش دهد.
اما کارشناسان می‌گویند که این هشدار‌ها فقط وحشت بی‌مورد ایجاد می‌کند و مصرف میزان متعادلی از چای و قهوه هیچ خطری برای زنان باردار ندارد.

اما پروفسور جک جیمز، نویسنده مطالعه اخیر می‌گوید، هر سال هزاران کودک به دلیل مصرفِ متعادل و کم کافئین توسط مادرانشان دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. این مطالعات که در دانشگاه ریکیاویک در ایسلند ارزیابی شده است دریافته است که سطوح پایین مصرف کافئین می‌تواند خطر سقط جنین را تا ۳۶ درصد، خطر مرده‌زایی را تا ۱۹‌درصد و خطر کم‌وزنی در زمان تولد را تا ۵۱‌درصد افزایش دهد. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد سرطان خون کودکی و چاقی نیز از خطرات احتمالی هستند.
بیشتر بخوانید:

برطبق محاسبات پروفسور جیمز اگر هر زن باردار بریتانیایی روزانه ۲۰۰‌میلی گرم کافئین مصرف کند، ۷۰۰۰۰ کودک آسیب خواهند دید. او مدعی شده که این ارقام کمترین میزان از آسیب را نشان می‌دهند، زیرا زنان بسیار بیشتر از حداکثر مجاز قهوه مصرف می‌کنند.

او در مجله بی‌ام‌جی نوشته است: «کافئین یکی از مواد مصرفی روزانه در میان بسیاری از زنان باردار است.» او می‌گوید قهوه به سرعت توسط بدن جذب می‌شود و در عرض یک‌ساعت غلظت قهوه در بدن به اوج خود می‌رسد. سپس ۵ ساعت طول می‌کشد تا سطح کافئین خون به نصف کاهش پیدا کند و بعد از آن نیز غلظت قهوه تدریجی در خون کاهش پیدا می‌کند.
انتقادات به پژوهشی که می‌گوید «هر میزان از کافئین در دوران بارداری خطرناک است»

اما به گفته پروفسور جیمز در طول دوران بارداری مدت زمان بسیاری بیشتری طول می‌کشد تا کافئین از بدن دفع شود. در هفته ۳۸‌ام بارداری، ۱۸ ساعت طول می‌کشد تا سطح کافئین خون به نصف کاهش پیدا کند.
پروفسور جیمز می‌گوید این یعنی جنین ساعت‌های طولانی در معرض این دارو قرار می‌گیرد که اثرات عمیقی بروی بدنش که در حال رشد است خواهد گذاشت؛ ازجمله اینکه باعث بالا رفتن ضربان قلب و تنگ شدن رگ‌های خونی در مغزِ جنین می‌شود.

او نوشته است: «درحقیقت، نوزادانی که از مادران مصرف‌کننده کافئین متولد می‌شوند علائم محرومیت از کافئین شامل اختلال خواب، تهوع، افزایش ضربان قلب، نامتعادل بودن ضربان قلب و اختلال تنفسی و افزایش لرزش را نشان می‌دهند.»

اما دکتر داقنی راجاسینگام، می‌گوید زنان لازم نیست که قهوه و چای را به طور کامل در دوران بارداری کنار بگذارند. او می‌گوید: «تحقیقات دیگری که از اعتبار بیشتری برخودارند می‌گویند زنان باردار نیازی ندارند مصرف کافئین را به طور کامل قطع کنند، زیرا خطرات ناشی از کافئین، حتی اگر بیش از اندازه توصیه شده مصرف شود، بسیار ناچیز است.»

دکتر آدام ژاکوب، معاون موسسه آمار زیستی در انگلستان، می‌گوید هشدار‌هایی که این مقاله به آن اشاره کرده است اصلاً ربطی به کافئین ندارد. او می‌گوید: «با توجه به اینکه طی ۴۰ سال اخیر به زنان باردار توصیه شده است که از مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری پرهیز کنند، می‌توان پیش‌بینی کرد که زنانی که در دوران بارداری کافئین زیادی مصرف می‌کنند احتمالاً توصیه‌های بهداشتی دیگر که سنجش آن‌ها بسیار سخت است را نیز نادیده می‌گیرند.»

دکتر لوک گرزکویایک از دانشگاه آدلاید در استرالیا می‌گوید: «نتیجه‌گیری نویسنده این مقاله مبنی بر اینکه زنان باید به طور کل از خوردن کافئین پرهیز کنند فقط ترس و وحشت ایجاد می‌کند و با با توصیه‌های کنونی همخوانی ندارد.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید