واکسن کرونای روسیه، آنتی بادی تولید کرد

واکسن کرونای روسیه، آنتی بادی تولید کرد

در این واکسن از گونه‌های سازگار آدنوویروس استفاده شده، ویروسی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شود تا به این طریق سیستم ایمنی واکشن نشان دهد.

کد خبر : ۸۴۲۰۱
بازدید : ۶۰۴۰
واکسن کرونای روسیه، آنتی بادی تولید کرد
دانشمندان روسیه اولین گزارش در مورد واکسن کرونای تولیدی این کشور را منتشر کرده و گفته‌اند که در آزمایشات اولیه، علائمی از تولید آنتی بادی دیده شده است. براساس این گزارش که در ژورنال پزشکی لانست چاپ شده بدن شرکت کنندگان در این آزمایش برای مقابله با ویروس، بدون هر گونه عارضه جانبی جدی آنتی بادی تولید کرده است.

روسیه در ماه اوت به عنوان اولین کشور مجوز استفاده از این واکسن را در داخل این کشور صادر کرد.در مقابل کارشناسان می‌گویند که آزمایشات انجام شده برای اثبات اثربخشی و ایمنی به اندازه کافی نبوده است. اما روسیه نتایج بدست آمده از این واکسن را پاسخی به منتقدان دانسته است.

برخی از کارشناسان غربی نسبت به سرعت عمل روسیه در ساخت واکسن ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام شود.

گزارش روسیه چه می‌گوید؟
براساس گزارش منتشره در لانست، دو آزمایش بر روی این واکسن که "اسپوتنیک ۵" نامیده شده در ماه‌های ژوئن و ژوئیه انجام شده است. در هر یک از این آزمایش‌ها ۳۸ داوطلب سالم حضور داشتند و به آن‌ها در ابتدا دوزی از این واکسن تزریق شد، سپس سه هفته بعد دوز دیگری به آن‌ها داده شد.
واکسن کرونای روسیه، آنتی بادی تولید کرد
شرکت کنندگان بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن داشتند. این افراد به مدت ۴۲ روز تحت کنترل قرار داشتند و پس از سه هفته در تمامی آن‌ها نشانه‌هایی از وجود آنتی بادی دیده شد. از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی در بین داوطلبان سردرد و درد مفاصل بود.

در این آزمایش دارونما وجود نداشت و داوطلبان ازدریافت واکسن کرونا مطلع بودند.

در گزارش لانست آمده: "آزمایش‌های وسیع و طولانی مدت از جمله مقایسه دارونما و نظارت بیشتر برای ایجاد ایمنی و اثربخشی طولانی مدت واکسن برای جلوگیری از عفونت کووید ۱۹ لازم است. "براساس این گزارش، مرحله سوم آزمایش واکسن شامل ۴۰ هزار داوطلب از "گروه‌های سنی مختلف و گروه‌های پرخطر" خواهد بود.

در این واکسن از گونه‌های سازگار آدنوویروس استفاده شده، ویروسی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شود تا به این طریق سیستم ایمنی واکشن نشان دهد.

واکنش‌ها چه بوده است؟
کریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری که در تحقیقات تولید این واکسن دخیل است، گفته که این گزارش "پاسخی قوی" به شکاکانی است که بی‌دلیل از واکسن روسیه انتقاد می‌کنند.او گفته که سه هزار نفر تاکنون برای مرحله بعدی آزمایشات به کار گرفته شده‌اند.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه هم گفته که این کشور از ماه نوامبر یا دسامبر واکسیناسیون را با تمرکز بر روی گروه‌های پرخطر آغاز خواهد کرد. اما کارشناسان هشدار داده‌اند که هنوز راهی طولانی تا وارد کردن یک واکسن به بازار‌ها وجود دارد.

برندان ون، پروفسوربیماری‌های میکروبی در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن به خبرگزاری رویترز گفته: " این گزارش تا حالا خوب است. "

به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر برروی ۱۷۶ واکسن در سراسر جهان کار می‌شود. از این تعداد ۳۴ مورد آن در حال حاضر بر روی افراد آزمایش شده است. در میان آن‌ها، هشت واکسن در مرحله بسیار پیشرفته و سوم قرار دارند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید