۶ علت خروپف

۶ علت خروپف

علت خروپف چیست؟ خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود می‌شود و هوا را به درون می‌کشد، به وجود می‌آید. این وضعیت معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت‌های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

کد خبر : ۸۴۰۳۴
بازدید : ۱۰۸۹۳
فرادید | خروپف کردن برخی افراد گاهی به مشکلات جدی در زندگی مواجه می‌شوند که پزشکان برای آن راهکار‌های جالبی پیشنهاد داده‌اند. شما ممکن است جزء ۴۵ درصد از افراد بزرگسالی باشید که گاهی خروپف می‌کنند یا حداقل اینکه احتمالاً کسی را که این عمل را انجام می‌دهد را بشناسید.

به گزارش فرادید، خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود می‌شود و هوا را به درون می‌کشد، به وجود می‌آید.

این وضعیت معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت‌های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

دانیل اسلاتر متخصص گوش و حلق و بینی و کارشناس خروپوف در تگزاس در این باره گفت: خروپف می‌تواند مشکلات واقعی در ازدواج ایجاد کند.

زمانی که همسر یک شخصی به این مشکل دچار می‌شود و دائماً خروپف می‌کند ممکن است خواب شبانه را برای شریک خود خراب کند که در نهایت به منجر به آن شود که وی در اتاق دیگری استراحت کند.

وی افزود: نه تنها خروپوف یک مزاحمت حساب می‌آید بلکه ۷۵ درصد از افرادی که خروپوف می‌کنند، آپنه خواب انسدادی دارند. (زمانی که تنفس در هنگام خواب برای مدت کوتاهی مختل می‌شود) که آن خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

علت‌ خروپف چیست؟

1. سن

وقتی به میانسالی می‌رسید، حلق‌تان باریک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی عضله‌ی حلق‌تان کمتر خواهد شد. هرچند نمی‌توانید جلوی بالا رفتن سن‌تان را بگیرید اما ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، تغییر دادن ساعت خواب و انجام ورزش‌های مربوط به حلق و گلو می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی خروپف‌تان را بگیرید.

2. اضافه وزن داشتن یا نداشتن تناسب اندام

بافت چربی و انعطاف‌پذیر نبودن عضله موجب خروپف می‌شود. حتی اگر به‌طور کلی اضافه وزن نداشته باشید اما اطراف گردن‌تان یا گلوی‌تان چربی داشته باشید، ممکن است منجر به خروپف کردن‌تان شود. گاهی ورزش کردن و کاهش وزن می‌تواند تمام آن کاری باشد که برای رها شدن از خروپف باید انجام بدهید.

3. ساختار بدنی

مردان نسبت به زنان، راه‌های هوایی باریک‌تری دارند و به همین دلیل بیشتر در معرض خروپف کردن هستند. باریکی حلق، شکاف سقف دهان، بافت‌های لنفاوی بزرگ‌ شده و سایر موارد جسمانی که موجب خروپف کردن می‌شوند معمولا ژنتیکی هستند. هرچند نمی‌توانید در ساختار بدنی و ژنتیک‌تان دخالتی داشته باشید، اما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و تغییر ساعت خواب و انجام تمرین‌های مناسب، خروپف‌تان را کنترل کنید.

4. مشکلات بینی و بیماری سینوزیت

انسداد راه‌های هوایی یا گرفتگی بینی باعث می‌شود استنشاق به سختی انجام شود و در گلو، خلائی به وجود بیاید که در نتیجه باعث خروپف می‌شود.

5. نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و مصرف دارو

نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و داروهای خاصی مانند آرامبخش‌هایی چون لورازپام (Ativan) و دیازپام (Valium)، می‌توانند با شُل کردن عضلات، منجر به خروپف کردن شوند.

6. وضعیت خوابیدن

صاف به پشت خوابیدن می‌تواند باعث شُل و رها شدن حلق و انسداد راه‌های هوایی شود. تغییر وضعیت خوابیدن‌تان می‌تواند سودمند باشد.

تشخیص دلیل خروپف به شما کمک می‌کند درمان مناسبش را پیدا کنید

کنترل و بررسی الگوها و نمونه‌های خروپف معمولا کمک می‌کند تا دلایل آن را پیدا کنید، اینکه چه چیزی تشدیدش می‌کند و چطور می‌تواند متوقفش کرد. برای شناسایی مدل اصلی خروپف‌تان، بهتر است به طور مستمر هر شب، شرایط را یادداشت کنید. همسرتان هم می‌تواند در این کار به شما کمک کند، اگر هم تنها می‌خوابید می‌توانید از یک دوربین برای ضبط خروپف‌تان استفاده کنید.

چگونگی خروپف‌تان معلوم می‌کند که چرا خروپف می‌کنید

  • اگر با دهان بسته خروپف می‌کنید، ممکن است نشان‌ دهنده‌ی وجود مشکلی در زبان‌تان باشد.
  • اگر با دهان باز خروپف می‌کنید، ممکن است به بافت‌های حلق‌تان مربوط باشد.
  • اگر فقط زمانی خروپف می‌کنید که به پشت خوابیده‌اید، احتمالا خروپف‌تان خفیف است و می‌توانید با تغییر الگوی خواب و سبک زندگی، برطرفش کنید.
  • اگر در هر وضعیتی که می‌خوابید خروپف می‌کنید، پس دلیل خروپف‌تان جدی‌تر است و نیاز به درمان گسترده‌تری دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید