ماجرای شهادت محیط بان هرمزگانی چه بود؟

ماجرای شهادت محیط بان هرمزگانی چه بود؟

این اولین بار نیست که یکی از محیط بانان در گیری با شکارچیان غیر مجاز به شهادت می‌رسد. براساس گفته‌های فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تا بهمن سال گذشته ۳۱۳ تن از محیط بانان کشور جان خود را از دست داده اند. در استان هرمزگان هم پیش از این و در چهارم تیرماه سال ۹۵، دو محیط بان این استان جان باختند. در آن روز «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی»، دو محیط بان بندرعباسی در منطقه حفاظت شده "گنو" براثر تیراندازی دو شکارچی غیرمجاز، جان خود را از دست دادند.

کد خبر : ۸۴۱۳۹
بازدید : ۸۲۵۵
ماجرای شهادت محیط بان هرمزگانی چه بود؟
فرادید | غروب سه شنبه ۱۱ شهریور ماه بود که خبر شهادت «محمد حسن نژاد»، محیط بان نمونه و مطرح هرمزگانی منتشر شد. اما حالا مسئولان خبر از بازداشت عوامل این حادثه و خودکشی قاتل "محیط بان هرمزگانی" داده اند. با این حال خبر شهادت «محمد حسن نژاد: واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است. انتشار ویدیو‌های محیط زیستی این محیط بان در طول سال‌های گذشته بار‌ها از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود.

به گزارش فرادید، محیط بان ۵۰ ساله هرمزگانی که قصد دستگیری و بازداشت شکارچیان در منطقه ارمک و چمبه شهرستان بندر لنگه را داشت، با شلیک اسلحه شکاری این دو شکارچی مواجه و زخمی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان درمورد جزئیات این حادثه گفته است که "در جریان درگیری میان محیط بانان و شکارچیان در منطقه ارمک و چمبه شهرستان بندر لنگه، ۲ شکارچی با شلیک مستقیک گلوله به سینه «محمد حسن نژاد» محیط بان این منطقه، او را به شهادت رسانده و از منطقه متواری شده اند. "

براساس گزارش ها، «محمد حسن نژاد» که با گلوله شکارچیان به شدت زخمی شده بود، پس از رسیدن ماموران نیروی انتظامی به بیمارستان منتقل می‌شود، اما به دلیل شدت جراحات به شهادت می‌رسد.

بلافاصله پس از شهادت محیط بان هرمزگانی، ماموران نیروی انتظامی کار شناسایی عاملان این حادثه را آغاز می‌کنند. پس از چند ساعت یکی از ضاربان را دستگیر و ضارب دوم نیز شناسایی می‌شود. در بررسی‌ها مشخص می‌شود که ضاربان هر دو برادر و از اقوام محیط بان هستند.

سردار جعفری، فرمانده انتظامی هرمزگان در مورد ضاربان گفته است که " در بررسی اولیه محرز شد قاتل از نزدیکان محیط بان بوده و هنگامی که این محیط بان وظیفه شناس قصد دستگیری و تحویل شکارچی غیرمجاز به مراجع قانونی را داشته با وی درگیر و با اسلحه شکاری نامبرده را مضروب کرده است. "

او می‌گوید که پس از شناسایی قاتل محیط بان و با رسیدن مأموران، قاتل عرصه را برخود تنگ دیده و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان می‌دهد.

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هم گفته است: "ضاربی که خودکشی کرده خواهرزاده محیط بان شهید بوده، اما در زمان درگیری نمی‌دانسته که محیط بان دایی اوست. اما وقتی متوجه شد که دایی خود را کشته اقدام به خودکشی کرده است.

محیط‌بان «محمد حسن‌نژاد» ۵۰ ساله بود و ۲۳ سال سابقه فعالیت در حفاظت از محیط زیست هرمزگان را داشت. وی طی سال‌های گذشته، ۲ بار به عنوان محیط‌بان نمونه استان انتخاب ومورد تقدیر قرار گرفته بود.
ماجرای شهادت محیط بان هرمزگانی چه بود؟

تقدیر تلخ محیط بانان

این اولین بار نیست که یکی از محیط بانان در گیری با شکارچیان غیر مجاز به شهادت می‌رسد. براساس گفته‌های فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تا بهمن سال گذشته ۳۱۳ تن از محیط بانان کشور جان خود را از دست داده اند.

در استان هرمزگان هم پیش از این و در چهارم تیرماه سال ۹۵، دو محیط بان این استان جان باختند. در آن روز «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی»، دو محیط بان بندرعباسی در منطقه حفاظت شده "گنو" براثر تیراندازی دو شکارچی غیرمجاز، جان خود را از دست دادند.

برخی ناظران معتقدند که ضعف قانونی در حمایت از محیط بانان وجود دارد.

آن‌ها می‌گویند که شکارچیان می‌دانند که تفنگ در دست محیط‌بانان، چه با گلوله، چه بی‌گلوله تفاوتی ندارد، زیرا آنان حق تیراندازی ندارند و اگر شلیک کنند، درگیری قانونی خواهند داشت.

از طرفی برخی از فعالان محیط زیست هم معتقدند که محیط بانان حتی از کمترین امکانات لازم هم برخوردار نیستند.

این فعالان حوزه محیط زیست می‌گویند که محیط‌بانان نه تفنگی برای جلوگیری از شکار‌های غیر مجاز شکارچیان در اختیار دارند و نه جلیقه‌های ضد گلوله‌ای به تن که آنان را در برابر گلوله شکارچیان، رَه‌بان باشد. شکارچیان نیز از این نداری و ضعف محیط‌بانان به خوبی آگاهند و می‌دانند نباید بیهوده بترسند، برای همین دل به دریا می‌زنند و در مکان‌های حفاظت‌شده و نشده، به شکار می‌پردازند.

مجید اسماعیلی رسولی، فعال محیط زیست دراین باره می‌گوید: "محیط‌بانان کشور‌های پیشرفته در باره تجهیزاتی مانند «اسکورپی ماکس» «تفنگ شوکر» آموزش می‌بینند و به آن ابزار و مانند آن مجهز می‌شوند؛ در حالی که محیط‌بانان ما حتی یک شوکر معمولی را هم لمس نکرده‌اند. گاهی نیز در باره ابزار‌هایی آموزش می‌بینند که حتی تصویرش را هم ندیده‌اند. اینک هم که زمزمه خلع‌سلاح کامل محیط‌بان و جنگل‌بانان به گوش می‌رسد! ‏"

ابراهیم سنگری که خود جنگل بان است در این رابطه می‌گوید: " اگر منِ جنگل بان به شکارچی مسلح وارد شده به قلمرو حفاظت‌شده «ایست» بدهم و دستور بدهم تفنگ‌اش را زمین بگذارد، شکارچی گردنکشی خواهد کرد و با پافشاری من، چه‌بسا به سویم تیراندازی کند. "

او اضافه می‌کند: " از بنیاد، مدیران بهتر می‌‎بینند، محیط‌بان آسیب ببیند که بلکه بتوانند با دستِ بالا، آسیب‌رسان را مورد پیگرد قرار دهند، تا این که شکارچی آسیب ببیند و مدیران مورد بازخواست بالادستِ خود قرار گیرند! ‏ "

این جنگل بان از کمبود امکانات هم گلایه می‌کند و می‌گوید: "سختی کار ما توام با نبود امکانات است. چاره‌ای نداریم مگر این که به خود بگوییم گشت‌زنی را با پای پیاده هم می‌توان انجام داد و چشمداشت موتوسیکلت و ماشین از سازمان، زیاده‌خواهی است! حقیقت این است که در ماموریت‎ها نه این که محیط‌بانان حق ماموریت یا پاداش نمی‌گیرند، بلکه ناچارند از جیب خود هزینه کنند. امکانات ما نزدیک به صفر است و جیره‌غذایی اندکی که به محیط‌بانان و جنگلبانان می‌دهند، نمی‌تواند آنان را در ماموریت‌ها سرپا نگه دارد. "
ماجرای شهادت محیط بان هرمزگانی چه بود؟

لایحه حمایت از محیط بانان به کجا رسید؟

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که نمایندگان مجلس دهم در جلسه علنی، ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست را رفع و لایحه حمایت از محیط‌بانان را تصویب کردند.

این لایحه گرچه پس از چند سال فراز و نشیب به تصویب رسید، اما با ایرادات و ضعف‌های متعدد روبرو بود.

در این رابطه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست اوایل تیرماه سال جاری گفته بود که "در حال حاضر این قانون نقص‌هایی دارد، بنابراین مابه زودی لایحه مکمل را به دولت تقدیم می‌کنیم. "

با این وجود پس از گذشت دو ماه، هنوز خبری از ارائه لایحه مکمل حمایت از محیط بانان به هیات دولت نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید