علت تب در بارداری چیست؟ / راه درمان آن چیست؟

علت تب در بارداری چیست؟ / راه درمان آن چیست؟

درمان تب بارداری؛ علت تب در بارداری چیست؟ تب خفیف در ابتدای دوران بارداری خطرناک نیست، اما تب بالا سلامت جنین را تهدید می‌کند، زیرا در مراحل اولیه، رشد جنین بستگی به فعالیت و عملکرد پروتئین‌های (آنزیم ها) بدن مادر دارد که این فعالیت به تغییر دما بسیار حساس است، بنابراین تب بالا در ابتدای بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. همچنین فرآیند رشد جنین در ماه‌های بعدی به میزان ذخیره پروتئین مادر بستگی دارد که باید در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر : ۸۳۹۵۸
بازدید : ۳۷۳
فرادید | تب در دوران بارداری از علائم هشدار دهنده ایی است که با بروز آن باید در اولین فرصت با مشاور یا پزشک متخصص خود تماس بگیرید. تب می‌تواند از علائم بروز بیماری‌های شایعی مانند سرماخوردگی باشد، ولی گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری حاد و خطرناک است. راه‌های گوناگونی مانند درمان‌های خانگی یا مصرف دارو برای کاهش تب در دوران بارداری وجود دارد.

تب خفیف در ابتدای دوران بارداری خطرناک نیست، اما تب بالا سلامت جنین را تهدید می‌کند، زیرا در مراحل اولیه، رشد جنین بستگی به فعالیت و عملکرد پروتئین‌های (آنزیم ها) بدن مادر دارد که این فعالیت به تغییر دما بسیار حساس است، بنابراین تب بالا در ابتدای بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. همچنین فرآیند رشد جنین در ماه‌های بعدی به میزان ذخیره پروتئین مادر بستگی دارد که باید در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

در شرایطی که دمای بدن مادر از ۳۷ به ۳۹.۵ درجه سانتیگراد می‌رسد، پروتئین عملکرد صحیح و مطلوب خود را از دست می‌دهد و همین امر منجر به بروز فاجعه‌ای مانند سقط جنین می‌شود.

در سه ماهه سوم بارداری زمانی که رشد جنین کامل می‌شود، تب مادر تاثیر چندانی بر سلامت جنین ندارد مگر اینکه علت تب عفونت جدار داخلی رحم باشد. برای جلوگیری از بروز مشکل و خطر در صورت تب و افزایش دمای بدن با پزشک خود مشورت کنید.

نکات قابل توجه درمورد تب در بارداری
ممکن است مادر در دوران بارداری یا پس از زایمان به دلیل بیماری‌های ویروسی تب کند. در بیشتر موارد که تب خیلی شدید نیست و زمان کمی طول می‌کشد جای نگرانی نیست.

در صورتی که تب با درمان‌های خانگی مانند مصرف استامینوفن یا گذشت زمان کاهش نیافت، ممکن است مشکل شما جدی بوده و دچار عفونت باکتریایی شده باشید، پس باید با پزشک مشورت کنید.

آیا تب می‌تواند روی جنین شما اثری بگذارد؟

اگر دمای بدن زنی آبستن از ۳۷ درجه بالاتر برود، تب می‌کند. چنین تبی نشان از مبارزه‌ی بدن او با عفونت دارد. به‌همین‌خاطر باید سریع دست‌به‌کار شود و به‌دنبال درمان باشد. مطالعه‌ای که اخیرا روی حیوانات و جنین‌شان صورت گرفت، نشان داد که تب شدید مادر می‌تواند موجب نقص در قلب و آرواره‌ی کودک بشود. برای اینکه مشخص بشود، تب به‌تنهایی عامل ایجاد نقص عضو جنین است یا عفونت ناشی از آن چنین اثراتی می‌گذارد، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. اگر در ۳ ماهه‌ی اول بارداری هستید و تب‌تان بالای ۳۸/۹ درجه است، سریعا اوضاع را پیگیری کنید. این پیگیری می‌تواند مانع از بروز و پیشرفت مشکلات بعدی برای جنین بشود.

علت تب کردن چیست؟

انواع تب معمولا به‌خاطر عفونت مجاری ادراری و ویروس‌های تنفسی رخ می‌دهد، اما سایر انواع عفونت نیز می‌تواند دلیل آن باشد. از دلایل رایج تب در طول بارداری به موارد زیر دقت کنید:

  • آنفولانزا؛
  • ذات الریه؛
  • ورم لوزه؛
  • التهاب معده و روده (میکروب معده)؛
  • پیلونفریت (عفونت کلیه).

علائم تب چیست؟

اگر هنگام بارداری دچار تب شدید و علائم زیر نیز در شما ظاهر شد، حتما با پزشک خود صحبت کنید:

  • تنگی نفس؛
  • کمردرد؛
  • لرز؛
  • دردهای شکمی؛
  • گرفتگی و سفت شدن گردن.

آیا تب نشانه‌ای از مسمومیت غذایی است؟

مسمومیت غذایی می‌تواند دلیل تب باشد. مسمومیت معمولا به‌خاطر ویروس‌ها یا در موارد کمتری به‌خاطر باکتری (یا سم آنها) ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی احتمالا، دردهای شکمی، حالت تهوع و استفراغ نیز رخ می‌دهد. اسهال و استفراغ از بدترین مشکلاتی است که در حین بارداری با وجود مسمومیت به‌وقوع می‌پیوندد، زیرا عواقب بدی مانند کاهش آب بدن، انقباض و زایمان زودرس را به‌همراه دارند. الکترولیت‌های حیاتی که ازطریق اسهال و استفراغ ازدست رفته، باید دوباره در بدن جایگزین بشود. در برخی موارد، کم شدن آب بدن آن‌قدر شدید می‌شود که فشار خون، ثبات خود را از دست می‌دهد و فرد باید بستری بشود. پس اگر مشکوک به مسمومیت هستید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

اگر تب خودبه‌خود درمان شد چه کنیم؟

حتی اگر تب به‌خودیِ‌خود درمان شد، برای پیشگیری از عواقب احتمالی بهتر است به پزشک مراجعه بشود. تب در دوران بارداری به‌هیچ‌وجه طبیعی نیست. پس بهتر است، جانب احتیاط را رعایت و موضوع را پیگیری کنید. ازآنجاکه تب در بارداری عادی نیست، باید حتما معاینه شوید. خوشبختانه، درصورتی‌که تب ناشی از بیماری‌های ویروسی باشد برای بهبود و درمان، مصرف تیلنول و آب‌رسانی به بدن کافی است. اما اگر علت تب، میکروبی باشد، باید نوعی آنتی بیوتیک مصرف بشود. زنان باردار نباید آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنند. مهم‌ترین نکته مراجعه‌ی زودهنگام به پزشک است.

نحوه‌ی تشخیص و پیشگیری از تب در بارداری

برای بزرگ‌سالان، افزایش دمای بدن از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد که ازطریق سنجش دمای بدن از راه دهان صورت می‌گیرد، نشانه‌ی بروز تب است. برای سنجش تب از راه قرار دادن دماسنج در مقعد و گوش، ۳۸/۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد یا بیشتر، نشان از بروز تب دارد. بهترین روش برای دچار نشدن به تب این است که دست‌هایتان را مداوم و مرتب بشویید. این کار باعث می‌شود از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در امان باشید و درنتیجه به تب نیز دچار نشوید.

تا جایی که می‌توانید از افراد بیمار دوری کنید و واکسن آنفولانزا بزنید؛ البته اگر به پروتئین تخم‌مرغ حساسیت دارید یا نسبت به واکسن آنفولانزا در گذشته حساسیت داشته‌اید، واکسن نزنید. واکسن‌های آنفولانزا به‌شکل اسپری برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید