آوارگی جهان با تغییرات اقلیمی در ۳۰ سال آینده

آوارگی جهان با تغییرات اقلیمی در ۳۰ سال آینده

۱۹ کشور شامل افغانستان، سوریه، عراق، چاد، هندوستان و پاکستان که در معرض بدترین تهدیدات محیط زیستی قرار دارند از جمله کشور‌هایی نیز هستند که بیش از همه دستخوش درگیری‌اند.

کد خبر : ۸۴۴۲۵
بازدید : ۹۴۶
آوارگی جهان با تغییرات اقلیمی در ۳۰ سال آینده
بر پایه یک پژوهش جدید، بحران تغییرات اقلیمی می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان را آواره کند.

طبق یافته‌های نخستین گزارش تهدیدات محیط زیستی که روز چهارشنبه هفته گذشته انتشار یافت، با توجه به آن که به علت گرمایش جهان بلایای طبیعی مثل خشک‌سالی، توفان و باران‌های موسمی همچنان رو به شدت گرفتن است در ۳۰ سال آینده ۱.۲ میلیارد نفر ناچار به ترک خانه‌های خود خواهند شد.

طبق این گزارش، کمتر کشوری از خطرات و بلایای ناشی از تغییرات اقلیمی مصون خواهد بود، ولی برخی شدیدتر از بقیه آسیب خواهند دید. برخی از فقیرترین کشور‌های جهان که هم اکنون نیز دچار لطمات شدید بحران اقلیم هستند از جمله کشور‌هایی هستند که شدیدتر از همه آسیب خواهند دید.

این گزارش را مؤسسه اقتصاد و صلح (آی. ای. پی) تهیه کرده است. این اندیشکده در قالب گزارش‌هایی مثل نمایه صلح در جهان و نمایه تروریسم در جهان نیز پیش‌بینی‌هایی را منتشر کرده است.

طبق یافته‌های این محققان ۱۹ کشور شامل افغانستان، سوریه، عراق، چاد، هندوستان و پاکستان که در معرض بدترین تهدیدات محیط زیستی قرار دارند از جمله کشور‌هایی نیز هستند که بیش از همه دستخوش درگیری هستند. جمعیت این کشور‌ها در مجموع ۲.۱ میلیارد نفریعنی حدود یک‌چهارم جمعیت کره زمین است.

۳۱ کشور که عمدتاً در منطقه صحرایی آفریقا، آسیای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند تاب مقاومت در برابر لطمات شدید بحران اقلیم را ندارند و بیش از یک میلیارد نفر در این مناطق دچار آسیب خواهند شد. در ۲۰ سال آینده مجموعاً ۵.۴ میلیارد نفر یعنی بیش از نصف جمعیتی که برای جهان پیش‌بینی کرده‌اند یا ساکنان ۵۹ کشور دچار تنش بالا یا شدید آبی هستند و هندوستان و چین از جمله این کشور‌ها هستند.

افزون بر این ۳.۵ میلیارد نفر هم تا سال ۲۰۵۰ با خطر عدم امنیت غذایی روبه‌رو خواهند بود و این رقم ۱.۵ میلیارد نفر بیشتر از رقم کنونی است. سیرالئون، لیبریا، نیجر، مالاوی و لسوتو که هم اکنون بیش از نصف جمعیت‌شان از تغذیه کافی برخوردار نیستند با بیشترین خطر مواجه خواهند بود.

آواره شدن انبوهی از شهروندان بیش از همه در پاکستان و سپس اتیوپی و ایران محتمل است و در آمریکای مرکزی هم هاییتی با بالاترین تهدید مواجه است. در این گزارش آمده است: در این کشور‌ها حتی تهدیدات زیست‌بومی و بلایای طبیعی کوچک هم می‌تواند باعث آوارگی انبوهی از مردم شود و بر امنیت منطقه خودشان و جهان اثر منفی بگذارد.

طبق پیش‌بینی این گزارش اروپا و آمریکای شمالی بیشتر می‌توانند در برابر بحران اقلیم تاب بیاورند، اما شمار آوارگان آن‌ها نیز «چشم‌گیر» خواهد بود. بحران آوارگی پیامد جنگ‌های سوریه و عراق در سال ۲۰۱۵ نیز که فرار دو میلیون نفر به اروپا را در پی داشت و به ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی منجر شده است در این گزارش بررسی شده است.

طبق پیش‌بینی این محققان کشور‌های توسعه‌یافته مثل سوئد، نروژ، ایرلند و ایسلند از جمله ۱۶ کشوری هستند که با تهدیدات محیط زیستی کمی مواجه هستند.

استیو کیللا بنیان‌گذار مؤسسه اقتصاد و صلح می‌گوید: تهدیدات زیست‌بومی و تغییر اقلیم، صلح جهان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در ۳۰ سال آینده فقط با همکاری اضطراری جهانی می‌توان از افزایش بی‌آبی و بی‌غذایی جلوگیری کرد.

«اگر آستین بالا نزنیم ناآرامی‌های مدنی، شورش و درگیری‌ها به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت و هم‌اکنون کووید ۱۹ دارد آشکار می‌کند که زنجیره تأمین غذا در جهان دچار چه شکاف‌هایی است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید