ریه‌های آسیب‌دیده از کرونا ظرف ۳ ماه خود را ترمیم می‌کنند

ریه‌های آسیب‌دیده از کرونا ظرف ۳ ماه خود را ترمیم می‌کنند

«خبر بد آن است که بیماران هفته‌ها بعد از دچار شدن به بیماری کووید ۱۹ همچنان عوارض ریوی را نشان می‌دهند، اما خبر خوب این است که قرار نیست این عوارض در گذر زمان بدتر شوند که یعنی ریه دارای سازوکاری برای ترمیم خود است.»

کد خبر : ۸۴۲۴۴
بازدید : ۱۱۶۷۸
محققان نوید دادند ریه‌های آسیب‌دیده از کرونا ظرف ۳ ماه خود را ترمیم می‌کنند
فرادید | نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ریه‌های آسیب‌دیده از یک حمله شدید ویروس کرونا می‌توانند ظرف مدت ۳ ماه خود را ترمیم کنند. نتیجه این مطالعه امیدوارکننده است، زیرا این نوید را می‌دهد که بیماران قرار نیست سال‌ها با عوارض کرونا زندگی کنند.

به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، پزشکانی که در این مطالعه مشارکت داشتند اعلام کردند تقریباً نیمی از بیماران بعد از ۱۲ هفته درمان هیچ نشانی از ویروس کرونا در ریه‌های خود نداشتند. پزشکان تأیید کرده‌اند که ممکن است هفته‌ها طول بکشد بیماران به طور کامل از کرونا بهبود پیدا کنند، اما با گذر زمان آن‌ها به سمت بهبودی پیش می‌روند.

برای انجام این مطالعه ۸۶ بیمار کووید ۱۹ که مابین ۲۹ آوریل تا ۹ ژوئن در بیمارستانی در اتریش بستری شده بودند تحت درمان قرار گرفته و بعد از مرخص شدن از بیمارستان در فواصل زمانی هفته ۶، هفته ۱۲ و هفته ۲۴‌ام مورد معاینه قرار گرفتند.

در هفته ۶‌ام ۸۸ درصد از بیماران هنوز نشانه‌هایی از آسیب ریوی داشتند، اما این میزان آسیب در هفته ۱۲‌ام به ۵۶ درصد کاهش پیدا کرد. نتایج معاینات بیماران بعد از هفته ۲۴‌ام هنوز منتشر نشده است. در هفته ۶‌ام ۶۵ درصد از بیماران نشانه‌های عمومی مشکلات ریوی که شایع‌ترین آن تنگی نفس (۴۷ درصد) بود را نشان دادند. ۱۵ درصد نیز سرفه می‌کردند.

در هفته ۱۲‌ام مشکل تنگی نفس بهبود یافته و فقط در ۳۹ درصد از بیماران مشاهده شد. تعداد بیمارانی که در این مقطع زمانی سرفه می‌کردند کاهش چشمگیری پیدا نکرد، اما به ۱۳ درصد رسید.

دکتر سابینا ساهانیک، که این مطالعه را در کلینیک دانشگاهی اینسبراک، انجام داده است، می‌گوید: «خبر بد آن است که بیماران هفته‌ها بعد از دچار شدن به بیماری کووید ۱۹ همچنان عوارض ریوی را نشان می‌دهند، اما خبر خوب این است که قرار نیست این عوارض در گذر زمان بدتر شوند که یعنی ریه دارای سازوکاری برای ترمیم خود است.»

میانگین سن افرادی که در این مطالعه مشارکت داشتند ۶۱ سال گزارش شد که ۶۵ درصد از آن‌ها مرد بودند. تقریباً نیمی از این افراد سیگاری‌های سابق بودند و بیش از ۶ نفر از ۱۰ نفر دچار اضافه وزن یا چاقی بودند. از هر ۵ نفر ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و تقریباً همین تعداد به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند. بیماران طی مدت مطالعه مرتب تست ریه عملکرد ریه می‌دادند.

از بین کل شرکت‌کنندگان در این مطالعه فقط تست ریه ۲۳ درصد در هفته ۶‌ام ۸۰ درصدِ عملکرد ریه یک فرد سالم بود، اما این وضعیت در طی زمان بدتر نشد. نتایج سی‌تی‌اسکن ریه این افراد نشان داد که شدت آسیب‌های کلی به ریه از نمره ۸ در هفته ۶‌ام به نمره ۴ در هفته ۱۲‌ام کاهش پیدا کرد. نتایج این مطالعه در کنفرانس بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا ارائه شد. این نتایج درحالی منتشر شد که ماه‌هاست هشدار داده می‌شود بیماران کووید ۱۹ با عوارض بلندمدت ریوی در زندگی مواجه خواهند بود.

این پژوهش نشان داد بیماران هر چه زودتر بعد از قطع استفاده از دستگاه تنفسی تمرینات توانبخشی ریه را انجام دهند، سریعتر بهبود پیدا می‌کنند. استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برای روز‌های طولانی می‌تواند منجر به از دست دادن شدید ماهیچه‌ها به خصوص ماهیچه‌هایی که در تنفس نقش دارند، بشود.
تمرین‌های توان‌بخشی ریه شامل تمرین‌های جسمانی و مدیریت عوارض بیماری شامل تنگی نفس یا اختلال افسردگی بعد از حادثه است که نقش مهمی در درمان کامل بیماری دارد.

یارا الچیخانی از دانشگاه گرونوبل می‌گوید: «هر چه سریعتر تمرین‌های توان‌بخشی ریه آغاز شود و هرچه مدت زمان این تمرین‌ها طولانی‌تر باشد، بیماران پیشرفت بهتری در راه رفتن و ظرفیت تنفسی و عضله‌سازی خواهند کرد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد شروع کردن تمرین‌های توان‌بخشی یک هفته بعد از گرفتن بیمار از دستگاه تنفسی بهبودی سریعتری ایجاد می‌کند در مقایسه با وقتی که بیمار این تمرین‌ها را دو هفته بعد از استفاده از دستگاه تنفسی آغاز می‌کند.»

منبع: The Telegraph
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید