باید و نبایدهای پایین آوردن تب کودکان

باید و نبایدهای پایین آوردن تب کودکان

والدین معمولاً بیشتر از اینکه به‌دنبال یافتن علت تب در کودکان باشند، فقط بر پایین‌آوردن آن تمرکز می‌کنند. خیلی از والدین به‌اشتباه تصور می‌کنند که تب خطرناک است، اما تب تقریبا در همه موارد، خطرناک نیست بلکه فقط واکنش بدن به عفونتی نهفته است.

کد خبر : ۸۴۳۰۲
بازدید : ۳۰۰۶
فرادید | تب علامت شایع بیماری‌هاست، اما همیشه بد نیست در واقع، تب یک پاسخ معمول سیستم ایمنی کودک به ویروس یا عفونت باکتریایی است، اکثر کودکان سالم می‌توانند تب را به خوبی تحمل کنند و در شرایط عادی در حدود ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد، شایع‌ترین علت تب در نوزادان عفونت ویروسی است.

گاهی دندان درآوردن نیز ممکن است باعث افزایش اندکی دمای بدن شود البته در نوزادان کوچکتر، تب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت جدی باشد هنگامی که می‌بینید درجه حرارت نوزادتان بالا می‌رود، می‌تواند باعث نگرانی بالای برای شما شود این مشکل باعث می‌شود تا با پزشک تماس بگیرید یا مراقبت‌های اورژانسی را دریافت کنید.

دستورالعمل‌های زیر ممکن است برایتان مفید باشد، دستورالعمل تب کودک در آکادمی آمریکایی اطفال (AAP):

-نوزادان تا ۳ ماهگی دمایی بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه (۳۸ درجه سانتیگراد) یک مشکلی است که باعث نگرانی می‌شود.
-نوزادان بین ۳ تا ۶ ماهگی تب بالای ۱۰۱ درجه (۳۸.۳ درجه سانتیگراد) باید توسط متخصص اطفال بررسی شود.

-نوزادان سن ۶ ماه به بالاتر درجه حرارت بیش از ۱۰۳ درجه (۳۹.۴ درجه سانتیگراد) نیاز به مشاوره فوری با یک پزشک دارد.

اگر کودک شما علائم دیگر بیماری‌ای مانند سرماخوردگی، سرفه، استفراغ یا اسهال را نشان داد، با پزشک خود مشورت کنید علاوه بر این، به عنوان یک پدر و مادر، همیشه به غرایزتان اعتماد کنید اگر فکر می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید، این کار را انجام دهید.
در هر شرایطی، علاوه بر دارویی که پزشک تجویز می‌کند، می‌توانید این چند راهنمایی را برای کمک به کاهش تب‌های نوزاد خود را دنبال کنید و انجام دهید.

آیا تب در کودکان نگران‌کننده است؟

در کودکان، معمولا عفونت‌ها ویروسی هستند، مانند سرماخوردگی یا عفونت معده؛ اما کودک ممکن است بدون هیچ علائمی از بیماری خاصی تب کند؛ برای نمونه، اگر نوزاد یا کودکی به‌مدت چند روز تب بالای ۳۸ درجه داشته باشد و بعد دانه‌های قرمز روی پوستش ظاهر شوند، ممکن است سرخک گرفته باشد.
باید و نبایدهای رفع تب در کودکان

از دارو استفاده کنید

اگر تب متوسط است و وضعیت کلی کودک خوب است، بگذارید که تب دوره‌اش را طی کند؛ اما دکتر ترن، متخصص کودکان، می‌گوید که می‌توانید برای کودکان بالای ۳ ماه از استامینوفن و برای کودکان بالای ۶ ماه از ایبوپروفن برای پایین آوردن تب استفاده کنید؛ ولی به یاد داشته باشید که دارو فقط علائم تب را مخفی می‌کند و تب را از بین نمی‌برد. بیشتر دارو‌ها تب را تا یکی دو درجه پایین می‌آورند، فقط به‌اندازه‌ای که کودکتان کمی احساس بهتری داشته باشد.

حتما برای استفاده از دارو و دوز مناسب، با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

فرد تب‌دار را گرسنه نگه ندارید

درست است که کودکانی که تب دارند، کمتر احساس گرسنگی می‌کنند، اما وقتی تمایل به غذاخوردن نشان می‌دهند، غذاهای متعادل و سالم به آنها بدهید. تغذیه سالم به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بدن کودک بتواند بهتر با تب بجنگد.

تا می‌توانید، از مایعات استفاده کنید

عرق‌کردن در هنگام تب، آب بدن را کاهش می‌دهد؛ پس تا می‌توانید به کودک تب‌دارتان آب بدهید. اگر بیرون‌روی دارد یا استفراغ می‌کند، به‌جای آب به او مایعات الکترولیت‌دار بدهید. مایعات الکترولیت‌دار یا مایعات ورزشی مایعاتی حاوی سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند و آب را ذخیره می‌کنند. بسیاری از آب‌میوه‌ها می‌توانند جزء مایعات الکترولیت‌دار محسوب شوند.

لباس زیاد به او نپوشانید

معمولا کودکی که تب دارد، بیشتر از دیگر کودکان لباس می‌پوشد. پوشیدن لباس زیاد یا پوشاندن با پتوی ضخیم، از بیرون‌رفتن حرارت جلوگیری می‌کند و باعث بالاتر رفتن تب می‌شود. پس باید مطمئن شویم که بیشتر از حد معمول، لباس نپوشیده باشد؛ همچنین نباید با پتوی ضخیمی رویش را بپوشانیم.

از کمپرس آب ولرم استفاده کنید

اگر کودک شما استفراغ می‌کند و نمی‌تواند داروی خوراکی مصرف کند، سه‌چهار سانتی‌متر آب ولرم در وان بریزید و با استفاده از ابر یا پارچه‌ای لطیف، بالاتنه، بازوها و پاهای او را نمناک کنید تا دمای بدنش پایین بیاید.

باید و نبایدهای رفع تب در کودکان

نکاتی که قبل از تماس با پزشک باید در نظر بگیرید

قبل از اینکه کودکتان را به مطب پزشک ببرید، نکته‌های زیر را در نظر بگیرید:

۱. سن کودک

معمولا تب در کودکان کوچک‌تر نگران‌کننده‌تر است. در موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۸ درجه در کودکان زیر ۳ ماه
  • تب بالای ۳۸٫۸ در کودکان ۳ تا ۶ ماه
  • تب بالای ۳۹ درجه در کودکان بالای ۶ ماه

۲. مدت‌زمان تب

در موارد زیر، حتما به پزشک مراجعه کنید:

در کودک ۳ تا ۱۲ ماه: برای هر تبی که بالای ۳۸ درجه باشد و بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد.

در کودکان ۱ تا ۲ سال: اگر تب ۲ روز یا بیشتر طول بکشد و بهتر نشود.

در کودکان بالای ۲ سال: درصورتی‌که تب بعد از ۳ روز بهتر نشود.
باید و نبایدهای رفع تب در کودکان

۳. علائم دیگر

اگر کودکتان علائمی مانند گلودرد، عفونت گوش یا عفونت ادراری دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی علائم هم می‌توانند نگران‌کننده باشند:
  • استفراغ مکرر یا بیرون‌روی
  • درد شدید در گوش
  • سردرد
  • گلودرد
  • گرفتگی گردن
  • سستی
  • تنگی ‌نفس
  • دانه‌های قرمز پوستی
  • علائم کم آبی (مانند کم‌شدن ادرار و کاهش یا کمبود اشک).

در ضمن، اگر متوجه شدید کودکتان رفتاری غیرعادی یا بیماری‌های جانبی دیگری مانند آسم یا دیابت دارد، حتما درصورت بروز تب به پزشک مراجعه کنید. در بعضی از موارد، تب در کودکان خیلی بالا می‌رود و ممکن است به تشنج منجر شود؛ اما در بیشتر موارد بی‌ضرر است.

کرونا در کودکان چه علائمی دارد؟

چند علامت که ممکن است کودکان در اثر ابتلا به ویروس کرونا تجربه کنند، از این قبیل است:

تب
علائم شبیه به آنفولانزا
علائم دستگاه تنفسی نظیر آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد
علائم گوارشی از قبیل استفراغ، اسهال یا تهوع
تغییر در حس بویایی
درد از جمله درد عضلانی یا سردرد
تغییر در رفتار: ممکن است کودک، به ­خصوص کودکی که توانایی بروز شفاهی احساس یا بیان علائم خود را ندارد، بداخلاق شود و بیشتر گریه کند. بعضی از کودکان نیز مضطرب می ­شوند (به­ خصوص اگر بدانند که ویروس کرونا می ­تواند خطرناک باشد).
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید