زنان باردار چای و قهوه ننوشند؟!

زنان باردار چای و قهوه ننوشند؟!

با توجه به آنچه این مطالعه اشاره دارد، میزان بالای کافئین در طول بارداری می‌تواند به سقط جنین، وزن پایین نوزادان به هنگام تولد، و یا اضافه وزن زیاد در سال‌های اولیه عمر کودکان منجر شود

کد خبر : ۸۴۰۰۵
بازدید : ۸۹۳۹
زنان باردار چای و قهوه ننوشند؟!
محققان می‌گویند، زنان باردار یا زنانی که می‌کوشند مادر شوند، باید کاملا از مصرف کافئین پرهیز کنند، زیرا شواهدی مبنی بر میزان مطمئن مصرف آن وجود ندارد. تجزیه و تحلیل مطالعات مشاهده‌ای منتشر شده در «بی ام جی پزشکی مبتنی بر شواهد» (BMJEvidence-Based Medicine) شواهدی را نشان می‌دهد که مصرف کافئین زنان باردار با پیامد‌های منفی در جریان بارداری همراه است.

توصیه رایج موجود در مورد زنان باردار این است که مصرف روزانه مقدار کمی کافئین (که به طور طبیعی در مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه وجود دارد) به نوزاد آن‌ها آسیب نخواهد رساند. وزارت بهداشت، کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا، این میزان مطمئن مصرف را ۲۰۰ میلی گرم کافئین - معادل تقریباً دو فنجان قهوه با غلظت متوسط - در روز تعیین کرده‌اند.

اما پروفسور جک جیمز، روانشناس در دانشگاه ریکیاویک ایسلند، می‌گوید که چنین توصیه‌هایی «برای میزان خطر متناسب نیست.» با توجه به نتیجه تجزیه و تحلیل او، «شواهد جمع‌آوری شده قابل توجهی» در مورد ارتباط بین مصرف کافئین مادر و نتایج منفی مختلف بارداری مانند سقط جنین و چاقی مفرط دوران کودکی وجود دارد.

این مطالعه مروری بر شواهد موجود مربوط با نتایج مصرف کافئین در جریان آبستنی است تا تعیین کند که آیا میزان مطمئن توصیه شده در مصرف برای زنان باردار کاملاً مناسب بوده است، یا خیر.

پس از بررسی داده‌ها از۳۷ مطالعه مشاهده‌ای، پروفسور جیمز دریافت که ۳۲ مورد از آن مطالعات نشان می‌دهد که کافئین به میزان چشمگیری خطر ابتلا به عواقب ناخوشایند بارداری، از جمله تولد نوزاد مرده، سقط جنین، و وزن پایین نوزاد هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

او همچنین به افزایش خطر ابتلا به سرطان خون حاد در کودکان و اضافه وزن یا چاقی مفرط کودکان هنگام تولد، از مادرانی که در طول بارداری کافئین مصرف می‌کنند، اشاره می‌کند. این بررسی، شواهد مرتبطی را در پنج مورد از شش مورد نتایج منفی بارداری (به استثنای زایمان زودرس) نشان می‌دهد.

پروفسور جیمز می‌گوید: «توصیه‌های موجود که توسط وزارت بهداشت ارائه شده است، با میزان خطر آسیب‌های بیولوژیکی محتمل و نیز شواهد تجربی گسترده از آسیب‌های واقعی، متناسب نیست. بنابراین، توصیه‌های بهداشتی فعلی در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری نیاز به بازنگری اساسی دارند.»

وی افزود: «مشخصا، این شواهد علمی جمع آوری شده به زنان باردار و زنانی که به فکر باردار شدن هستند، توصیه می‌کند از مصرف کافئین خودداری کنند.»

دکتر داگنی راجاسینگام، مشاور متخصص زنان و زایمان و سخنگوی دانشکده سلطنتی متخصص زنان و زایمان، اظهار داشت که این مطالعه به شواهد موجود بسیاری که تنها صرف میزان محدودی از کافئین را در دوران بارداری توصیه می‌کند، افزوده شده است و به این معنی نیست که زنان باردار باید مصرف کافئین را کاملا قطع کنند.

راجاسینگام گفت: «با توجه به آنچه این مطالعه اشاره دارد، میزان بالای کافئین در طول بارداری می‌تواند به سقط جنین، وزن پایین نوزادان به هنگام تولد، و یا اضافه وزن زیاد در سال‌های اولیه عمر کودکان منجر شود که بعد‌ها به افزایش خطر مشکلات مربوط به سلامت در زندگی آنان می‌انجامد.»

«با این حال، همان طور که تحقیقات دیگر - و احتمالاً قابل اطمینان‌تر - نشان داده است، زنان باردار نیازی به قطع کامل کافئین ندارند، زیرا حتی اگر حد توصیه شده کافئین هم بیشتر شود، دامنه خطرات آن بسیار محدود است.»

وی افزود که حد توصیه شده کالج سلطنتی زنان و زایمان برای مصرف کافئین همان مقدار سابق (۲۰۰ میلی گرم روزانه) است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید