جریمه هزار یورویی برای "ماسه دزد" فرانسوی

کمبود جهانی ماسه سبب شده است تا گروه‌های تبهکاری به غارت ماسه‌های رودخانه‌ها، سواحل و حتی جزایر کوچک دست بزنند. افزایش شهرنشینی نیز به تقاضا برای مصرف چنین ماسه‌هایی در ساخت‌و ساز‌ها و شیشه‌سازی دامن زده است.

کد خبر : ۸۴۲۰۳
بازدید : ۵۹۸۴
یک گردشگر فرانسوی پس از آن که مقامات ساردینیا دو کیلوگرم ماسه در چمدان وی کشف کردند هزار یورو جریمه شد. مقامات محلی مسئول حفاظت از سواحل این منطقه، در فرودگاه ایلماس از این مرد که نام وی اعلام نشده است یک بطری پلاستیکی پر از ماسه نرم و ظریف کشف کردند.

سواحل پوشیده از ماسه‌هاس سفید این جزیره ایتالیایی به شدت تحت حفاظت است و برای ماسه‌دزدی جریمه‌های سنگینی وضع کرده‌اند، به طوری که طبق قانون تشدید مقابله با سرقت دارایی‌های عمومی یک تا شش سال حکم حبس هم برای چنین سرقت‌هایی صادر می‌کنند.

در بیانیه مطبوعاتی منتشره در روز پنج‌شنبه در رسانه‌های محلی آمده است: این گونه رفتار‌ها نه تنها به محیط زیست آسیب می‌زند، بلکه به حفظ سواحل برای توسعه پایدار گردشگری در ساردینیا هم لطمه می‌زند. سواحل ماسه‌ای این جزیره ایتالیایی از جاذبه‌های بزرگ گردشگری است که هم بر اثر فرسایش و هم بر اثر ماسه‌برداری‌های گردشگران در معرض خطر قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که مچ گردشگری را بابت این کار خلاف گرفته‌اند. تابستان گذشته زوجی فرانسوی را دستگیر کردند که ۱۴ بطری پلاستیکی پر از ماسه به وزن ۴۰ کیلوگرم را در صندوق عقب خودروی خود جاسازی کرده بودند و احتمال دارد تا شش سال حبس برای‌شان درنظر گرفته شود.

البته این معضل مختص این جزیره ایتالیایی نیست. در جزایر هاوایی ماسه‌دزدی از سواحل تا ۱۰۰ هزار دلار جریمه دارد. مقامات محلی در جزیره اسکیاتوس نیز در سال ۲۰۱۸ که ماسه‌دزدی از ساحل لالاریا اوج گرفت تا ۸۵۰ پوند جریمه برای این جرم وضع کردند.

انجمن فرهنگی و سازمان بندر اسکیاتوس هم با راه انداختن کارزار آگاهی‌افزایی از گردشگران درخواست کردند از سواحل زیبای سنگی و سفید «عکس بردارند، نه ماسه». در بریتانیا نیز طبق قانون حفاظت از سواحل که مصوب سال ۱۹۴۹ است برداشتن سنگ‌ریزه از سواحل عمومی تا هزار پوند جریمه دارد.

کمبود جهانی ماسه سبب شده است تا گروه‌های تبهکاری به غارت ماسه‌های رودخانه‌ها، سواحل و حتی جزایر کوچک دست بزنند. افزایش شهرنشینی نیز به تقاضا برای مصرف چنین ماسه‌هایی در ساخت‌و ساز‌ها و شیشه‌سازی دامن زده است، زیرا ماسه‌های بیابانی برای چنین مصارفی مناسب نیست.

وینس بیسر نویسنده کتاب «جهان شن: داستان ماسه و نقش آن در تمدن» در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت: ماسه جزء اصلی زندگی نوین است و رو به اتمام است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید