بیماری سیروز کبدی چیست و چه درمانی دارد؟

بیماری سیروز کبدی چیست و چه درمانی دارد؟
کد خبر : ۸۴۰۷۳
بازدید : ۸۱۱۹
بیماری سیروز کبدی چیست و چه درمانی دارد؟
کبد یکی از پیچیده‌ترین اندام‌های بدن است که در قسمت بالا و راست شکم قرار دارد و بیش از ۵۰۰ وظیفه مهم را انجام می‌دهد لذا آسیب دیدن کبد روی همه اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از بیماری‌هایی که باعث آسیب دیدن کبد می‌شود، بیماری سیروز کبدی است. این بیماری باعث آسیب دیدگی طولانی مدت و مداوم سلول‌های کبدی می‌شود و بدن بیمار را با مشکلات بسیاری روبرو می‌کند.
دکترامیر انوشیروانی، متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در این باره می‌گوید: آسیب دیدن و زخمی‌شدن بافت‌های کبد، را بیماری سیروز کبدی می‌نامند یعنی زمانی‌که بافت‌های آسیب‌دیده و زخمی‌جایگزین بافت‌های سالم می‌شوند. سیروز کبدی همیشه به عنوان یک نتیجه از سایر بیماری‌های کبدی یا بیماری‌هایی که فرد در حال حاضر به آن مبتلا است، بروز خواهد یافت.

دکترانوشیروانی ابراز کرد: علل مختلفی می‌تواند باعث ابتلا افراد به بیماری سیروز کبدی شود که شایع‌ترین آن‌ها ابتلا افراد به بیماری هپاتیت بی‌و سی، کبد چرب و سرطان کبد است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد خاطرنشان کرد: مرحله انتهایی بیماری نارسایی کبدی، ابتلا به بیماری سیروز کبدی است لذا این فرآیند چندین دهه طول می‌کشد تا فرد مبتلا به بیماری سیروز کبدی شود.

وی اظهارکرد: هپاتیت یکی از عوامل ابتلا به بیماری سیروز کبدی است که با پیشرفت علم اکنون، اقدامات موثری برای درمان افراد مبتلا هپاتیت "سی" و "بی" ایجاد شده است بدین صورت که افراد مبتلا به هپاتیت سی می‌توانند تنها با مصرف یک قرص در روز به مدت سه ماه بهبود یابند.

دکترانوشیروانی ادامه داد: انجام واکسیناسیون "هپاتیت بی" طی چندین سال گذشته موجب کنترل این بیماری شده و فقط برخی ازافراد احتمال دارد که به بیماری هپاتیت مبتلا می‌شوند که عبارتند از: خانم‌های باردار، معتادان تزریقی، افراد نیازمند به تزریق فرآورده‌های خونی مانند افراد مبتلا به بیماری تالاسمی.

این متخصص مطرح کرد: با توجه به درمان موثر بیماری هپاتیت "بی" و "سی"، شایع‌ترین علل ابتلا افراد به بیماری سیروز کبدی، بیماری کبد چرب است.

وی عنوان کرد: علت محیطی، مهمترین عامل ایجاد بیماری کبد چرب در افراد است که برخی از آن‌ها عبارتند از: عدم تحرک، مصرف زیاد غذا بخصوص غذا‌های حاوی کربوهیدرات بالا و اضافه وزن.

دکترانوشیروانی اضافه کرد: علل ژنتیکی در برخی ازافراد می‌تواند عامل ابتلا افراد به بیماری چرب باشد، زیرا افرادی که خانواده درجه یک و دو آن‌ها به بیماری کبد مبتلا هستند احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر از دیگران است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد توضیح داد: طبق آمار به دست آمده از محققان، ۳۵ درصد افراد بالغ جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و با توجه به اینکه این بیماری یکی از بیماری‌های سندرم‌های متابولیک است، پیش زمینه ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند فشارخون بالا و حمله قلبی و در نهایت سیروز کبدی در افراد است لذا باید جهت درمان آن انجام اقدامات لازم مانند پرداختن به رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های منظم مفید است.
بیشتر بخوانید:

وی بیان کرد: سیروز کبدی یا التهاب شدید کبد از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژی) خصوصیات معینی دارد که با طیفی از نمود‌های بالینی مشخص همراه است که از جمله نشانه‌های این بیماری، بزرگ شدن کبد، بروز حاشیه غیرهموار و نامنظم همراه با افت پلاکت خون و بزرگ شدن طحال است که پزشک با انجام سونوگرافی، فیبرواسکن و آزمایشات مختلف آن را تشخیص خواهد داد.


دکترانوشیروانی ابراز داشت: در مراحل ابتدایی علائم سیروز کبدی شدید نیست و در صورت عدم درمان به تدریج به موازات آسیب دیدن بیشتر کبد مشکلات نیز افزایش یافته و علایم نیز تشدید خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد می‌گوید: تشخیص بیماری ایجاد‌کننده بیماری سیروز کبدی در درمان این بیماری بسیار موثر است و اینکه بیماری در کدام مرحله قرار دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دکترانوشیروانی بیان کرد: عوارض ابتلا به بیماری سیروز کبدی عبارتند از: خونریزی واریس‌های معده، احساس خواب‌آلودگی در طول روز و بی‌خوابی در طول شب، تجمع آب در شکم و پاها، اسهال خونی و مدفوع قیری‌رنگ، تب خفیف، زردی پوست و چشم‌ها، خون‌ریزی بینی و لثه‌ها، بزرگ شدن طحال وخارش پوست.

وی ابراز داشت: افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی در رژیم غذایی شان باید مصرف نمک را کاهش دهند، اینکه می‌گویند گوشت و مرغ مصرف نکنند اشتباه است، زیرا باعث تحلیل عضله‌ها در افراد می‌شود و ورزش را نباید فراموش نکنند.

این فوق تخصص عنوان کرد: زمانی که بیماری سیروز در کبد فرد رخ می‌دهد، فرد احتمال می‌دهد که کبدش چنان آسیب دیده که دیگر غیر قابل درمان و برگشت است، اما واقعیت این است که اگر عامل مسبب را بتوان درمان یا حذف کرد، بیماری فروکش کرده و امکان بازگشت و ساخت مجدد سلامت کبد وجود دارد.

دکترانوشیروانی در پایان گفت: در صورت عدم درمان بیماری سیروز کبدی در مراحل اولیه، بیماری فرد تشدید می‌شود و در مراحل پیشرفته بیماری سیروز کبدی عملکرد کبد کاملا متوقف می‌شود؛ به‌همین‌دلیل نیاز به پیوند ضرورت می‌یابد. سیروز رایج‌ترین دلیل پیوند کبد است.
منبع: آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید